ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
התקוממות מסוכנת

חברי גוב האריות ל'ניו יורק טיימס': "אנחנו כבר באינתיפאדה"

חברי ארגון גוב האריות אמנם קבוצה קטנה, אך הקבוצה רבת ההשפעה ומשכה צעירים פלסטינים מאוכזבים ממנהיגיהם וכועסים על ישראל. החמושים עושים את מה שהרשות הפלסטינית לא תעשה: נלחמים בישראל. הדור החדש של הלוחמים הפלסטינים גדל "ללא אופק מדיני ברור"

חברי גוב האריות ל'ניו יורק טיימס': "אנחנו כבר באינתיפאדה"
תוצאות המבצע בשכם צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

חמושים פלסטינים מארגון 'גוב האריות', אמרו השבוע בראיונות ל'ניו יורק טיימס' כי הם מאמינים שהם התחילו התקוממות נרחבת חדשה, 18 שנים לאחר שהסתיימה האחרונה.

ארגון 'גוב האריות' בשכם אחראי לחלק ניכר מהעלייה באלימות הפלסטינית. בשנת 2022 היו 61 פיגועי ירי, אחד מהם קטלני, על חיילים ואזרחים ישראלים בעיר ובסביבתה, לעומת שלוש פיגועים בלבד בשנת 2020, כך על פי צה"ל.

יותר מ-60 מחבלים פלסטינים נהרגו בגדה המערבית עד כה השנה, ההתחלה הקטלנית ביותר בכל שנה במאה הנוכחית בשטח הפלסטיני, לפי גורמים פלסטינים. רובם חוסלו במהלך קרב יריות בין כוחות הביטחון הישראליים למחבלים פלסטינים שהחלו בעקבות פעולות צה"ל במעצר אנשים החשודים במעורבות בביצוע או תכנון פיגועים נגד חיילים ואזרחים ישראלים.

עבור רבים, השאלה כעת היא האם הפלסטינים עומדים להתחיל באינתיפאדה אלימה נוספת, האינתיפאדה הראשונה בשנות ה-80, היתה בעיקר הפגנות והפרות סדר אלימות. השניה, בשנות ה-2000, החלה גם היא בהפגנות ובהתפרעויות, אך עד מהרה התגלגלה לפיגועי טרור, 1,000 ישראלים ו-3,000 פלסטינים נהרגו וחלק גדול ממרכז שכם נהרס.

שני עשורים לאחר מכן, סימנים של תמיכה חברתית בהתנגדות אלימה ובמיוחד, גוב האריות נמצאים ברחבי שכם. תושבים רבים הציבו תמונות של חברי גוב האריות המחוסלים בכיכר המרכזית של העיר. שירים על הארגון מתנגנים בבתי קפה. והפנים שלהם נראים בחזיתות החנויות, חלונות המכוניות ומסכי הסלולר.

התמיכה הזו משקפת כיצד, בעיני רבים, החמושים עושים את מה שהרשות הפלסטינית לא תעשה: נלחמים בישראל. הדור החדש של הלוחמים הפלסטינים גדל "ללא אופק מדיני ברור", אמר עמיד אל-מסרי ל'ניו יורק טיימס', מנהיג מקומי בשכם מהפתח, המפלגה השולטת ברשות הפלסטינית.

"פשעים ישראלים, הרחבת ההתנחלויות, אבטלה גבוהה, כל אלה גרמו להם להרגיש שהם צריכים לעשות משהו אחר ולקחת את העניינים לידיים שלהם", הוסיף אל-מסרי.

בקרב הפלסטינים ברחבי הגדה המערבית ורצועת עזה, יותר ממחצית יתמכו בהתקוממות נוספת ויותר מ-7 מתוך 10 תומכים בגוב האריות, כך לפי סקר שנערך בדצמבר האחרון. חמושי גוב האריות מאמינים שהתקוממות החלה.

"אנחנו כבר באינתיפאדה", אמר חמוש אחד בן 24 שהתראיין לעיתון בעילום שם, "אינתיפאדה ללא הרשות הפלסטינית", הוסיף חמוש שני, בן 25, שביקש גם הוא להישאר בעילום שם.

העיתון דיווח כי בכירים ברשות דחו את הקריאה האחרונה של אחד מבכירי הפת"ח לשוטרים פלסטינים להתעמת עם חיילים ישראלים. "כדי שתהיה אינתיפאדה שלישית, צריכה להיות החלטה פוליטית שטרם התקבלה", אמר אל-מסרי, מנהיג פתח בשכם. "הוועד המרכזי של פת"ח צריך לקבל את ההחלטה הזו", הוסיף.

מנהיגים פלסטינים בגדה המערבית אומרים שהם אינם ששים לשנות מדיניות מכיוון שהתפרצות אלימה תזיק לפלסטינים יותר מאשר תועיל להם. אבל חוסר הרצון הזה הוא בחלקו מה שגרם לדור צעיר יותר של פלסטינים להקים ארגוני טרור חדשים כמו גוב האריות.

גורמים ישראלים ופלסטינים אומרים כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מממנים בחשאי את גוב האריות, המבקשים להילחם בישראל, כדי לערער את היציבות ברשות הפלסטינית ולהחריף את הפילוגים בתוך הפתח.

החמושים מתארים את הארגון כמאחד תת-קבוצות שונות מאשר ישות מגובשת. כמה עשרות חמושים נלחמים תחת דגל הארגון, הם אמרו, אבל לא תחת מנהיג אחד. רובם שייכים גם לקבוצות אחרות, ורק מיעוטם קשור לגוב האריות בלבד.

"אנחנו אוהבים אותם, כן. אנחנו תומכים בהם, כן", אמר איברהים רמדאן, מושל שכם מטעם הרשות הפלסטינית, על גוב האריות. אבל, הוא הוסיף, "אנחנו חייבים לומר להם, 'זה מספיק'".

ניו יורק טיימס אינתפאדה גוב האריות שכם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד