כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
העימות לשיא

היועמ"שית לבג"ץ: "חשש ממשי כי התנהלות בן גביר חצתה את הגבול"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב - מיארה, שלחה את תשובתה לבג"ץ בנוגע לעתירות נגד התנהלותו של השר לביטחון לאומי בן גביר בנוגע להפגנות. היועמ"שית הבהירה כי בסמכות השר לקבוע מדיניות כללית, "ולהימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה באופן ישיר או עקיף"

היועמ"שית לבג"ץ: "חשש ממשי כי התנהלות בן גביר חצתה את הגבול"
איתמר בן גביר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה אמש (רביעי) את עמדתה לבית המשפט העליון, בנוגע לעתירות הטוענות למעורבות יתרה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהנחיות למשטרה בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית. "עליו להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או באופן עקיף, גם כאשר הן ניתנות בלבוש של הוראות מדיניות לכאורה", כתבה היועמ"שית. 

עמדת היועמ"שית בתגובה לעתירות היא, שלשוטרים ולמפקדי המשטרה בשטח נתון שיקול דעת עצמאי ומקצועי על מנת לעשות את תפקידם. בעתירה מבקשות העותרות מבית המשפט העליון שיורה לשר בן גביר להימנע מהתווית מדיניות בנושא ההפגנת נגד הרפורמה המשפטית ונגד הממשלה.

עתירה נוספה שהוגשה מבקשת למנוע מבן גביר להתערב ברמת הכוח שהמשטרה מפעילה ובמינוי בכיריה, ביחס לטיפול בהפגנה. זאת ברקע הסערה סביב ניסיון ההעברתו של מפקד מחוז תל אביב עמי אשד מתפקידו.

בתשובתה כותבת היועמ"שית: "רצף האירועים המתואר בבקשות, עליו ניתן ללמוד בין היתר מפרסומיו של השר עצמו, והמידע שנמסר מהמשטרה, מקימים חשש ממשי כי התנהלותו של השר לביטחון לאומי חצתה את קו הגבול, והיה בה כדי להתערב או להוות ניסיון התערבות בשיקול הדעת המקצועי והעצמאי הנתון לדרג הפיקודי במשטרת ישראל בשטח, וזאת גם בזמן אמת ביחס לאירועים פרטניים שעניינם במחאות המתקיימות נגד השלטון בימים אלה".

עוד נכתב: "עמדתו העקבית של הייעוץ המשפטי לממשלה, כפי שזו שוקפה לאורך השנים בחוות דעת שונות, היא כי השר לביטחון לאומי רשאי להתוות מדיניות כללית עבור משטרת ישראל, אך אין הוא רשאי להתערב באופן הביצוע האופרטיבי והמבצעי של המדיניות, לרבות בדרך של מתן הנחיות קונקרטיות אגב התרחשותם של אירועים פרטניים. עניינים כגון דא שמורים לדרג המקצועי במשטרת ישראל, ולו בלבד, בהתאם לשיקול דעתם המקצועי".

בהרב-מיארה מוסיפה: "אירועים כמו הפגנות, ובפרט כאשר הן מופנות כלפי הדרג הפוליטי, מחייבים להבטיח כי המדיניות שתיקבע תשמור למשטרה מרחב פעולה מקצועי רחב דיו, המוגן מפני השפעות פוליטיות. לפיכך, בכל הנוגע למדיניות בתחום ההפגנות, קיימת חשיבות יתרה בשרטוט גבולות ברורים ככל הניתן בין סמכות השר לסמכות המשטרה בעניינים רגישים אלה, וזאת כדי להבטיח שהזכות להפגין לא תיפגע יתר על המידה, ותובטח יכולתה של המשטרה לפעול באופן מקצועי, נטול פניות וחף מהשפעות פוליטיות, ולשמור על אמון הציבור בה ככזו".

יצוין כי בתחילת השבוע ביקש השר בן גביר לייצג את עצמו בעתירות, אך היועמ"שית דחתה את בקשתו: "בית המשפט קבע כי ככל שתרצה בכך, עליך לפנות אליי תחילה. מכתבך לא מסביר מדוע בעתירה שמעוררת שאלות משפטיות עקרוניות וכבדות משקל נדרש ייצוג נפרד - שמתאפשר במקרים חריגים בלבד", כתבה.

השר לביטחון לאומי בן גביר כתב בתגובה לעתירות: "המבקשים זועקים אנרכיה, המבקשים זועקים חסימת כבישים, המבקשים רוצים כאוס, והם גם רוצים שר לביטחון לאומי שישמש כעציץ ולא יאמר את דברו, ולא יגן על שלטון החוק. אין אלה בקשות, כי עם מניפסט פוליטי וזו עמדת הח"מ באשר לאותן בקשות".

 

 

 

איתמר בן גביר גלי בהרב מיארה בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד