כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
על רקע המחאות

אסור לו להתערב: בג"ץ בהוראה דרמטית לשר איתמר בן גביר

בתגובה לעתירות שהוגשו, בג"ץ אסר על השר לביטחון לאומי בן גביר להתערב בניהול פעולות המשטרה וקבע כי עליו להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה. ההחלטה הגיעה לאחר שהוגשו מספר עתירות כנגד השר. "הדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות כנגד השלטון"

אסור לו להתערב: בג"ץ בהוראה דרמטית לשר איתמר בן גביר
איתמר בן גביר צילום: Marc Israel Sellem/POOL

בית המשפט העליון החליט לאסור היום (ראשון) על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להתערב בניהול פעולות המשטרה וקבע כי עליו להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין. בדגש בהנחיות על מחאות והפגנות כנגד השלטון. 

ההחלטה התקבלה לאחר שהוגשו מספר עתירות כנגד השר בן גביר וכן בעקבות ניסיון ההעברה של מפקד מחוז תל אביב מתפקידו. ניסיון שהיועמ"שית בלמה עם הקפאת ההעברה.

השופט יצחק עמית קבע בהחלטתו: "אין השר רשאי ליתן הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע וכיו"ב".

עוד כתב השופט בהחלטתו: "על מנת למנוע מחלוקות בעתיד, הרי שגם 'אזכור' של המדיניות במהלך אירוע מבצעי קונקרטי שעה שזה עודנו מתנהל, עלול להתפרש כהנחיה אופרטיבית. על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות כנגד השלטון".

כזכור, בשבוע שעבר הגישה היועמ"שית גלי בהרב- מיארה את תשובתה לעתירות וכתבה כי, "לשר הממונה על משטרת ישראל מטעם הממשלה ישנה סמכות להתוות מדיניות כללית לפעילות המשטרה, לרבות בעניין הפגנות. אולם עליו להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או באופן עקיף, גם כאשר הן ניתנות בלבוש של הוראות מדיניות לכאורה".

היועמ"שית הוסיפה: "בחינת האירועים, וזאת גם על בסיס הנמסר ממשטרת ישראל, מעלה על פניו כי מתעורר חשש ממשי כי בחלק מהמקרים נחצה קו הגבול, וניתנו הלכה למעשה על-ידי השר הנחיות אופרטיביות לדרג המקצועי במשטרה ביחס לאירועים פרטניים".

עוד כתבה בהרב-מיארה: "כמו כן, עולה חשש גם בנוגע למקרים שהוצגו לכאורה כ'מדיניות כללית', אך בפועל היוו הנחייה שביקשה להחליף 'בזמן אמת' את שיקול הדעת הנתון לגורמי המשטרה בשטח". עוד הודגש, כי "לשוטרים ולמפקדי המשטרה בשטח נתון שיקול דעת עצמאי ומקצועי לשם מילוי תפקידם מכוח סמכויותיהם על-פי דין".

איתמר בן גביר משטרת ישראל בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד