ג' סיון התשפ"ד
09.06.2024
בסיוע מיליארדר ישראלי

היהודים ששרדו את הרעש הוטסו לבית אבות יהודי באיסטנבול

יהודי אנטקיה המעטים ששרדו את רעידת האדמה הועברו לאיסטנבול, שם הם שוהים בבית אבות יהודי הודות לשיתוף פעולה בין הקהילה היהודית הטורקית שם, מיליארדר קזחי-ישראלי וארגון התרומות הישראלי קרן היסוד. "גם בימים הקשים ביותר שלאחר האסון, גילו חברי הקהילה היהודית בטורקיה אחדות"

היהודים ששרדו את הרעש הוטסו לבית אבות יהודי באיסטנבול
רעידת האדמה בטורקיה צילום: אריק מרמור, פלאש 90

לאחר רעידת האדמה בטורקיה שגבתה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם, היהודים הנותרים באנטקיה הוטסו לבית אבות יהודי באיסטנבול, הודות לשיתוף פעולה בין הקהילה היהודית הטורקית שם, מיליארדר קזחי-ישראלי וארגון התרומות הישראלי קרן היסוד, כך דיווחה סוכנות הידיעות היהודית JTA.

למרות שהיו מגוון דרכים לניצולים לעזוב את טורקיה בעקבות רעידת האדמה בשבוע שעבר, כולל באמצעות חברת התעופה הטורקית הרשמית שהציעה טיסות פינוי ללא תשלום מכמה ערים, יהודי אנטקיה נעזרו באלכסנדר משקביץ', במקור מקירגיזסטן, איל הון יהודי עם אזרחות של קזחסטן, המחזיק גם באזרחות ישראלית. נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסיתי, איש העסקים הוא אחד האנשים העשירים בישראל עם שווי של למעלה מ-2.4 מיליארד דולר.

"גם בימים הקשים ביותר שלאחר האסון, גילו חברי הקהילה היהודית בטורקיה אחדות שאפיינה את העם היהודי לאורך הדורות", אמר אלכסנדר משקביץ' בהצהרה שפרסמה קרן היסוד. "אני מתכבד לקחת חלק במאמץ המשותף הזה עם קרן היסוד לעזור לאחינו היהודים מאנטקיה, ובתקווה לתת להם הזדמנות לקום מהחורבות כדי לבנות מחדש את משפחותיהם ולשקם את חיי הקהילה. ליבנו עם העם הטורקי בתקופה קשה זו, עם תקווה להחלמה מלאה לפצועים ולשיקום האזור".

אנטקיה היא אחד האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר ברעידת האדמה שפקדה את טורקיה וסוריה בשבוע שעבר. בין ההרוגים היו נשיא הקהילה ואשתו, שאול ופורטונה ג'נודי.

יהודים גרו בעיר הידועה כאנטיוכיה, במשך כמעט 2,500 שנה, מאז הקמתה תחת האימפריה הסלאוקית, אף על פי שכמה מאות יהודים חיו בעיר בזמן הולדתו של צ'נודיוגלו בשנות הארבעים, בשנה שעברה הצטמצם מספרם ל-14 בלבד, הצעיר שבהם היה מעל גיל 60. רבים מהם עבדו בחנויות בשוק הבזאר המפורסם של העיר.

נשיא הקהילה היהודית בטורקיה, אישאק איברהימזאדה, כתב בטוויטר בשבוע שעבר כי רעידת האדמה הביאה "סופו של סיפור אהבה בן 2,500 שנה".

רעידת אדמה בטורקיה בית אבות איסטנבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד