ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
כוח וגנר מושפלים

חייל רוסי אסיר לשעבר ברח באוטובוס: "יש תוהו ובוהו"

האסירים שגויסו על ידי קבוצת וגנר הרוסית להילחם באוקראינה מבינים יותר ויותר שהם הולכו שולל, ושאף אחד לא תכנן אי פעם להחזירם בחיים. הוא סיפר כי לאחר מספר שבועות הוא הבין שאם הוא לא יברח, הוא ימות

האוטובוס החדש של הצלה אוקראינה צילום: הצלה אוקראינה

אסיר רוסי שגויס על ידי כח וגנר בנובמבר האחרון, נמלט מהצוות שלו באזור לוהאנסק באוקראינה וברח לרוסיה באוטובוס בסיוע אפליקציה נסיעות, הוא מסתתר כעת מחשש לנקמה.

"חשבנו שנהיה שווים עם הלוחמים הרגילים, שלא נהיה שונים, אבל במציאות הם פשוט עשו מאיתנו בשר תותחים, אבל כבר אין דרך חזרה משם, אם אתה מסרב לעשות משהו הם יהרגו אותך מיד", אמר ניקולאי טרושקין שנמלט מהמלחמה.

טרושקין אמר שנותרו לו כמה שנים לרצות עונש מאסר במושבת עונשין בסיביר, אך כאשר מייסד קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין ביקר שם וסיפר "בצבעוניות" לאסירים על הסיכוי שלהם לחנינה, הרבה התפתו והחליטו להצטרף למלחמה.

"פריגוז'ין בא, אפילו לא הכרתי אותו אז, ואז ראיתי אותו באינטרנט. הוא הסביר את מי הם לוקחים, את מי הם לא לוקחים, שאתה יכול ללכת למלחמה באוקראינה, לשרת שישה חודשים ולקבל חנינה".

הם החתימו את כולם על נייר למי לדווח במקרה של מוות, ועל הסכמה לקחת חלק במבצע צבאי, לבצע את המשימות של משרד הביטחון, למרות שאפשר למות.

הוא סיפר כי לאחר מספר שבועות הוא הבין שאם הוא לא יברח, הוא ימות. "מצאתי נהג מונית, הסברתי שאני צריך להגיע לרוסיה, מעבר לגבול. הוא אומר, אני לא יכול, אבל יש אדם שעושה את זה, אבל אתה צריך לתת לו אלף דולר. לא היה לי מספיק כסף, פשוט נסעתי לגבול. יש גדר, תיל, זחלתי תחתיה - זה הכל. יצאתי החוצה, והייתי בדונייצק".

"ומשם לקחתי אוטובוס למוסקבה באלפיים רובל, במוסקבה התקשרתי להוסטל ושאלתי אם יתנו לי ללון בלי מסמכים, סיפרתי שהגעתי לעבוד באתר בנייה ואיבדתי את הדרכון, ונתנו לו ללון, בבוקר הראו לי בתחנה איפה אפשר לקנות כרטיס, ונסעתי משם".

הוא אמר כי תחילה תכנן לחזור לכלא - "אין טעם להתעסק עם וגנר", אבל אז נודע שאף אחד לא מחפש אותו והרשויות לא יודעות עליו. "מה הטעם לחזור לכלא? אני כבר משוחרר, אבל בגלל וגנר אצטרך להתחבא ולהחליף את הטלפון שלי", אמר.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין אוטובוס כח וגנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!