י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
הרפורמה המשפטית

היועמ"שית תוקפת: "תוכנית לוין - פגיעה קשה באיזונים והבלמים"

היועצת המשפטית מסרה לשר המשפטים את חוות דעתה על הרפורמה המשפטית שמתכננת הקואליציה. היועמ"שית טוענת כי, "כל אחד מההסדרים המוצעים ובוודאי הצטברותם, יובילו לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות"

היועמ"שית תוקפת: "תוכנית לוין - פגיעה קשה באיזונים והבלמים"
יריב לוין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, מסרה היום (חמישי) לשר המשפטים יריב לוין את חוות דעתה על הרפורמה המשפטית אותה הוא מקדם. היוע"משית מפרטת את התנגדותה למרכיבים השונים ברפורמה.

בהודעה מטעמה נכתב: "לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, כל אחד מההסדרים המוצעים ובוודאי הצטברותם, יובילו לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות. כל אחד מההסדרים המוצעים מעלה קשיים מהותיים, היורדים לשורש עקרון הפרדת הרשויות, העצמאות השיפוטית והמקצועיות של הרשות השופטת, ההגנה על זכויות הפרט, שלטון החוק והשמירה על המינהל התקין".

ראשי הקואליציה יוצאים נגד היועמ"שית לממשלה: "ניסיון השתקה"

היועמ"שית לנתניהו: "הימנע ממעורבות ברפורמה במערכת המשפט"

לדברי היועמ"שית: "קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת סמכות רחבה ולמעשה בלתי מוגבלת, שאין בו מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד לצורך עקיפת הביקורת השיפוטית, או לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית".

עוד נכתב בהודעה כי, "היועצת המשפטית לממשלה פירטה, כי ההסדרים המוצעים חריגים לעומת מדינות דמוקרטיות בעולם, והזהירה כי הם משנים את תפיסת המערכת המשפטית כמערכת מקצועית, עצמאית וא-פוליטית. אין חולק על מרכזיותו של עקרון שלטון הרוב בחברה דמוקרטית. בצד זאת, תובנה יסודית במשטר דמוקרטי היא, כי רשויות השלטון אינן יכולות להחזיק בכוח בלתי מוגבל, המהווה מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמינהל תקין. לכך אין מענה בתזכיר המוצע".

לדבריה, "שינויים משטריים דרמטיים הנוגעים למאפיינים הדמוקרטיים הגרעיניים של המדינה, צריכים להיעשות בהליך שקול וסדור לגיבוש הסדר מאוזן ומקיף, לאחר עבודת מטה מעמיקה, תוך התייעצות עם כל הגורמים הרלוונטיים. הוצע כי בתיאום עם שר המשפטים, עבודה כזו תכלול בחינה רחבה של מארג היחסים בין הרשויות, למשל במסגרת חוק-יסוד: החקיקה".

בסיום הודעתה נכתב כי, "בפגישה שנערכה עם שר המשפטים לפני כשלושה שבועות, התבקשה היועצת המשפטית לממשלה להעביר את התייחסותה לטיוטת תזכיר החוק תוך שלושה ימים. היועצת הבהירה, לאחר בחינה ראשונית, כי לא ניתן לקיים בחינה מקצועית של הסדר המשנה באופן יסודי את דמותה המשטרית דמוקרטית של המדינה בלוח זמנים זה. חוות הדעת גובשה, בהתאם ללוח זמנים שתואם עם השר, בעבודה מקצועית ומאומצת, בהובלת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-חוקתי), עו"ד אביטל סומפולינסקי.

היועצת המשפטית לממשלה אמרה לשר המשפטים בפגישה בה נמסרה לו חוות הדעת, כי מערך הייעוץ והחקיקה והיא ערוכים להקדיש את כל המשאבים הדרושים, לפעול בריכוז מאמץ, ולהקים צוות מקצועי ייעודי בכיר על מנת לגבש בהקדם האפשרי הצעה ממשלתית ולהגישה לשר המשפטים".

גלי בהרב מיארה הרפורמה המשפטית יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד