כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
רוסיה מדממת בלי סוף

הקרב על בחמוט והמאבק של וגנר עם האליטה הצבאית

יבגני פריגוז'ין, הבעלים של הקבוצה הצבאית הפרטית של וגנר ברוסיה, תייג את עצמו כאנטי-ממסדי, אבל הולכים ומתרבים הסימנים לכך שהממסד במוסקבה דוחף אותו כעת אחורה ומנסה לגרום לו להוריד פרופיל

הקרב על בחמוט והמאבק של וגנר עם האליטה הצבאית
יבגני פריגוז'ין צילום: באדיבות המצלם

ראש וגנר יבגני פריגוז'ין הימר על כך ששכירי החרב שלו יניפו את הדגל הרוסי בעיר בחמוט שבמזרח אוקראינה, אם כי במחיר סביר. הוא השקיע המון בגיוס של 40,000 אסירים וזרק אותם לקרב, אבל אחרי חודשים של קרב קשה והפסדים רבים הוא נאבק לחדש את שורותיו של וגנר, הוא כל הזמן מאשים את משרד ההגנה הרוסי בניסיון לחנוק את כוחו.

אנליסטים רבים חושבים שהמערכת הצבאית של רוסיה משתמשת ב"מטחנת הבשר" של בחמוט כדי להקטין אותו או לחסל אותו ככוח פוליטי. רוסיה לא מפסיקה לדמם בבחמוט, עשרות אלפי חיילים רוסים כולל אלפי שכירי חרב מוגנר מתו בעיר המדממת, גם אוקראינה ספגה הרוגים רבים, אך הרוסים סובלים הרבה יותר מהאוקראינים.

בסוף השבוע הודה פריגוז'ין כי הקרב היה "קשה, קשה מאוד, כשהאויב נלחם על כל מטר". בהודעת וידאו אמר פריגוז'ין: "אנחנו צריכים שהצבא יגן על הגישות (לבחמוט). אם יצליחו לעשות זאת, הכל יהיה בסדר. אם לא, אז וגנר יהיה מוקף יחד עם האוקראינים בתוך בחמוט".

בדיוק כאשר פריגוז'ין נזקק יותר מכל לתמיכה של כוחות רוסים סדירים ולזרימה של אמצעי לחימה, נראה שאף אחד בקרמלין לא זמין. כוחות וגנר השיגו נצחונות בסביבת בחמוט וכעת הם מחזיקים בחלק המזרחי של העיר. אבל נראה שהם לא מסוגלים לייצר מספיק כוח כדי לגרש כוחות אוקראינים משאר בחמוט. והלוחמים של וגנר נלחמים על חייהם.

צוות החשיבה של המכון לחקר המלחמה בוושינגטון (ISW) מעריך ברשת CNN ששר ההגנה סרגיי שויגו "ככל הנראה מנצל את ההזדמנות להתפטר בכוונה מכוחות וגנר במאמץ להחליש את פריגוז'ין ולהוריד את שאיפותיו להיות בעל השפעה בקרמלין".

במשך שבועות, פריגוז'ין ומפקדיו התלוננו על אספקת תחמושת קטנה מדי בדיוק בזמן שהם ניסו להקיף ולכבוש את בחמוט. "משרד ההגנה הרוסי הגביל יותר ויותר את יכולתו של פריגוז'ין לגייס אסירים ולקבל תחמושת, ואילץ את פריגוז'ין להכיר בפומבי בתלות שלו במשרד" נמסר מצוות החשיבה האמריקאי.

הפרשן אלכסיי מוכין, חבר בצוות החשיבה של מועדון הקשור לקרמלין, האשים את פריגוז'ין בפוסט בטלגרם שיש לו שאיפות פוליטיות - אפילו מחשבה לנשיאות. מוכין גם טען כי פריגוז'ין מפקד לא כשיר שמנסה להסוות את פגמיו באמצעות האשמת הצבא, והוסיף: "הוא חשף את לוחמי וגנר לסיכון גדול של מתקפת הנגד הצפויה".

פריגוז'ין ירה בחזרה: "מכיוון שאין לי שאיפות פוליטיות, בבקשה תן לנו את התחמושת". פריגוז'ין אולי גם הופתע מהנחישות האוקראינית להילחם עבור בחמוט. לוחם וגנר אמר השבוע ל-CNN: "הם נלחמים על כל בית, הם לא רוצים לעזוב, שולחים כל הזמן עוד כוחות ונלחמים בחירוף נפש".

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין כח וגנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד