ח' סיון התשפ"ד
14.06.2024
הדלפה חמורה

תוכניות סודיות של ארה"ב ונאט"ו פורסמו ברשת

תוכניות מבצעיות מסווגות נגד רוסיה דלפו לרשת. גורמי ממשל אמריקאיים פתחו בחקירה. למציאת הגורם המדליף. נעשה שימוש במידע המודלף לצרכי תעמולה רוסיים, ומספרי הנפגעים האוקראינים נופחו, בעוד שמספרי הנפגעים הרוסים צומקו

תוכניות סודיות של ארה"ב ונאט"ו פורסמו ברשת
אילוסטרציה צילום: unsplash

מסמכי מלחמה מסווגים המפרטים תוכניות סודיות אמריקאיות ונאט"ו להכנת הצבא האוקראיני לקראת מתקפה מתוכננת נגד רוסיה פורסמו השבוע בערוצי מדיה חברתית, כך אמרו בכירים בממשל ביידן לעיתון ה'ניו יורק טיימס'.

על פי הדיווח הפנטגון חוקר מי עומד מאחורי הדלפת המסמכים, שהופיעו בטוויטר ובטלגרם, אפליקציית טלגרם פועלת ברוסיה. אנליסטים צבאיים אמרו כי נראה שהמסמכים שונו בחלקים מסוימים מהפורמט המקורי שלהם, מספרם של הרוגים אוקראינים במלחמה באוקראינה נופח, בעוד מספרם של חיילים רוסיים שנהרגו צומק.

באחד המסמכים נכתב כי 16,000 עד 17,500 חיילים רוסים נהרגו בעוד אוקראינה ספגה עד 71,500 הרוגים. הפנטגון ואנליסטים אחרים העריכו כי רוסיה ספגה הרבה יותר אבדות, עם קרוב ל-200,000 הרוגים ופצועים, בעוד שלאוקראינה היו יותר מ-100,000 הרוגים ופצועים.

"השינויים יכולים להצביע על מאמץ של דיסאינפורמציה של מוסקבה", אמרו האנליסטים. "אבל הגילויים במסמכים המקוריים, המופיעים כתמונות של טבלאות של משלוחי נשק צפויים, כוחות כוחות וגדודים ותוכניות אחרות, מייצגים הפרה משמעותית של המודיעין האמריקאי במאמץ לסייע לאוקראינה". פקידי ביידן פעלו למחוק אותם אך לא הצליחו, נכון ליום חמישי בלילה.

"אנו מודעים לדיווחים על פרסומים ברשתות החברתיות והמחלקה בוחנת את הנושא", אמרה סברינה סינג, סגנית מזכירת העיתונות בפנטגון.

המסמכים אינם מספקים תוכניות קרב ספציפיות, כמו איך, מתי והיכן אוקראינה מתכוונת לפתוח את המתקפה שלה, שלדברי גורמים אמריקאים תגיע ככל הנראה בחודש הקרוב. המסמכים הם בני חמישה שבועות, ומציגים תמונת מצב ל-1 במרץ, של מה שכוחות אוקראינים עשויים להזדקק להם.

לא ברור כיצד המסמכים הגיעו לרשתות החברתיות. אבל ערוצי ממשל פרו-רוסים שיתפו והפיצו את התוכניות. ההדלפה היא פריצת הדרך הראשונה של המודיעין הרוסי מאז תחילת המלחמה. לאורך כל המלחמה, ארצות הברית סיפקה לאוקראינה מידע על עמדות פיקוד, מחסני תחמושת וצמתים מרכזיים אחרים בקווי הצבא הרוסי.

המודיעין אפשר לאוקראינים לכוון את הירי נגד הכוחות הרוסיים, לחסל גנרלים רוסים בכירים ולאלץ להעביר אספקת תחמושת רחוק יותר מקוי החזית הרוסיים, אם כי פקידים אמריקאים טוענים כי אוקראינה מילאה את התפקיד המכריע בתכנון ובביצוע של תקיפות אלו.

אבל בתחילת המלחמה, פקידים אוקראינים היססו לגבי שיתוף תוכניות הקרב שלהם עם ארצות הברית, מחשש להדלפות, כך אמרו גורמים אמריקאים ואירופים. גורמי מודיעין אמריקאים אמרו לפני מספר חודשים שלעתים קרובות הם מבינים טוב יותר את התוכניות הצבאיות של רוסיה מאשר את זו של אוקראינה, אבל מאז ארה"ב ואוקראינה עובדים צמוד יחד.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי אבל הדלפת מודיעין מהסוג הזה, שפורסמה ברשתות החברתיות וזמינה ברחבי העולם, עלולה לפגוע בשיתוף המודיעין בין אוקראינה לארצות הברית.

 

ניו יורק טיימס מלחמת אוקראינה רוסיה ארה''ב נאט''ו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד