ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
אלפים בודדים בלבד

המגמה נמשכת: ירידה משמעותית ברכישת דירות בישראל

בחודש פברואר נרכשו בישראל 6,311 דירות בלבד, ירידה של 41% בהשוואה לחודש פברואר אשתקד. כך עולה מסקירה העוסקת בענף הנדל"ן של משרד האוצר | שיעורי ירידה חדים נרשמו מחודש אפריל בשנת 2022, לאחר שבנק ישראל החל להעלות את הריבית במשק עד כה 9 פעמים

המגמה נמשכת: ירידה משמעותית ברכישת דירות בישראל
בנייני דירות בחריש צילום: דוד כהן, פלאש 90

בחודש פברואר 2023 נרכשו 6,311 דירות בלבד, אחת הרמות הנמוכות ביותר במספר העסקאות בחודשי פברואר בעשרים השנים האחרונות. כך מפרסמת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג.

בהשוואה לפברואר אשתקד נרשמה ירידה חדה של 41% במספר העסקאות, זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז אפריל אשתקד, עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 11% במספר העסקאות.

בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 5,796, גם כן ירידה של 41% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם.

השפל בעסקאות בולט במיוחד בפלח השוק של דירות יד שניה, בעוד מבצעי מכירות משמעותיים שעורכים לפחות חלק לא מבוטל מהקבלנים מונעים שפל היסטורי גם במכירות אלו (אם כי עדיין נרשמות ירידות חדות גם במכירת דירות חדשות, בפרט באזורי הביקוש במרכז הארץ).

אילוסטרציה. צילום: דוד כהן, פלאש 90.

רכישות המשקיעים בחודש פברואר הסתכמו ב-1,029 דירות, ירידה של 34% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 16% בהשוואה לחודש הקודם.

מכירות המשקיעים בחודש פברואר הסתכמו ב-1,331 דירות, ירידה חדה של 44% בהשוואה לפברואר אשתקד, אם כי זהו שיעור ירידה מעט פחות חד מזה שנרשם בסך עסקאות יד שניה (אלו ירדו ב-48%). "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף להצטמצם, בכשלוש מאות דירות.

מכירות הקבלנים בחודש פברואר הסתכמו ב-2,536 דירות, ירידה של 27% בהשוואה לפברואר אשתקד וללא שינוי בהשוואה לחודש הקודם. לכאורה זוהי ירידה מתונה משמעותית מזו שנרשמה בחודשים הקודמים. עם זאת, התמתנות זו הושגה בעיקר על רקע מבצעי מכירות של קבלנים, בפרט באזור הדרום. מנגד, במרבית אזורי הביקוש במרכז הארץ הוסיפו לרדת מכירות הקבלנים בשיעורים חדים.

רכישות משחלפי הדיור בחודש פברואר הסתכמו ב-2,031 דירות, ירידה חדה של 50% בהשוואה לפברואר אשתקד והרמה הנמוכה ביותר ברכישות סגמנט זה מאז אפריל 2020 אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה והסגר הראשון. כשליש מרוכשים אלו הינם "מצמצמי דיור", שיעור גידול משמעותי בהשוואה לשיעורם בפברואר אשתקד. הגידול בשיעור מצמצמי הדיור בולט במיוחד במרכז (רק רבע מהם הינם פנסיונרים).

אילוסטרציה. צילום: דוד כהן, פלאש 90.

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש פברואר ב-3,251 דירות, ירידה של 37% בהשוואה לפברואר אשתקד והרמה הנמוכה ביותר ברכישות אלו מאז אפריל 2020. בניכוי "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-2,736 דירות, ירידה של 37% בהשוואה לפברואר אשתקד, שיעור הירידה החד ביותר מאז החלו לרדת רכישות אלו באפריל אשתקד.

נתונים ראשוניים לחודש מרץ מלמדים אף הם על רמה נמוכה של עסקאות - ירידה משמעותית בהשוואה למרץ אשתקד.

רוכשי דירות רכישת דירות מחירי דירות משבר דיור מצוקת דיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד