י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
לא מאבד תקווה

טוני בלייר: הפלסטינים צריכים להפיק לקחים מהסכם השלום עם צפון אירלנד

ראש הממשלה לשעבר של בריטניה טוני בלייר אמר כי הפלסטינים צריכים להפיק לקחים מהסכם השלום של אנגליה עם צפון אירלנד. "הם שינו אסטרטגיה והסתכלו על התוצאה", אומר ראש ממשלת בריטניה לשעבר על החלטת הצד הפרו-אירי להניח את הנשק

בלייר עם שמעון פרס המנוח
בלייר עם שמעון פרס המנוח

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, שכיהן בתפקיד משנת 1997 ועד לשנת 2007, וכשליח הקוורטט למזרח התיכון משנת 2007 עד 2015 דיבר על השלום בין אנגליה למחתרת האירית והשוווה את המצב לסכסוך הישראלי - פלסטיני.

הסכסוך בצפון אירלנד, התחולל מסוף שנות ה-60 ועד אמצע שנות ה-90 בין הפלגים האתנו-דתיים באוכלוסיית צפון אירלנד עם אנגליה. בשנים הללו ניהלו גורמים קיצוניים מסע טרור ואלימות נגד אויביהם והממשלה גם יחד, במהלכו נהרגו יותר מ-3,500 בני אדם. הסכסוך הסתיים לאחר שנחתם הסכם "יום שישי הטוב", ב-10 באפריל 1998.

בלייר אמר שהוא "עדיין נלהב מאוד לגבי קידום השלום במזרח התיכון, גם אם זה נראה די רחוק כרגע". בהשוואה למלחמה באוקראינה אמר בלייר: "בעוד שלא יכול להיות הסדר באוקראינה עד שרוסיה תכיר בכך שתוקפנותה שגויה", הוא אומר "הפלסטינים יכולים להפיק לקחים מנקודת השיא הבלתי מעורערת של כהונתו: שלום בצפון אירלנד".

במסגרת הסכם בלפסט/יום שישי הטוב, חמושים פרו-אירים הסכימו להניח את נשקם ואנשי איחוד פרו-בריטניה הסכימו לצרף אותם לשלטון, לאחר שלושה עשורים של סכסוכים עדתיים שכאמור הביאו למותם של 3,500 בני אדם.

בלייר אמר "זה משהו שאני אומר לעתים קרובות לפלסטינים: כדאי ללמוד ממה שהם עשו, הם שינו את האסטרטגיה והסתכלו על התוצאה", הוא הוסיף, והכחיש שהוא מוטה כלפי ישראל, "זה המציאות של איך לנהל משא ומתן לשלום" אמר.

 

טוני בלייר אירלנד פלסטינים אנגליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד