ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
בגוב האריות

הלך לעולמו ניצול השואה שהתחזה לנאצי ושרד

הלך לעולמו שלמה "סאלי" פרל, שניצל מהתופת הודות להתחזות לגרמני. במהלך מלחמת העולם השנייה למד בבית הספר של הנוער ההיטלראי, שלימים נקרא על שמו. כשבגר תיאר את עלילות חייו בספר שלימים עובד לסרט "אירופה אירופה"

הלך לעולמו ניצול השואה שהתחזה לנאצי ושרד
שלמה פרל צילום: Carlos Delgado ויקיפדיה

ביום שישי הלך לעולמו ניצול השואה שלמה פרל והוא בן 97. פרל נולד בגרמניה בשנת 1925 למשפחה יהודית שהיגרה מרוסיה. עם כניסתם של חוקי נירנברג לתוקפם, היגרה משפחתו של פרל ללודג' שבפולין.

אחרי כיבוש פולין בשבועות הראשונים של מלחמת העולם השנייה ברח פרל עם אחיו לחלק הסובייטי של פולין, ועם פתיחת מבצע ברברוסה - הפלישה הגרמנית לבריה"מ, נמלט פעם נוספת אך מזלו לא צלח והוא נפל בשבי הגרמני. אך הודות לשליטתו בגרמנית הצליח פרל לשכנע את שוביו כי הוא גרמני בשם יוזף פרייל.

"פרייל" גוייס לשורות הצבא הגרמני ושימש כמתורגמן הוורמאכט כשבין מתורגמיו היו בנו של סטלין, מנהיגה של בריה"מ. אך בשל היותו קטין נשלח פרל לבית הספר של נוער היטלר בראונשווייג. כמובן שאיש לא ידע על זהותו היהודית של פרל, והוא הקפיד מאוד שלא לחשוף אותה. פעם אחת גילתה ידידתו הנאצית של פרל, לני, שהוא יהודי אך היא סירבה לגלות זאת למנהלי בית הספר.

לקראת סוף המלחמה נאסר יחד עם חבריו הנאצים בידי האמריקנים, אך שוחרר תוך זמן לא רב. בתום המלחמה חזר פרל לזהותו היהודית והוא עלה ארצה כחודשיים אחר קום המדינה והשתתף במערכה על ירושלים במלחמת העצמאות.

שנים רבות לאחר מלחמת העולם השניים כתב פרל ספר אוטוביוגרפי שתורגם לעברית ונקרא "קוראים לי שלמה פרל!". על בסיס ספר זה יצא לאור הסרט "אירופה אירופה", שזכה להצלחה רבה סביב העולם ולמספר פרסים בינלאומיים נחשבים.

במהלך השנים סיפר פרל את סיפורו בבמות רבות, ועשה מאמץ גדול להנצחת זכר השואה. הוא הלך לעולמו אתמול והוא בן 97.

מלחמת העולם השניה נאצים שואה גרמניה הנאצית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד