ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
ממייסדי התקשורת החרדית

ברוך דיין האמת: הרב יצחק נחשוני ז"ל נפטר

בשורה מעציבה הבוקר עם פטירתו של וותיק העיתונאים החרדים הרב יצחק נחשוני ז"ל מפתח תקווה שהיה אמן הכתיבה ומחבר ספרים. בתקופה האחרונה חלה והבוקר השיב את נשמתו ליוצרה בגיל 69

ברוך דיין האמת: הרב יצחק נחשוני ז"ל נפטר
יצחק נחשוני צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בצער גדול ועמוק הגיעה הידיעה הבוקר על פטירתו של הרב יצחק נחשוני ז"ל ממקימי ומייסדי התקשורת החרדית בישראל שחלה באחרונה והוא בן 69 בפטירתו.

הלוויתו תצא בשעה 14.30 בצהריים מבית הכנסת 'דברי חיים' צאנז ברחוב היסמין 5 בפתח תקווה לבית עלמין סגולה שם ייטמן.

ר' יצחק נחשוני הוא דור שני למושכים בעט ומעצבי דעת הקהל בציבור החרדי שחיבר ספרים והיה איש ספר ואמן כתיבה.

נולד לאביו, ר' יהודה נחשוני (רזמיבש) ז"ל שהיה מראשי פא"י, שהיה עורך העיתון 'שערים', מחבר ספרים נודעים, שמאמריו היו מהנקראים ביותר, והיתוו את דרכה של תנועת פועלי אגודת ישראל.

את מסלול לימודיו החל ר' יצחק בת"ת מרכז של החינוך העצמאי בבני ברק. בכיתה ה' עבר ל'ישיבת תל אביב', וממנה המשיך לישיבת 'הישוב החדש', בה עשה את הקפיצה הנחשונית הראשונה לתפקיד העורך ב'עיתון מחתרת' היתולי שפורסם לקראת פורים. בישיבה הקפדנית, עלול היה העיתון לגרור אחריו עונש חמור עד כדי הרחקה מהישיבה, אלא שראש הישיבה, הגאון רבי יהודה קולידצקי זצ"ל, זיהה את הפוטנציאל והעדיף שלא לוותר עליו. כך הפך, בעצם, למי שפתח בפני נחשוני את הדרך להמשיך בכתיבה ובעריכה.

את דרכו המקצועית התחיל כנער צעיר דווקא בעיתון הנוער הדתי לאומי 'בעצם', עיתון שנחשב כאליטיסטי ונחשוני ייצג בו את הצד החרדי. את העיתון ערך יצחק רקנטי, לימים איש טלוויזיה ומנהל בית הספר לקולנוע 'מעלה'.

יחד עם נחשוני כתבו בעיתון חיים זיסוביץ, השר לשעבר בני אלון ואמונה פלאי, שמאוחר יותר הייתה לאשתו ונודעה כסופרת אמונה אלון, ועוד רשימה של צעירים שתפסו ברבות השנים מקום בעשיה התקשורתית והציבורית.

לאחר שסיים את לימודיו בישיבת 'הישוב החדש', המשיך 'זמן' אחד בישיבת 'איתרי' ואז עבר לישיבת 'חברון' - שם התחבב על ראשי הישיבה והיה מהמקורבים אליהם. במקביל, גבר אצלו היצר התקשורתי והוא השתלב בתוכניות של מחלקת המסורת ב'קול ישראל', ואף היה מראשוני העורכים של 'מצעד הזמירות' החסידי, שהיה אז מושג חדש בתוכניות הרדיו וקבע את מדדי ההצלחה של המוסיקה החסידית. בהמשך השתתף גם בתוכנית 'מנחת ערב' - תוכנית האקטואליה הדתית הראשונה.

עם זאת, את המקצוענות וההצלחה שלו ככתב וכעורך, זקף בעיקר לתקופת שירותו בגלי צה"ל. היה זה שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים, כשנחשוני החליט לנסות את מזלו ולהיות החרדי הראשון שעובר את הבחינות לתחנה הצבאית. הוא עבר אותן בהצלחה, ובמשך 8 שנים שימש ככתב וכעורך בתחנה הצבאית, ובמקביל כיהן בתפקיד דובר הרבנות הצבאית.

מפקד גלי צה"ל דאז, אלון שליו, שמאוחר יותר היה עורך 'ידיעות אחרונות' ועורך חדשות ערוץ 2, לקח אותו תחת חסותו - דווקא בשל היותו חרדי, שליו מצא בצעיר הנמרץ אתגר מיוחד, וראה בכך משימה אישית להכשירו כעיתונאי ברמה גבוהה. לא רבים יודעים שאת ההכשרה הזו עבר נחשוני במחזור שממנו יצאו רבים מאנשי התקשורת היותר נחשבים במדיה הכללית, ובהם אברי גלעד, יעקב אילון, ארז טל, קובי מידן ועוד. עם חלק מהם שומר נחשוני על קשר עד היום.

כשהשתחרר מצה"ל החליט להפנות את כל המיומנות והנסיון שצבר לסביבה התקשורתית הטבעית שלו. יחד עם העיתונאי הותיק ישראל קצובר, הקים את השבועון המסחרי הבלתי תלוי הראשון בציבור החרדי – 'יום הששי'. במשך 18 שנים הופיע העיתון מדי שבוע, והעניין שעורר קבע את סדר היום, כמו גם את המסמרות לעיתונות החרדית השבועית.

ר' יצחק נחשוני הכשיר קאדר של עיתונאים, עורכים ותקשורתנים הנמצאים היום בקדמת התקשורת החרדית. על 'בניו' המקצועיים נמנים: בנימין ליפקין, יעקב ריבלין, קובי אריאלי, אשר צוקרמן, אבי רוזן, ידידיה מאיר, אהרן גרנות ועוד רבים וטובים, ובהם גם ניצן חן, בעבר הכתב הפוליטי של הערוץ הראשון ('תצא בחוץ') והיום מנהל לשכת העתונות הממשלתית.

בחלק מתקופת 'יום הששי', מילא נחשוני במקביל גם את תפקיד העורך הראשי של התוכניות ברדיו 'קול חי' - שהיה אז חלוץ תחנות הרדיו לציבור הדתי.

אחרי 'יום הששי' ערך נחשוני עבור הרב אמנון יצחק את שתי מהדורות השבועונים שהוציא, 'שופר ניוז' לציבור החילוני ו'ארבע כנפות' לציבור הדתי.

במשך עשור ערך נחשוני את שלוש המהדורות של העיתון 'מרכז העניינים': בני ברק והמרכז, ירושלים והאזור, ואת המהדורה הצפונית 'עניינים בצפון'. ואכן, מאז נכנס לתפקידו, תפס העיתון מקום של כבוד בצמרת העיתונות החרדית בישראל.

נחשוני קנה את פרסומו בעיקר בשל יכולותיו השנונות ביצירת כותרות, לעתים באמצעות משחקי מילים, שימוש בסוגריים או ביטויים בעלי כפל משמעות. בעבר, פרסם טורי אקטואליה ב'בחדרי חרדים'. ובשנתיים האחרונות כתב טור בעיתון 'משפחה'.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך. בין בניו: יהודה מנכ"ל קבוצת 'משפחה', קובי עיתונאי באתר וויינט, אהרל'ה המפיק המוזיקלי המפורסם, וחנוך נחשוני. אחיו הגאון רבי משה נחשוני רב הקהילה החרדית בראשון לציון.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

יצחק נחשוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד