ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מבט לג’האד העולמי

עליה מתונה ברמת פעילות דאעש ברחבי העולם

ארגון דאעש ממשיך לעשות שימוש ברשתות החברתיות באינטרנט, משחקי מחשב ופלטפורמות גיימינג, כדי להרחיב את קמפיין התעמולה שלו במטרה להביא לרדיקליזציה ולגיוס תומכים חדשים לארגון

עליה מתונה ברמת פעילות דאעש ברחבי העולם
נשבעים אמונים לדאעש צילום: רשתות חברתיות ערביות

השבוע חלה עליה מתונה ברמת פעילות דאעש ברחבי העולם. מוקדי הפעילות היו סוריה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ומוזמביק. ולדימיר וורונקוב, תת-מזכ”ל האו”ם, הזהיר בישיבת מועצת הביטחון של האו”ם, כי האיום הנשקף מצד דאעש נותר גבוה, במיוחד במדינות אפריקה. כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

סוריה: פעילי דאעש חטפו 75 בני-אדם, רובם אזרחים, ממזרח לתדמור ורצחו 12 מהם. גורלם של שאר החטופים לא ידוע לעת עתה.

עיראק: בתקיפות חיל האוויר העיראקי מזרחית לבעקובה נהרגו שבעה פעילי דאעש, ביניהם מפקד מחוז דיאלא של הארגון.

סומליה: ממשלת סומליה, בסיוע הכוחות הבינלאומיים, המשיכה לתקוף יעדים של ארגון אלשבאב, המזוהה עם אלקאעדה.

ניגריה: צבא ניגריה תקף מהאוויר ריכוז גדול של פעילי בוקו חראם ביער סמביסה. עשרות פעילים נהרגו ונוספים נפצעו. במקביל, נמשכים העימותים בין פעילי דאעש לפעילי בוקו חראם.

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: עשרה אזרחים נוצרים נרצחו על-ידי פעילי דאעש בצפון-מזרח המדינה.

מוזמביק: פעילי דאעש תקפו עמדה של צבא מוזמביק בצפון-מזרח המדינה. חמישה חיילים נהרגו.

המאבק על התודעה:

מאמר המערכת של שבועון אלנבא’ של דאעש עסק ברעידת האדמה בדרום תורכיה וצפון סוריה וטען כי רעידת האדמה הינה "מסר של אזהרה של אללה כלפי המוסלמים", כדי שיחזקו את אמונתם. אל קעידה בחצי האי ערב קורא למוסלמים ברחבי עולם ובעיקר לתומכיו לסייע לנפגעי רעידת האדמה. פורסם סרטון של איימן אל זווארי מנהיג אל קעידה לשעבר, בנושא סוגיית פלסטין. בסרטון, שצולם לפני כשנה, הוא קורא למוסלמים ברחבי העולם לסייע לפלסטינים למען שחרורה.

בדברים שנשא ולדימיר וורונקוב, תת-מזכ”ל האו”ם ומנהל המשרד ללוחמה בטרור של האו”ם, בישיבת מועצת הביטחון של האו”ם, ציין כי האיום הנשקף מצד דאעש בסוריה ובעיראק נותר גבוה ואף התעצם באזורי סכסוך, במיוחד באפריקה. לדבריו, התפשטות דאעש מדאיגה במיוחד באזורים במרכז אפריקה ודרומה ובאזור הסאחל. לדברי וורונקוב, דאעש ממשיך לעשות שימוש ברשתות החברתיות באינטרנט, משחקי מחשב ופלטפורמות גיימינג, כדי להרחיב את קמפיין התעמולה שלו במטרה להביא לרדיקליזציה ולגיוס תומכים חדשים לארגון. כמו-כן, ציין וורונקוב כי דאעש מפעיל “נכסים וירטואליים” שנועדו לגייס כספים והוא ממשיך לעשות שימוש בזירות שונות ברחפנים לצורך מעקב ואיסוף מודיעין.

סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים:

מנתוני אינפוגרף המסכם את פעילות דאעש בתקופה שבין 8-2 בפברואר 2023, עולה כי פעילי הארגון ביצעו 11 פיגועים במחוזות השונים (בדומה לשבוע שקדם). מספר הפיגועים הגבוה ביותר בוצע על-ידי מחוז מוזמביק (5). בשאר המחוזות: מרכז אפריקה (3); עיראק (1); סוריה (1); מזרח אסיה (1). בפיגועים נהרגו ונפצעו 34 בני אדם, לעומת 38 בני-אדם בשבוע שקדם. מספר ההרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במחוז מרכז אפריקה (18). שאר ההרוגים והפצועים: מוזמביק (8); מזרח אסיה (4); סוריה (3); עיראק 1.

בית משפט בניו יורק הרשיע את רוסלאן מרטוביץ’ אסאינוב, בן 46, אזרח ארה”ב, תושב לשעבר של מדינת ניו יורק, בחמישה סעיפים סעיפי אישום: הענקת סיוע חומרי לדאעש, הכולל הדרכה וייעוץ, קבלת הכשרה צבאית מדאעש ושיבוש הליכי משפט. חבר המושבעים גם קבע שהסיוע החומרי שהוא העניק, גרם למותו של אדם אחד או יותר. צוין כי אסאינוב, שהתאסלם בשנת 2009, אימץ תפיסות קיצוניות.

ב-24 בדצמבר 2013 הוא נסע לסוריה דרך תורכיה, שם שימש כצלף בשורות דאעש ואף הכשיר כמאה פעילי הארגון כצלפים. אסאינוב פעל בשורות דאעש בסוריה במשך חמש שנים, במהלכן השתתף בקרבות רבים במסגרת הארגון. הוא נעצר במרץ 2019 לאחר המפלה של דאעש בבאע’וז בקרבת גבול סוריה-עיראק. גזר הדין של אסאינוב עשוי להיות עד מאסר עולם.

 

אל קעידה מצרים דאעש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד