ז' סיון התשפ"ד
13.06.2024
מחקר חדש

יהודים יכלו לשמור כשרות ולחגוג פסח בצבא רומא העתיק

חוקרים טוענים שיהודים שומרי שבת וכשרות שרתו באימפריה הרומית. ולא רק שחייל יהודי יכול היה לשמור על מצוות באותה תקופה, אלא שהאימפריה הרומית התאימה את הצבא שלה כדי להתאים למגוון שיטות דת ותרבות

יהודים יכלו לשמור כשרות ולחגוג פסח בצבא רומא העתיק
רומא צילום: Gili Yaari/Flash90

חגי אולשנצקי, מומחה להיסטוריה מאוניברסיטת באזל שבשוויץ כותב כי יהודים יכלו לשמור כשרות ולחגוג פסח בצבא רומא העתיק. חוקרים מעריכים שהיהודים היוו בין חמישה לחמישה עשר אחוזים מהאוכלוסייה הכללית של האימפריה הרומית. רובם חיו בחלק המזרחי של האימפריה, סוריה, יהודה ומצרים, וכן ריכוז מסוים של יהודים בעיר רומא.

קיימות עדויות רבות לשירות צבאי יהודי לאורך ההיסטוריה של האימפריה הרומית אשר עשויות להצביע על כך שהיהודים שירתו לא פחות מאחוזם באוכלוסייה הכללית. בשל המנהג הרומי שהיחידות מגייסות את המקומיים שבהם הוצבו היחידות, קשה להעלות על הדעת מצב בו לא היו מספיק יהודים להקים מטבח משלהם.

התזונה בצבא הרומי הייתה מאוד מגוונת. בשר חזיר לא היה הבשר היחיד שנצרך בצבא הרומי, ואפילו לא היה הבשר הנפוץ ביותר. לכל חייל היו הרבה מקורות מזון זמינים, והוא הכין את הארוחות שלו, מה שאיפשר לחייל לשמור על המסורת והתרבות שלו מבחינת האוכל.

האתר Jewish Quarterly Review פרסם כי הרומאים היו מודעים לכך שליהודים, לסורים ולמצרים יש הגבלות תזונתיות ספציפיות, עדות מתוארכת לשנת 96 לספירה מתעד איש צבא שכותב לעמיתו על איסוף חיטה כדי לשלוח "ליהודים".

סביר להניח ש"יהודים היו זקוקים לחיטה כי הם נמנעו מלחם והיו צריכים להכין מצות", לפי המאמר. נדרש מחקר נוסף, אבל אם זה היה המקרה, אולשנצקי חושב שזה מוכיח שהרומאים "הכירו וכיבדו את הדרישות של כמה חגים יהודיים ושהם אפילו היו מוכנים לבצע משימות מיוחדות כדי לאפשר את שמירתם".

לפי הניתוח שלו, חיילים יהודים יכלו לשמור על כשרות כל השנה. חיילים רומאים בישלו את ארוחותיהם בעצמם, ולמרות שנמצאו שרידי חזירים באתרים, בשר בקר היה הבשר הנפוץ ביותר. גם בשר כבש וצבאים היו נפוצים, וכך גם עוף, אווז וברווז - כולם כשרים. חיות הגיעו בחיים, כך שחיילים יהודים יכלו לשחוט את החיות באופן עצמאי.

"כדי לשמור על צבא חזק, הרומאים היו צריכים להיות מודעים וסובלניים כלפי הצרכים של כוח לוחם מגוון מאוד אתנית, דתית ואזורית, וכך הם תכננו את הלוגיסטיקה והאספקה שרשרת הצבאות בהתאם", כתב.

 

 

רומא רומי התקופה הרומית פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד