י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
ראיון לוחמני

ראש ממשלת פולין: "אוקראינה חייבת לנצח ורוסיה חייבת להיות מובסת"

ראש ממשלת פולין, אמר כי פולין מנהלת מגעים עם ממשל ביידן על הגדלת נוכחות כוחות צבא ארה"ב בארצו בזמן שהנשיא ביידן מתכונן לבקר בפולין השבוע לציון יום השנה לפלישה של רוסיה לאוקראינה 

ראש ממשלת פולין: "אוקראינה חייבת לנצח ורוסיה חייבת להיות מובסת"
המלחמה באוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

פולין היא מקור תמיכה מרכזי לאוקראינה מאז תחילת המלחמה, היא מארחת יותר מ-1.5 מיליון פליטים אוקראינים והוציאה מיליארדים על מנת לספק דיור, שירותי בריאות ושירותים אחרים. פולין גובלת הן באוקראינה והן בבלארוס, שבהן מוצבים חיילים רוסים מלפני תחילת המלחמה, ועשויה להיות המדינה הבאה על הכוונת של פוטין אם אוקראינה תיפול לידי רוסיה.

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, אמר ביום ראשון כי פולין מנהלת מגעים עם ממשל ביידן על הגדלת נוכחות כוחות צבא ארה"ב בארצו בזמן שהנשיא ביידן מתכונן לבקר בפולין השבוע לציון יום השנה לפלישה של רוסיה לאוקראינה. "אנחנו בדיון עם הממשל של הנשיא ביידן על הפיכת הנוכחות שלהם ליותר קבועה, והגדלתן", אמה מורבייצקי לתוכנית "Face the Nation" ברשת CBS.

"אני מאוד אסיר תודה גם על שליחת מערכות פטריוט חדשות ושאר כלי נשק ותחמושת, אמר מורבייצקי. "אני גם זוכר את דבריו של הנשיא ביידן מהסתיו האחרון, מביקורו האחרון בפולין, כשאמר שכל סנטימטר מרובע משטחה של מדינת נאט"ו יוגן, ורוסיה לא תפלוש למדינות אלו"

כוחות ארה"ב נשלחו לראשונה לפולין בשנת 2017 כחלק ממאמץ נאט"ו לחזק את החזית המזרחית של הברית בתגובה להתנהגות התוקפנית של רוסיה באזור. כמה אלפי חיילים נפרסו במדינה לפני פלישת רוסיה בשנה שעברה, וכיום יש כ-11,000 אנשי חיילים אמריקאים בפולין.

"אני מצפה שיהיה אישור חזק מאוד לחוסן שלנו ולמאמצינו המשותפים להביס את רוסיה באוקראינה", אמר מורבייצקי. "כמה פוליטיקאים ממערב אירופה אומרים שרוסיה לא יכולה לנצח במלחמה הזו ואי אפשר להביס את אוקראינה. אנחנו צריכים לשנות את הפרדיגמה הזאת ואנחנו חייבים לומר, אוקראינה חייבת לנצח ורוסיה חייבת להיות מובסת. ואני מאמין שדבריו של הנשיא ביידן ירגיעו כל אירופה שארצות הברית איתנו במאבק הזה לחופש ושלום".

ביום שני האחרון, מולדובה האשימה את רוסיה בתכנון לעורר הפגנות הקוראות להפלת ממשלת מולדובה בניסיון לערער את היציבות במדינה. למולדובה יש גבול עם אוקראינה, ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן אמר ביום שישי האחרון כי לארה"ב יש "דאגה עמוקה" לגבי פעולותיה של רוסיה.

בתשובה לשאלה אם פולין ראתה ראיות לכך שרוסיה יכולה לפגוע במדינות אחרות, כולל שלו, ענה מורבייצקי: "כן, אני רואה הרבה טביעות אצבע של כוחות רוסים במולדובה", והוסיף כי "זו מדינה מאוד חלשה, מאוד חלשה. וכולנו צריכים לעזור להם".

מורבייצקי הזכיר גם פרובוקציות אחרות של רוסיה, שהגיעו אל מעבר לגבולות אוקראינה. "אחד הטילים של מערכת ההגנה האוקראינית נפל על שטח פולין והרג אנשים. וזו הייתה תוצאה ישירה של מתקפת רקטות וטילים מרוסיה על אוקראינה", אמר בהתייחס לתקרית בנובמבר האחרון שהגבירה את החשש לסלמה. 

ראש הממשלה גם קיווה שאוקראינה תקבל מטוסי קרב כדי לסייע במאבקם. "אני מאמין שגם מטוסי קרב ימסרו לאוקראינה, עמדת פולין היא שאנחנו יכולים לעשות זאת, אבל רק בשילוב בעלות ברית אחרות של נאט"ו, ובפרט בהנהגת ארצות הברית", אמר מורבייצקי.

מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד