י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
טוב מאוחר מלעולם לא

ראש העיר התנצל בפני הקהילה היהודית על עלילת דם מהמאה ה-12

ראש עיריית נוריץ' בבריטניה, התנצל בפני הקהילה היהודית המקומית על עלילת דם נגד יהודים. מהמאה ה-12. האירועים הובילו למותם של 17 אנשים בשנת 1144, יהודים הואשמו ברציחת ילד בן ה-12, בשם וויליאם

ראש העיר התנצל בפני הקהילה היהודית על עלילת דם מהמאה ה-12
קבורת השרידים ב-2013 צילום: Segula Magazine

ראש עיריית נוריץ' בבריטניה פרסם הודעת התנצלות בפני הקהילה היהודית על עלילת דם יהודית מהמאה ה-12. ראש העיר ד"ר קווין מגווייר אמר על האירועים שהובילו למותם של 17 אנשים בשנת 1144, "נוריץ' מימי הביניים האשימה את היהודים ואנחנו רואים את האירועים הנוראים שבאו לאחר מכן".

ראש העיר של נוריץ' התנצל גם בפני הקהילה היהודית בעיר על הרדיפה הדתית במאה ה-12. ד"ר קווין מגווייר התייחס להשפעה שהייתה להאשמות על עלילת דם על הקהילה לאחר שיהודים הואשמו ברציחת ילד בן ה-12, בשם וויליאם, ב-1144.

זה היה המקרה המתועד הראשון של אנגליה של 'עלילת דם', שבו הואשמו יהודים ברצח נערים נוצרים כדי להשתמש בדמם בטקסים דתיים כמו אפיית מצות.
ראש העיר אמר: "הרצח של וויליאם הוא סיפור ששייך להיום, אנחנו רואים קבוצות (שנאה) שמתנהגות ככה, ותוקפות מי שלא כמוהם".

"מבחינתי, התשובה היא לומר 'לא יותר' ולפעול כדי שנוריץ' תהיה נקייה מאנטישמיות - ולהתמודד עם השקרים שאומרים באופן בוטה מי שרוצה ללבות שנאה". הוא פרסם את התנצלותו על תפקידה של נוריץ' בהפצת עלילות הדם במרכז סיינסברי באוניברסיטת מזרח אנגליה.

ההתנצלות של ד"ר מגווייר הגיעה לאחר שהוזמן להשתתף בליל הסדר במהלך פסח. בשנת 2004 נתגלו שרידים של 17 בני אדם, בהם 11 ילדים, במהלך חפירות ארכיאולוגיות, והתברר כי הם יהודים שנרצחו כתוצאה מהטענות על עלילת דם. המעליל היה נזיר מימי הביניים בשם תומס ממונמות' שטען ללא הוכחות שיהודים רצחו ילד בן ה-12 בהרג פולחני.

האשמות דומות הועלו לאחר מכן בערים נוספות, והובילו להתקפות על יהודים ולמעשי טבח בלונדון. הסופר קיירון פים, שכתב על ההיסטוריה היהודית של נוריץ', אמר לתקשורת המקומית: "זה אולי נראה קצת מוזר לפרסם התנצלות יותר מ-800 שנה אחרי שהומצאה עלילת הדם כאן בנוריץ', אבל הדרך לחשוב על זה היא שלמרות שזה התחיל אז, זה לא נגמר אז - זה לא נגמר בכלל".

עוד אמר: "זו לא היסטוריה, זה חלק מהעולם היום, שקר עתיק יומין מסוכן שהיה אחראי לאינספור רציחות של יהודים במשך מאות שנים וממשיך לעצב את האופן שבו אנשים רבים מסתכלים על יהודים. נוריץ' היא עיר שמתגאה בצדק ביחסה המסביר פנים כלפי פליטים וזרים, אבל העיר מעולם לא הכירה כראוי ביחסה המביש כלפי הקהילה היהודית מימי הביניים שלה. מחווה מבורכת, מוטב מאוחר מאשר אף פעם".

כזכור כפי שדווחנו, שרידי ילדים ומבוגרים שנמצאו בבאר שלא הייתה בשימוש בנוריץ', זוהו כקורבנות של פוגרום עקוב מדם מימי הביניים, כך חשפו חוקרים בשנה שעברה. הצוות אמר שהתגלית לא רק הדגישה את הזוועה האנטישמית, אלא סיפקה תובנות חדשות לגבי מתי הופיעו לראשונה הפרעות גנטיות שנמצאו לעתים קרובות בקרב יהודים אשכנזים.

"אני ממש מתרגשת ש-12 שנים לאחר מכן (מתחילת המחקר), סוף סוף הצלחנו להשתמש בתיעוד היסטורי, ארכיאולוגיה וניתוחי בדיקת DNA עתיק כדי לשפוך אור חדש על פשע היסטורי, ובכך חשפנו את הגנים העתיקים ביותר מאוכלוסייה יהודית", אמרה בשנה שעברה ד"ר סלינה ברייס, המנהלית של המחקר ממוזיאון הטבע בלונדון.

בריטניה אנטישמיות בבריטניה רצח יהודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד