ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
ומה הגורם לכך

בפעם העשירית: הריבית עשויה לזנק עוד יותר

הריבית קפצה ב־0.25 אחוזים, זו הפעם התשיעית בעת האחרונה • ד"ר סיגל ריבון, מנהלת האגף המוניטרי בחטיבת המחקר של בנק ישראל, הגיבה לדברים

בפעם העשירית: הריבית עשויה לזנק עוד יותר
אילוסטרציה צילום: pexels

בקרוב עתיד לעדכן בנק ישראל באופן רשמי על העלאה נוספת בריבית, זו הפעם התשיעית ברציפות, זאת בשיעור של 0.25 אחוזים. על פי פרטי ההחלטה, הריבית מטפסת ל־4.5%. ד"ר סיגל ריבון, מנהלת האגף המוניטרי בחטיבת המחקר בבנק ישראל, שוחחה עם ליאת רון ואריה מליניאק ברדיו 103FM והתייחסה לדברים, לרבות לעיתוי הקפיצה בריבית.

"אנחנו מפרסמים כל רבעון את התחזית שלנו, והתרחיש הראשון שאנו מציגים, ניתן לקרוא לו רגיל", הדגישה. "הפעם חשבנו שנכון יהיה מבחינה מקצועית שהבנק גם יתייחס להשפעות הכלכליות האפשריות שיכולות להיות לשינויים שמדובר עליהם. היינו בקורונה, הוצאנו תרחישים שהיו לזמן מיוחד. אנחנו רק מתארים אינדיקציה לדברים שיכולים לקרות, לא כי בנק ישראל יעשה משהו אלא כי השווקים יעשו משהו. אחד הדברים הוא שיראו את המשק כמסוכן יותר, ירידה בהשקעות ובצריכה וירידה בייצוא. אם ונגיע לסיטואציה הזו, הבנק ינקוט במדיניות המתאימה כדי למזער את הנזקים".

בהמשך, הוסיפה: "התרחיש השני הוא שאנו מספרים עליו עוד לא פה. זה רק תיאור שאנו אומרים באשר לאם הדברים יתקדמו בכיוון מסוים. אם מדברים על ההעלאה האחרונה, הבנק עוקב אחרי הפעילות והאינפלציה, כרגע מהמטרה שלנו היא להחזיר את קצב האינפלציה להיות נמוך יותר, ליציבות מחירים, ונתאים את הריבית בשביל להשיג את המטרה הזו. אם נראה שהכיוון הוא של האטה באינפלציה, נתאים את הריבית לכך. רוב העלאת הריבית מאחורינו, יהיה נכון לומר שזו הערכה סבירה. נעקוב אחרי הנתונים ונפעל בהתאם".

בסיום דבריה, הדגישה ד"ר ריבון: "אנחנו לא הראשונים שמתייחסים למצב, צריך לזכרו שהשוק לא מחכה לנו. בנק ישראל כמוסד עצמאי שאחראי על ניהול המדיניות המוניטרית, רק ראוי ונכון שהוא יתייחס למשהו שעומד בפני הציבוריות בישראל. ההתייחסות מקצועית לחלוטין. אני כן יכולה לומר שגם בתקופה הקודמת, יש סיבות לכך שהאינפלציה גבוהה שלא בהכרח בגלל מה שרואים מסביב. התפתחות שער החליפין, יכול להיות שיש קשר, אנו יודעים שהוא משפיע על המחירים. בסוף מאוד קשה לבודד".

 

העלאת ריבית ריבית גבוהה ריבית בנק ישראל ריבית על משכנתא רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד