י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
המזימה של פוטין

מסמך סודי חושף תוכנית של רוסיה לערער את היציבות במולדובה

תוכנית סודית שגובשה על ידי שירות הביטחון של רוסיה, מציגה אפשרויות מפורטות לערער את היציבות במולדובה - כולל תמיכה בקבוצות פרו-רוסיות, ניצול הכנסייה האורתודוקסית ואיומים לנתק את אספקת הגז הטבעי. רוסיה מכחישה בתוקף

מסמך סודי חושף תוכנית של רוסיה לערער את היציבות במולדובה
מלחמת אוקראינה-רוסיה צילום: צבא אוקראינה

מסמך סודי חושף תוכנית שאורכה 10 שנים במהלכן רוסיה תערער את היציבות במולדובה. התוכנית הסודית גובשה על ידי שירות הביטחון של רוסיה, ה-FSB, ומציגה אפשרויות מפורטות לערער את היציבות במולדובה הכוללות תמיכה בקבוצות פרו-רוסיות, ניצול הכנסייה האורתודוקסית לצרכי ההפיכה ואיומים לנתק את אספקת הגז הטבעי.

המסמך מתאר את ההטיה של מולדובה למערב והצורך לנטרל זאת. בנוסף, המסמך מתאר יחסים הדוקים יותר עם נאט"ו ובקשתה של מולדובה להצטרף לאיחוד האירופי. הוא מתייחס שוב ושוב לחשיבות של מניעת הצטרפות מולדובה לנאט"ו.

המכתב נחשף לראשונה על ידי מספר כלי תקשורת ממולדובה, שבדיה, מרכז לעיתונות חוקרת, וגופי תקשורת נוספים.

ה-CNN דיווח כי נראה שהמכתב נכתב בשנת 2021 על ידי "המנהלת לשיתוף פעולה חוצה גבולות" של ה-FSB. הכותרת שלו היא "יעדים אסטרטגיים של הפדרציה הרוסית ברפובליקה של מולדובה".

המסמך מפרט אסטרטגיה של תהליך בן 10 שנים להכנסת מולדובה, רפובליקה סובייטית לשעבר הנמצאת בין אוקראינה ורומניה, לתחום ההשפעה של רוסיה.

התוכנית כוללת הפיכת מולדובה לתלותית ביבוא של גז רוסי וגרימת סכסוך חברתי, כמו גם ניסיון לבלום את מאמציה של מולדובה להשיג השפעה באזור המפורז הפרו-רוסי של חבל טרנסניסטריה, שבו מוצבים כ-1,500 חיילים רוסים.

המסמך, בן חמישה עמודים, מופרד לכותרות רבות עם מטרות לטווח קצר, בינוני וארוך. בין היעדים המיידיים הם "תמיכה בכוחות הפוליטיים של מולדובה הדוגלים ביחסים בונים עם הפדרציה הרוסית", ו"נטרול היוזמות של הרפובליקה של מולדובה שמטרתה לחסל את הנוכחות הצבאית הרוסית בטרנסניסטריה".

יעדים לטווח בינוני כוללים "התנגדות למדיניות ההתפשטות של רומניה ברפובליקה של מולדובה" ו"התנגדות לשיתוף פעולה בין הרפובליקה של מולדובה לנאט"ו".

המסמך מציג יעדים ארוכי טווח, כולל "יצירת קבוצות השפעה פרו-רוסיות יציבות באליטות הפוליטיות והכלכליות של מולדובה" ו"יצירת גישה שלילית כלפי נאט"ו".

כשנשאל על המסמך ביום חמישי האחרון אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב: "איננו יודעים דבר על קיומה של תוכנית כזו. אני לא שולל שמדובר בעוד זיוף. רוסיה תמיד הייתה ונשארה פתוחה לטובת בניית יחסי שכנות טובים, עם תועלת הדדית, כולל עם מולדובה".

פסקוב הוסיף: "אנו מצטערים מאוד שההנהגה הנוכחית של מולדובה חווה דעות קדומות, לחלוטין לא מוצדקות ומופרכות נגד מוסקבה".

מלחמת אוקראינה רוסיה מולדובה הפיכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד