י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חצי מיליון ניצלו

קרא את מפטיר יונה: מדען פרויקט הגרעין הלך לעולמו בגיל 106

אחד ממדעני פרויקט הגרעין האחרונים ששרדו, הלך לעולמו בגיל 106 בארה"ב. אברהם זרם, עזר לבנות את הנשק שיאלץ את יפן להיכנע במלחמת העולם השנייה ויפתח את עידן האטום. לטענתו הפצצה הצילה את חייהם של חצי מיליון אמריקאים

קרא את מפטיר יונה: מדען פרויקט הגרעין הלך לעולמו בגיל 106
פצצת אטום: אילוסטרציה צילום: Pixabay

אברהם זרם, מי שהיה אחד ממהנדסי הגרעין האמריקאי, הלך לעולמו בגיל 106. המנוח היה בן 28 כשהצטרף ל'פרויקט מנהטן', המאמץ העצום של ממשלת ארה"ב לפיתוח פצצת האטום.

המהנדסים באותם ימים התאספו במעבדות סודיות בניו מקסיקו, קליפורניה, ניו יורק ובמקומות אחרים כדי לספק את הידע המעשים שהיה חסר. הוא הלך לעולמו ב-8 במרץ בלוס אנג'לס. הוא היה בן 106, ואחד מהאחרונים ששרדו בקרב המדענים, הטכנאים, הפקידים שעזרו לבנות את הנשק שאילץ את יפן להיכנע במלחמת העולם השנייה ויפתח את העידן האטומי.

אתר JTA דיווח, כי המנוח היה מתפלל קבוע בבית הכנסת, סיני, עם אשתו אסתר בלוס אנג'לס, הזוג היה תורם נדיב לצרכי קהילה, מתפללי המקום ציינו שהוא קרא מפטיר יונה ביום כיפור כשהיה בן 99.

"אברהם זרם היה אדם מבריק, נלהב, אדוק ופילנתרופי", אמר הרב וולפא, רב בית הכנסת בו התפלל המנוח. "היה לו תפקיד מרכזי בכמה מהאירועים המדעיים המרכזיים של ההיסטוריה האנושית - פצצת האטום, נחיתת הירח - ובכל זאת התעניין בכל מי שהיה בר מזל מספיק כדי לפגוש אותו. הוא היה באמת יחיד במינו - ייחודי בתקופתו. הוא יחסר מאוד".

בניגוד לכמה מחבריו בפרויקט מנהטן, אברהם לא התמודד בפומבי עם ההשלכות המוסריות של הנשק שהוא עזר לפתח. שנים לאחר עבודתם, אדם שעבד תחת זרם כעוזר מעבדה אמר שהוא לא חש אשמה, כי ללא הפיצוץ בהירושימה ונגסאקי ביפן, הוא אמר, "היינו מאבדים 500,000 אמריקאים בפלישה לעיר".

פצצת אטום יפן ארה"ב מנהטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד