ט' סיון התשפ"ד
15.06.2024
מלחמה ברחובות ח'רטום

השגריר לשעבר: "אנשי הצבא עשו יד אחת נגד העם"

שגרירה של סודאן בוושינגטון עד לפני פחות משנתיים, נור א-דין סאתי, מדבר בכאב רב על הלחימה הקשה בארצו בין השליט אל-בורהאן לסגנו חמיתי ומנצל את השיחה עם כלי תקשורת ישראלי כדי להעביר מסר לאוזניים ישראליות

השגריר לשעבר: "אנשי הצבא עשו יד אחת נגד העם"
חיילי צבא סודן צילום: צבא סודן

שגרירה של סודאן בוושינגטון עד לפני פחות משנתיים, נור א-דין סאתי, דיבר הלחימה הקשה בארצו בין השליט אל-בורהאן לסגנו חמיתי וניצל את השיחה עם רועי קייס ב'כאן חדשות' כדי להעביר מסר לאוזניים ישראליות. הדיפלומט הסודאני הוותיק אמר: "המצב טרגי. לא חשבנו שהמצב בסודאן יגיע לנקודה הזאת, על אף כל הפסימיות שהייתה בנוגע לקשר עם אנשי הצבא. התחלנו תהליך פוליטי, היו הסכמים וקיווינו שהעניינים יירגעו וסודאן תיכנס לעידן של יציבות, הדיפלומט הסודאני ממשיך ואומר: "לאנשי הצבא היו תכניות אחרות. הם עשו יד אחת נגד העם ועכשיו הם נאבקים אחד בשני. אי אפשר להאמין למה שאנחנו רואים. מלחמה ברחובות ח'רטום. משגרים רקטות וטילים על אזורים מיושבים, מונעים העברת חולים ופצועים והורסים את הכל זה טירוף".

בראיון סיפר סאתי שהוא פועל יחד עם עמיתיו בח'רטום ומחוץ לסודאן כדי להביא להפסקת אש וכדי שהמלחמה המטורפת הזאת, כלשונו, תיפסק. הקהילה הבינלאומית, הוא אומר, חייבת להתערב ולסייע להפעיל לחץ על הגנרלים להביא להפסקת האש שבעקבותיה יתחיל תהליך פוליטי בהתבסס על יסודות חדשים.

על שני הגנרלים שמתקוטטים אל-בורהאן וסגנו חמיתי אומר: "איני מבדיל ביניהם והאחריות שלהם למצב משותפת. הם עשו יד אחת נגד המהפכה ואז הסתכסכו והסכסוך הזה הורס את המדינה". לדבריו, "מי שעוד מלבה את הסכסוך הם אנשי משטרו של עומאר אל-בשיר ששואפים להחזיר את סודאן לחיקו של המשטר הקודם".

על דברי סגנו של אל-בורהאן, חמיתי, שהוא פועל בשם הדמוקרטיה, אומר הדיפלומט הסודאני לשעבר: "אני אאמין לזה כשנראה את זה בשטח. מה שקורה מראה שכל הבעיות שלנו הגיעו מהשלטון הצבאי. הגיעה העת לשלטון אזרחי ודמוקרטי שישים קץ לאלימות הפוליטית והחברתית".

בשיחה עם רועי קייס העביר הדיפלומט הסודאני מסר לאוזניים ישראליות: "המסר שלי לישראלים – עליכם לעמוד לצדו של העם הסודאני ולא לצד אלה שהורסים אותו. ייתכן שיש לכם אינטרסים שונים במישור הביטחוני, הפוליטי, הדיפלומטי והכלכלי, אבל אנשי הצבא הוכיחו שהם לבד לא ראויים לשלטון". עוד אמר: "אם אנשי הצבא היו ראויים לשלטון, הם היו מוצאים נוסחה להבנה ביניהם ועם הגורמים האזרחיים וסודאן הייתה יציבה ונמצאת ביחסים טובים עם כולם כולל ישראל. אנו, הגורמים האזרחיים, לא רוצים להרחיק את הצבא מהמערכה השלטונית, אבל רוצים שתפקידם יהיה חיובי למען האינטרס הסודאני".
קרבות רחוב בסודאן
סאתי מוסיף עוד אמירה לאוזניים ישראליות: "על ישראל כמובן לא לעודד אף אחד מהצדדים להמשיך בלחימה מתוך מחשבה שזה ישרת אותה. היא צריכה להסתכל על הביטחון, היציבות והרווחה של סודאן והעם הסודאני". עוד אמר נור א-דין סאתי בהקשר של ישראל: "על ישראל לפעול יחד עם אחרים ולא לבד, עם האמריקנים, האירופיים, הסעודים, המצרים והאיחוד האפריקני כדי למצוא פתרון למצב בסודאן. עליה להראות שהיא רצינית".
כזכור, באוקטובר 2021 השליט הסודאני אל-בורהאן דחק את הגורמים האזרחיים ממעגל השלטון וגם הדיח את שגריר סודאן בארה"ב מתפקידו אחרי שהתבטא נגד ההפיכה שכוונה לגורמים האזרחיים ובראשם ראש הממשלה דאז, עבדאללה חמדוכ. ריאיון עם סאתי ששידרנו לפני יותר משנה
סודן הרוגים ופצועים מלחמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד