ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
ראש בראש

מפכ"ל המשטרה: "משמר לאומי כגוף נפרד יפרק את המשטרה מבפנים"

המפכ"ל יוצא בתקיפות נגד הכוונה להקים משמר לאומי שיוכפף למשרד לביטחון לאומי ולא למשטרה. שבתאי אמר: "הבהרתי כי הצורך בהקמת גוף חדש ונפרד ממשטרת ישראל אינו ברור ועלול להזיק". הוא הוסיף: "התרעתי בפני השר, כי מדובר במהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר"

מפכ"ל המשטרה: "משמר לאומי כגוף נפרד יפרק את המשטרה מבפנים"
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי צילום: דוברות המשטרה

מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי השתתף הבוקר (שלישי) בטקס השקת המכון לחקר הבטחון האישי והחוסן הקהילתי במכללה האקדמית גליל מערבי ויצא בתקיפות נגד הכוונה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להקים משמר לאומי.

שבתאי אמר: "זה לא סוד שהבעתי את הסתייגותי המקצועית והתרעתי בפני השר לביטחון לאומי כי הקמת משמר לאומי שיוכפף למשרדו הוא מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר, עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים".

המפכ"ל הוסיף: "הבהרתי כי הצורך בהקמת גוף חדש ונפרד ממשטרת ישראל אינו ברור ועלול להזיק ליכולות התפעול של כלל מערכי ביטחון הפנים במדינה".

שבתאי הבהיר: "למען הסר ספק, אני אומר - משמר לאומי כן, הקמת גוף ביטחוני נוסף מקביל למשטרת ישראל - לא. משמר לאומי חייב להיות חלק ממשטרת ישראל, לפעול במסגרת המשטרתית ולהיות כפוף למפקדי הכוחות הטריטוריאליים על פי שדרת הפיקוד".

הוא הוסיף: "משמר לאומי תחת משטרת ישראל לעולם לא ימצא את עצמו מתנגש עם החוק, אלא משרת אותו. כל ניתוק ממוטת שליטה ופיקוד משטרתי יהווה הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים, הן ברמת בניין הכֹוח והן בהפעלתו. אמשיך לפעול לשמירת עצמאות המשטרה ולהיותה הגוף הפוקד היחיד במדינה, בתחום ביטחון הפנים, כלומר - נוהל אחד, פיקוד אחד, מערכת מידע ומודיעין אחת".

כזכור, ביום ראשון אישרה הממשלה את הצעת המחליטים שהעלה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להקמת משמר לאומי במשרדו.

קדם להצעה דיון ארוך שבו נערך שיח עם נציגי היועמ"שית, אולם לאחר מספר פעמים שנציגי הממשלה הסכימו לשנות את הנוסח המוצע אך היועמ"שית עדיין סירבה לה, עלתה ההצעה להחלטה.

בנוסף, במהלך הדיון בישיבת הממשלה תקפו מספר שרים את בן גביר, אף בסופו של דבר הצביעו בעד ההחלטה. השרה גמליאל הטיחה בבן גביר: "אתה רוצה הכול מהר וזה בא על חשבוננו".

בהצעת המחליטים אותה אישרה הממשלה נכתב כי יוקם המשמר הלאומי בישראל במשרד לביטחון לאומי: "המשמר הלאומי לישראל ישמש ככוח ייעודי מיומן ומאומן, לטיפול, בין היתר, בתרחישי חירום שונים, בפשיעה הלאומנית, במאבק בטרור, וכן לשם חיזוק המשילות במרחבים בהם הדבר נדרש, במסגרת התפקידים המצויים כיום בידי משטרת ישראל בתחומים אלה".

על פי ההצעה שאושרה בישיבת הממשלה הוטל על השר לביטחון לאומי להקים ועדה בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי ובהשתתפות, בין היתר, של נציגי משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, משרד המשפטים, משרד האוצר, משטרת ישראל וצה"ל למימוש החלטה זו. הוועדה תגיש לשר לביטחון לאומי, בתוך 60 ימים ממועד הקמת הוועדה, את המלצותיה ביחס לאופן יישום החלטת הממשלה, ביניהם קביעת ייעוד תפקידי המשמר הלאומי, סמכויות המשמר הלאומי ואנשיו ועוד.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר לאחר אישור ההחלטה: "המשמר הלאומי אותו אישרה הממשלה הבוקר הוא בשורה חשובה לתושבי מדינת ישראל ולביטחון האישי. צורך חיוני בסיסי למדינת ישראל, שיש קונצנזוס רחב עליו המשמר יפעל כדי להחזיר את הביטחון האישי והמשילות בכל חלקי ישראל מודה לראש הממשלה על הגב שהוא נותן לי וחשיבות הביטחון האישי".
איתמר בן גביר קובי שבתאי משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד