כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
חסידי אומות העולם

נשיא פולין השתתף בטקס לזכרם של אזרחים שעזרו ליהודים בשואה

ביום שישי האחרון השתתף נשיא פולין אנדז'יי דודה בטקסים לכבוד פולנים שסיכנו ולעתים קרובות נרצחו בניסיון להציל יהודים מהשואה במהלך הכיבוש הגרמני הנאצי של פולין. למעלה מ-7,200 פולנים מופיעים ביד ושם, כמי שנטלו סיכונים כדי להציל יהודים

נשיא פולין השתתף בטקס לזכרם של אזרחים שעזרו ליהודים בשואה
נשיא פולין מניח זר פרחים צילום: Institute of National Remembrance

נשיא פולין אנדז'יי דודה השתתף ביום שישי האחרון באירועים ארציים לכבוד פולנים שסיכנו - ולעתים קרובות איבדו - את חייהם בניסיון להציל יהודים מהשואה במהלך הכיבוש הגרמני הנאצי של פולין.

הנשיא דודה נאם באתר הנצחה במרקובה, כפר בדרום מזרח פולין, שבו ב-24 במרץ 1944 ירו והרגו כוחות נאצים באיכר, אשתו ההרה וששת ילדיהם יחד עם שמונה יהודים שהסתירה המשפחה בחווה שלהם.

האפיפיור פרנציסקוס הכריז על בני משפחת אולמה כקדושים בפולין, סמל לגבורתם של הפולנים שלקחו את הסיכון הגדול ביותר בזמן שעזרו ליהודים במהלך מלחמת העולם השנייה.

באתר הרשמי של נשיאות פולין, נאמר, כי בנאום במוזיאון מרקובה לפולנים שהצילו יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, דודה ציין שהיו משפחות רבות באזור וברחבי פולין שהסתירו יהודים, ובמקרים רבים פעלו שהם ישרדו. "שמותיהם של בני הזוג אולמאס ושל משפחות אחרות החקוקות על לוחות מעידים כי היו אנשים רבים אשר התנהגו בצורה הגונה, שאהבתם לאחיהם, הערכים והאתיקה היו חזקים יותר מהפחד מהמוות, לא רק שלהם, אלא גם של המשפחות שלהם", אמר דודה.

לאחר שפלשו לפולין ב-1 בספטמבר 1939 והשתלטו על המדינה, הענישו הגרמנים הנאצים כל צורה של סיוע ליהודים כוללנתינת כוס מים, בהריגת העוזרים ובני משפחותיהם.

ובכל זאת, למעלה מ-7,200 פולנים מופיעים ביד ושם, כמי שנטלו סיכונים כדי להציל יהודים. הגרמנים ומשתפי הפעולה שלהם הרגו כ-3 מיליון מתוך 3.3 מיליון היהודים שחיו בפולין לפני מלחמת העולם השנייה, כמו גם כמעט 3 מיליון לא-יהודים. הנאצים בנו מחנות מוות גדולים, כולל אושוויץ, בפולין הכבושה.

חסידי אומות העולם נשיא פולין שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד