כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
20 שנה לפלישה

עיראקים שנרדפו בידי סדאם מספרים על המלחמה ששינתה את העולם

לרגל 20 שנה לפלישה האמריקנית לעיראק ששינתה את המזרח התיכון והביאה להפלת סדאם חוסיין שטבח בבני עמו, שלושה עיראקים, בהם כאלה שנרדפו בידי הרודן העיראקי משוחחים על המצב אז וכיום

עיראקים שנרדפו בידי סדאם מספרים על המלחמה ששינתה את העולם
סדאם בימים יפים יותר צילום: צילום מסך

היום יציינו בעיראק 20 שנה לאַחד האירועים הכי מכוננים שהתרחשו בשנות במזרח התיכון, הפלישה האמריקנית לעיראק שבתוך זמן קצר הביאה לְהפלתו של אחד המשטרים הכי אכזריים באזור, משטרו של הרודן סדאם חוסיין.

ראש תחום העולם הערבי, רועי קייס ב'כאן חדשות', חזר לאותם ימים עם עיראקים שחוו את נחת זרועו של משטר סדאם שלא מתגעגעים, אבל מצד שני עצובים על מצבה העגום של ארצם שני עשורים לאחר מכן.

אז האם אחרי עשרים שנה עיראק באמת שוחררה? תלוי את מי שואלים. אינתפאד קנבר, קצין לשעבר בחיל האוויר של צבא עיראק שנרדף בידי משטר סדאם ונמלט מארצו, סבור שאין בכלל ספק: "היו לנו יחסים חזקים עם רבים מהבכירים במשטר סדאם אבל אני הוריי ואחיי שנאנו את סדאם כי ידענו שהוא הרס את עיראק והרג מיליוני עיראקים".

עוד אמר: "כל אדם שאומר שנפילת סדאם הייתה טעות – זה לא מקובל ונגד האנושיות ורגשות של מיליוני עיראקים שהוצאו להורג ע"י סדאם. הוא אדם מסוכן וכבש מדינה קטנה כמו כווית והרס אותה".

גם הפוליטיקאי העיראקי, מית'אל אל-אלוסי, שהיה בעבר חבר במפלגת השלטון של סדאם, הבעת', ושב לארצו רק אחרי נפילתו, מתקשה להתגעגע: "איך אני אתגעגע כשהוא הרג את האזרחים והמדינה? וביצע מעשי טבח. מי שמתגעגע לסדאם הוא מי שהרוויח מסדאם ביניהם הערבים והפלסטינים. הם לא מייצגים את דעת האנשים החופשיים או את הצורך של האומה לצאת לעולם המודרני".

חוסיין עלי טאהר, תושב עיראקי: "אחרי נפילת המשטר הנחנו שעיראק נפטרה מהצורר סדאם חוסיין, המדינה תהיה במצב טוב יותר. אבל זו הייתה טרגדיה אחת אחרי השנייה. סדאם איננו, אבל יש לנו 20 - או אפילו 1,000 - סדאם אחרים".

חוסיין ג'עפר, תושב עיראקי: "הם (האמריקנים) באו ואמרו, אנחנו ניתן לך את כל מה שאתה צריך. נותנים לכם מנות מזון מלאות, כבישים סלולים, מערכות ביוב וחשמל. כל זה לא קרה. הם פשוט באו, הרסו את המדינה, גנבו את העושר והאנשים של עיראק, ואז עזבו".

מאז נפילת סדאם עיראק חוותה לא מעט תהפוכות: ההתחזקות הפוליטית של השיעים שדוכאו בידי הסונים בזמן שלטון סדאם, נסיגת הכוחות האמריקניים וחזרתם עם מסע הכיבושים של ארגון הטרור דאעש והמעורבות ההולכת וגוברת של איראן. 

טלאל אל-חרירי היה נער צעיר בזמן מלחמת המפרץ השנייה שהובילה לנפילת סדאם. בשנים האחרונות הפך לפעיל פוליטי בארצו. אלא שהביקורת החריפה שלו על השלטון בבגדאד הובילה אותו לגלות. אל-חרירי אומר כי אמנם אין לו געגועים לתקופה האפלה ההיא, אך הוא בהחלט מבין את מי שסבור שהמצב היום גרוע יותר.

 

 

עיראק איראן ארה''ב סדאם חוסיין ג'ורג' בוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד