כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
"לא קיים בשום מקום בעולם"

מחזיקים מזומן? אולי בקרוב תהפכו לעבריינים

ועדת הכספים החלה לדון בפרק לצמצום השימוש במזומן | יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני על איסור החזקת מזומן בסכומים גבוהים: "מדובר בחוק שלא קיים בשום מקום בעולם, לא כל מי שמחזיק מזומן הוא פושע. נצטרך נתונים נוספים כדי להתקדם"

מחזיקים מזומן? אולי בקרוב תהפכו לעבריינים
אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני החלה לדון בפרק י' בהצעת חוק התכנית הכלכלית, העוסק בצמצום השימוש במזומן. על פי הצעת החוק, לאדם יהיה אסור להחזיק סכום של מעל 200,000 ש"ח. לעוסקים תהיה אפשרות להחזיק סכום גבוה מ-200,000 ש"ח, אם אלו סכומים שהתקבלו על ידו, במסגרת הפעילות העסקית, במהלך שבעת ימי העסקים שלפני מועד ההחזקה.

החזקה בסכום מעבר לסכום המותר תחשב לעבירה פלילית. עוד מוצע כי אדם המחזיק סכום במזומן העולה על 100,000 ש"ח במשך שבועיים רצופים, יידרש לדווח לרשות המיסים על כך בתום 30 יום מסוף השבועיים וכן בתום כל שנה שבה הוא מחזיק בסכום זה. בתום שנתיים מיום כניסת התיקון המוצע לתוקף, ניתן יהיה להקטין סכום זה ל-50,000 ש"ח. בנוסף מוצע לבטל החרגה קיימת ולאסור לגמרי הלוואות בסכומים של מעל 6,000 ש"ח במזומן בידי גופים פיננסיים.

אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה.

בראשית הדיון הציג נתנאל אושרי מאגף התקציבים במשרד האוצר את הרקע לחקיקה ואמר: "כלכלת המזומן היא גורם מרכזי בפשיעה. כמעט מיותר להציג את נתוני העלייה בפשיעה, בחברה הערבית בפרט, והחוק הזה נועד לסייע ולעזור במלחמה הזאת. רק 16% מתפיסות המזומן עומדות על סכומים של מעל 50,000 ₪, אבל הן מהוות כ-90% מסך הכסף שנתפס. רק בכ-20% מהתפיסות האלה מדובר בעבירות כלכליות גרידא ואילו בכל היתר הכסף קשור לעבירות שנוגעות לנשק ואמל"ח, סמים, מימון ותמיכה בטרור". בנוסף הצביע אושרי על קפיצה משמעותית בכמות המזומן הנמצא בידי הציבור מאז תקופת הקורונה: 78,945 מיליון ש"ח ב-2020, לעומת 110,413 מיליון ש"ח ב-בסוף 2022 - עלייה של 40%.

בדיון עלו שאלות באשר למידתיות הפתרון שאוסר לחלוטין על החזקת מזומן בסכומים גבוהים, שעלו לדברי הנציגים השונים גם במהלך גיבוש הצעת החוק. עו"ד רונן ניסים מבנק ישראל אמר: "אכן קיים קשר בין פשיעה למזומן, אבל אנחנו לא חשבנו שיש קלון בכל מקרה של החזקת מזומן. הצענו חלופה שבעינינו הייתה מידתית יותר אבל היא לא התקבלה". גיל ברקת, מנהל אגף אסטרטגיה ברשות לאיסור הלבנת הון העיד גם הוא כי במהלך העבודה על הצעת החוק הציגה הרשות הסתייגות לגבי איסור ההחזקה וכך גם נציגת משרד המשפטים עו"ד רוני טלמור, שאמרה שהמדינה לא בחרה במתווה שבו תמך משרדה.

יו"ר הוועדה משה גפני, לא אוהב את החוק ותקף אותו: "מדובר בחוק שלא קיים בשום מדינה בעולם. אתם מבקשים שנאשר דבר כזה מבלי לקבל נתונים ברורים. לא הגיוני שאנשים שאין להם נגישות לבנק או מבוגרים שאין להם חשבונות יהפכו לעבריינים. לא כל מי שמחזיק מזומן הוא פושע".

בלשי משטרה ורשות המיסים (אילוסטרציה). צילום: דוברות המשטרה.

בתגובה לטענות שעלו במהלך הדיון אמר אושרי: "אנחנו חיים בעולם שבו האפשרות לצבור מזומן חדש בסכומים גבוהים כבר מוגבלת, כי כבר היום קיימת מגבלה על מזומן בעסקאות. על כסף ישן אנחנו מסתכלים מעט אחרת- המזומן שאדם כבר מחזיק ידווח ואנחנו נבקש מאדם להתחיל להפחית באופן הדרגתי את הסכום שהוא מחזיק ב-72,000 ש"ח בכל שנה, על ידי שימוש בו בהוצאות השוטפות".

גם ח"כ חמד עמאר מ'ישראל ביתנו' זעם על הצעת החוק ואמר בפני יושבי הוועדה: "אין פה מלחמה בפשע, אתם רוצים ללכת אל האזרח הפשוט, אל הזקנה שמחזיקה 50,000 ₪ שחסכה כל חייה בבית ולהפוך אותה לעבריינית. שהמשטרה תעשה את עבודתה עם משפחות הפשע". בהמשך הדיון הוסיף עמאר "חוק כזה לא צריך להגיע במסגרת חוק ההסדרים, תביאו אותו בנפרד ואם תשכנעו אותנו בצדקתו, נצביע איתכם".

עו"ד נעמה פויכטונגר, משרד המשפטים הסבירה כי "במקרה של כסף מזומן שנתפס אצל אדם שכבר יש לגביו חשדות לפיהם הכסף הושג בעבירה, כבר היום אפשר לתפוס אותו וגם לחלט. כאן אנחנו מדברים על איסור על עצם ההחזקה אבל חשוב להדגיש שאין בהצעת החוק סמכויות כניסה ואכיפה על החזקת מזומן בלבד".

משה גפני | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

ח"כ אלי דלל מ'הליכוד' הציע כיוון אחר: "צריך להילחם בהון השחור אבל אתם לא נותנים פה פתרונות טובים. אם כל אחד יגיד מה יש לו בבית והמידע הזה ידלוף - מה יקרה? אם רוצים להילחם במשפחות הפשע תתחילו בזה שכל מי שמחזיק בבית נשק שיצהיר עליו".

לדברי ח"כ עאידה תומא סלימאן: "אני פוסלת על הסף את הניסיון להשתמש בחוק הזה ככלי שנועד לכאורה להילחם בפשיעה. יש לכם כבר היום את כל הכלים לאסוף את הכסף שנגוע בפשע ולא משתמשים בהם כמו שצריך. אתם שמתם תשתיות שבגינן לאזרחים לא יהיה מפלט אחר אלא להחזיק מזומן ועכשיו תהפכו כל אדם שיש לו כסף לעבריין? משרד המשפטים ובנק ישראל שניהם לא הסכימו על המתווה הזה ובכל זאת הבאתם אותו והכנסתם אותו לחוק ההסדרים".

האם החוק ייגנז? בתום הדיון ביקש יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני ממשרד האוצר להביא נתונים נוספים שיתמכו בצורך בקידום הצעת החוק.

משה גפני מזומן מזומנים ועדת הכספים עבירה פלילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד