ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
עולם החזנות באבל

מגדולי החזנים: החזן ר' משה שטרן ז"ל הלך לעולמו

אבל ירד על עולם החזנות עם היוודע דבר פטירתו של החזן הנודע ר' משה שטרן ז"ל משכונת הר נוף בירושלים שבמשך עשרות שנים היה מגדולי החזנים בדורנו ובעוצמת קולו קירב יהודים לאביהם שבשמים. הלוויתו בצהריים משמגר להר המנוחות 

מגדולי החזנים: החזן ר' משה שטרן ז"ל הלך לעולמו
החזן ר' משה שטרן ז"ל צילום: צילומסך

ברוך דיין האמת: מירושלים הגיעה הבוקר הבשורה על פטירתו של זקן החזנים בדורנו החזן ר' משה שטרן ז"ל משכונת הר נוף בירושלים והוא בן 87 בפטירתו. 

מסע הלוויה תצא היום, יום חמישי כ"ט בניסן בשעה 15:00 מבית ההלוויות שמגר בירושלים להר המנוחות שם ייטמן. 

החזן ר' משה שטרן נעים זמירות ישראל, בעל תפילה וחזן דגול בארץ ובתפוצות, בתפילותיו מלאות הרגש ובקולו הערב קירב רבים לאביהם שבשמים, היה מגדולי החזנים שעוצמת קולו, נועם תפילתו ושליטתו בנוסח התפילה לכל גווניו הקנו לו את תוארו הרם. 

ר' משה שטרן ז"ל, יליד הונגריה, בכ"ב תמוז תרצ"ה נולד כבן למשפחת חזנים ידועה. אביו ר' ישראל שטרן ז"ל, כיהן כחזן ראשי בהר ציון בירושלים וכל אחיו כיהנו כחזנים בהונגריה. אביו שהבחין בכלי היקר הטמון בגרונו, אסר עליו לשיר ללא פיקוח.

בהיותו בן שבע שנים ערך את הופעתו הראשונה, אולם עליית הנאצים לשלטון וכניסתם להונגריה קטעה את הופעותיו. בהיותו בן עשר הופיע באולם האקדמיה למוסיקה בבודפסט ובהיותו בן שתים עשרה, ערך את תפילת "אל מלא רחמים" בעצרת אזכרה לחוזה המדינה, בנימין זאב הרצל.

כשעלו ארצה, שוכנו בשכונת תלפיות בירושלים, שם עבר לפני התיבה אביו ר' ישראל עם בנו הצעיר משה. את משרתו הראשונה קיבל ר' משה שטרן בהיותו בן שבע עשרה כשהוזמן כחזן לימים הנוראים לרמלה. לאחר אחת התוכניות לחזנות ברדיו בה הופיע משה שטרן, הוזמן לרחובות שם קיבל משרה שנתית, והועמדה לרשותו מקהלה ומאז החל כוכבו דורך בעולם החזנות. כשנפתח בית הכנסת בהיכל שלמה בירושלים בשנת תשי"ח, הוזמן שטרן לקבל את משרת החזן הראשי ובית הכנסת נעשה צר מלהכיל את כל המתפללים שבאו לשמוע את שטרן. לפיכך הועברה התפילה לאולם הכניסה עד לבנייתו של בית הכנסת הגדול בירושלים.

לאחר כהונה בת חמש שנים, עבר שטרן לבית המדרש הגדול ביוהנסבורג. שנתיים לאחר מותו של משה קוסביצקי, הוזמן משה שטרן להתפלל בבית הכנסת "בית אל" שבבורו פארק בברוקלין. רב בית הכנסת, הרב ישראל שור, אמר אז על שטרן: "זכיתי לכהן ברבנות בבית הכנסת שבו שמעתי את החזנים מרדכי הרשמן, ברלה חגי ומשה קוסביצקי, אך ביצוע מרשים של "מלכויות, זיכרונות ושופרות" כפי ששמעתי מפיו של משה שטרן, לא שמעתי מעולם".

שטרן כיהן במשך עשר שנים כחזן בבורו פארק ובשנת תשל"ז חזר לירושלים. מאז היה עורך את תפילות הימים הנוראים בסאן פאולו שבברזיל והרבה להופיע ברחבי העולם ובישראל בקונצרטים רבים וכחזן אורח בשבתות.

בעשרים שנה האחרונות חדל מלהופיע והתגורר בשכונת הר נוף בירושלים

הותיר אחריו את רעייתו ציפורה וילדיו משפחות שטרן, סנדרוביץ, בלר, נכדיו וניניו. 

בני המשפחה יושבים שבעה בבית המנוח רח' שאולזון 30 הר נוף ירושלים

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

 

משה שטרן חזן הר נוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד