ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
אחרי בלוני הריגול

וושינגטון חוששת מהמנופים הסיניים בנמלים האמריקאים

ארה"ב חוששת שעל גבי המנופים הענקיים תוצרת סין מותקנים חיישנים שמעבירים מידע למשטר הסיני. 80 אחוז מהמנופים בנמלי ארה"ב, סיניים. סין בתגובה: "מדובר בפרנויה מוגזמת". בחלק מהמקרים מגיעים עם המנופים גם עובדים סיניים שקיבלו אשרת עבודה בארה"ב במיוחד לשם כך

וושינגטון חוששת מהמנופים הסיניים בנמלים האמריקאים
אילוסטרציה צילום: unsplash

גורמים ביטחוניים בארה"ב מביעים חשש כבד בימים אלו מפני פרצת אבטחה חמורה מאוד בנמלי ארה"ב, שבחלקם מתבצעת פעילות צבאית ערה. על פי דיווח שהתפרסם ב'וול סטריט ג'ורנל', החשש נוגע למנופי הענק המותקנים בנמלים מתוצרת החברה ZPMC שבבעלות ממשלת סין. מנופים אלו מיוצרים בסין, ומובאים לנמלים בספינות ענקיות כיחידה מוגמרת. הם פועלים באמצעות תוכנת מחשב שגם היא פותחה בסין ומתוחזקת על ידי היצרנית הסינית, ולפי הדיווחים, בחלק מהמקרים מגיעים עם המנופים גם עובדים סיניים שקיבלו אשרת עבודה בארה"ב במיוחד לשם כך, והם אלו שמתפעלים את המנופים הענקיים.

לא זו בלבד, אלא שלפני שנים אחדות אמר מנכ"ל החברה הסינית, שהמנופים מתקדמים מאוד, ושלמטה הראשי של החברה בסין, יש אפשרות להשתלט מרחוק על התוכנות ולתקן תקלות אם יהיו כאלו במנופים שיוצרו על ידי החברה ופועלים ברחבי העולם. החשש הוא שעל גבי המנופים מותקנות מצלמות וכן אמצעים שונים, שמעבירים מידע לבסיס האם של החברה הסינית, וממנה למשטר הסיני.

כך יכולה סין לנתח את תנועת הסחורות בארה"ב, היבוא והיצוא, וכן גם להיחשף לפעילות צבאית ולהיקפים שלה, בנמלים שבהם קיימת פעילות של חיל הים האמריקאי. מסין נמסר בתגובה לדיווח שמדובר ב'פרנויה מוגזמת', וכי מי שהמציא את הרעיון שמנופים תמימים אלו יכולים לשמש כאמצעי ריגול מתוחכמים אינו אלא פרנואיד.

רק באחרונה דרשה ארה"ב מכל עובדי הממשל להסיר את החיבור לרשת החברתית 'טיק טוק', מכל מכשירי הטלפון והמחשבים של הממשל, בגלל חשש כבד שהרשת החברתית שפותחה בסין, היא בעצם אמצעי ריגול מתוחכם שמסייע לסין לאסוף מידע עצום ולאחר מכן להשתמש בו לצרכים מסחריים וביטחוניים כנגד היריבות שלה, ובכללן ארה"ב. גם לאחר פרסום ההחלטה האמריקאית בעניין טענה סין שמדובר בפראנויה אמריקאית מוגזמת.

בדומה לכך, גם במקרה שבו פוצצה ארה"ב את בלון הריגול הסיני, טענה סין כי מדובר בבלון אזרחי ששימש לחיזוי מזג אוויר בלבד, והחשש של ארה"ב מפניו מקורו בפרנויה. על פי הדיווח בסוכנויות הידיעות שמסקרות את הפרשה, מנופי הנמלים מתוצרת סין נפוצים בנמלים של יותר ממאה מדינות בעולם, ואם יש אמת בטענה שמנופים אלו יכולים לשמש כאמצעי ריגול מתוחכמים, המשמעות היא שלסין יש מידעשוטף שמגיע אליה מתוככי הנמלים בכל רחבי העולם, מידע אותו היא יכולה להשלים באמצעות החומר שהיא אוספת מרשת הטיקטוק ומהמחשבים והטלפונים החכמים הרבים שמיוצרים על ידה ונפוצים ברחבי העולם כולו.

סין ארה''ב עגורן ריגול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד