י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
טלטלה עולמית

האם הקיצוץ והמשבר ישפיעו על העובדים בישראל

בחברת אינטל החליטו לקצץ במשכורות העובדים כדי למנוע נטישת משקיעים בשל הצגת רווחים נמוכים • שר המדע לשעבר יזהר שי התייחס למשבר בחברת הענק | "העובדים זה נכס מרכזי ויקר, לכן הם קיצצו. נקווה שזה יגמר בזה ולא יימשך עוד"

האם הקיצוץ והמשבר ישפיעו על העובדים בישראל
אילוסטרציה צילום: unsplash

המשבר בחברות ההייטק הגדולות ברחבי העולם נמשך: בחברת אינטל מעדיפים לקצץ בשכרם של העובדים ובזאת להימנע מנטישת המשקיעים בחברה, זאת לאחר שהציגו רווחים נמוכים. הקיצוץ עתיד להשפיע על אלפי העובדים בישראל, כיצד הקיצוצים הרחבים של החברות החזקות ישפיעו על המשק הישראלי?

ליאת רון ואריה מליניאק שוחחו ברדיו 103FM עם יזהר שי, שותף בקרן הון סיכון 'דיסרפטיב A.I' ושר המדע לשעבר, לדבריו: "אינטל היא נושאת מטוסים, ספינת הדגל של ההייטק העולמי, ואחרי עשרות שנות פעילות היא עדיין מובילה עולמית. למרבה הצער, היא נמצאת בקשיים משמעותיים. היא איבדה את ההובלה במספר תחומים, השוק שלה נעשה תחרותי. בדוחות שלה היא מראה על רווחיות נמוכה יותר, המשקיעים מצביעים בכך שהם מוכרים מניות, אז מה לעשות? צריכים לקצץ. אינטל כבר פיטרה עובדים, לא כמו גוגל או פייסבוק, אבל בעבר אינטל גם פיטרה באופן מסיבי יותר. הפעם בחרו לקצץ בשכר. השכר הוא מרכיב הוצאות בין הגדולים של חברת הייטק, גם אצל חברה גדולה כמו אינטל, עדיין העובדים זה נכס מרכזי ויקר, לכן הם קיצצו. נקווה שזה יגמר בזה ולא יימשך עוד".

לטענתו, אינטל היא עדיין בין המעסיקים הגדולים בישראל: "היא המעסיק הזר הגדול ביותר בישראל. היא עדיין אחראית לחלק משמעותי מהייצוא של ההייטק הישראלי, ייצוא של סחורה שמפותחת ומיוצרת בישראל. עדיין חשוב לנו שהמעסיק הגדול הזה יהיה פה ויהיה כדאי לו להיות כאן. לא הייתי ממהר בכלל למסקנות של להפסיק את ההטבות והדברים הטובים שאנחנו נתנו לאינטל כדי להיות כאן עם השנים. כמובן מדינה תמיד צריכה לבחון ולוודא שאינטל עומדת בהסכמים, להערכתי היא לא סטתה בפסיק בהסכמים שלה מול המדינה. גם אם היא נאלצה לפטר עובדים, היא לא היחידה, אנחנו במבחן של אתגרים משמעותיים בהייטק העולמי".

יזהר שי. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90.

באשר לחשש שמנהלים בכירים באינטל יעברו לחברות המתחרות, אמר כי "זה יכול בהחלט לקרות, אכן זה הסיכון שאינטל לקחה על עצמה, ואני חושב שכך היו צריכים", והוסיף: "המנכ"ל הוא זה שלקח את הקיצוץ הגבוה ביותר עליו, לא שצריך לרחם עליו, אז הוא ויתר על כמה מיליוני דולרים השנה, אבל עדיין הוא קיצץ משכרו וטוב שכך. זה שוק מאוד תחרותי, בעולם ההייטק יש חברות ענק שלא קיימות. פעם בישראל בשנות ה-90, אמרנו שהלוואי שתהיה 'נוקיה' ישראלית. קחו היום איש הייטק בן 30-25, הוא לא יודע מה זה 'נוקיה' בכלל, כי החברה הזו נעלמה. אז זה מה שקורה בהייטק העולמי, חברות עולות וחברות יורדות, אינטל אכן נמצאת במלחמת הישרדות".

"אנחנו מאמינים בהייטק הישראלי"

"אני והרבה מאוד מנהלי קרנות אחרים בישראל עסוקים כבר כמה שבועות טובים בלהרגיע, לדבר עם משקיעים זרים ולהגיד להם שמדינת ישראל עדיין לא יצאה מדעתה, היא נמצאת כרגע בדיון דמוקרטי בריא או אינטנסיבי, אבל אנחנו מאמינים בהייטק הישראלי", הסביר.

על הקשר בין הרפורמה המשפטית לכלכלה, הבהיר כי "אלו שני קצוות רחוקים שבסוף איכשהו כנראה מתחברים, אבל הדאגה של משקיעים זרים ובכלל אנשים שמסתכלים על הכלכלה, היא שהכלכלה קשורה לפוליטיקה ולסוג המשטר בו אתה נמצא. הסיבה של משבר כלכלי היא אובדן אמון של משקיעים ביכולת של המדינה לשמור על הכספים שלהם, להתנהל בהפרדת רשויות ולוודא שהרשות המבצעת למשל לא שמה יד על חשבונות זרים ואין מי שעוצר אותה. מערכת משפטית שלמה, חזקה ומאוד עצמאית - זה מה שנותן ביטחון למשקיעים".

בסיום השיחה, הדגיש: "אנחנו בהייטק חשים את הדאגה של משקיעים זרים ומנסים להרגיע אותם, אנחנו לא אלה שמלבים את הדאגה, אנחנו מנסים לטפל בה. לצערנו, ממשלת ישראל לא עוזרת לנו, היא יצרה פה מהומה עם רעש עצום בכל העולם. בהייטק אכן יש תחושה קשה. הרבה אנשים מרגישים, בצדק, שהם עובדים קשה, תורמים למדינה ממיטב יכולותיהם וגם מרצונם הטוב. רבים מאיתנו מתנדבים, תורמים, נמצאים במסגרות בהן מחזירים חזרה לחברה, שלא נדבר על מה שעשינו בצבא ועל איך שחינכנו את הילדים שלנו. בואו תספרו לי ולאלפי אנשי הייטק אחרים וטובים ממני, שעובדים קשה וגם משלמים מיסים, מה זה אהבת מולדת וציוניות".

אינטל אינטל ישראל Intel רדיו 103 FM יזהר שי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד