י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
משבר הומניטרי ענק

הלחימה בסודן נכנסת לשבוע השישי; סיוע ענק נשלח

ירי ארטילרי כבד נורה על בירת סודן במהלך סוף השבוע | המורדים מסתתרים בשכונות מגורים צפופיות, ומושכים אליהם התקפות אוויר | הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי תשלח לסודן למעלה  מ-100 מיליון דולר 

הלחימה בסודן נכנסת לשבוע השישי; סיוע ענק נשלח
הכוחות החצי צבאיים ברחובות סודן צילום: צילום מסך

ירי ארטילרי פקד את האזורים הפרבריים של בירת סודאן, חרטום. המלחמה, שהביאה על מיליוני אזרחים משבר הומניטרי ענק ועקרה יותר ממיליון בני אדם, נכנסה לשבוע השישי.

"עמדנו בפני אש ארטילרית כבדה מוקדם הבוקר, כל הבית רעד", אמרה צנעא חסן, בת 33, המתגוררת בשכונת אל-סלחה בעיר אומדורמן. "זה היה מפחיד, כולם שכבו מתחת למיטות שלהם. מה שקורה הוא סיוט". בחרטום המצב היה רגוע יחסית, אם כי נשמעו יריות. הסכסוך, שהחל ב-15 באפריל, עקר כמעט 1.1 מיליון בני אדם למדינות שכנות. כ-705 בני אדם נהרגו ולפחות 5,287 נפצעו, לפי ארגון הבריאות העולמי.

הקרב בין צבא סודן לכוחות התמיכה המהירים החצי-צבאיים (RSF) הוביל לקריסת החוק והסדר ולביזה בה שני הצדדים מאשימים אחד את השני. מלאי המזון, המזומנים והחפצים החיוניים הולך ומצטמצם במהירות. השיחות, בחסות ארצות הברית וסעודיה בעיר ג'דה לא הועילו, ושני הצדדים האשימו זה את זה בהפרות מרובות של הסכמי הפסקת אש.

ה-RSF שמסתתר בשכונות מגורים צפופיות, מושך אליו תקפות אוויר של הכוחות המזוינים הסדירים. בימים האחרונים התלקחו שוב קרבות קרקע באזור דארפור בערים ניאלה וזלנג'י.

שני הצדדים האשימו זה את זה ביום שישי על כך שעוררו את הלחימה בניאלה, אחת הערים הגדולות במדינה, שהייתה במשך שבועות רגועה יחסית לאחר הפסקת אש בתיווך מקומי. עימותי נשק ספורדיים סמוך לשוק המרכזי בעיר, קרוב למפקדת הצבא, התרחשו בשבת בבוקר. כמעט 30 בני אדם מתו בשני ימי הלחימה הקודמים, על פי פעילים מקומיים.

כזכור, המלחמה פרצה בחרטום לאחר מחלוקות על תוכניות לשילוב ה-RSF בצבא ועל שרשרת הפיקוד העתידית במסגרת הסכם להעברת סודן לכיוון דמוקרטיה לאחר עשרות שנים של שלטון אוטוריטרי של המנהיג לשעבר, עומר אל-באשיר.

הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי הודיעה ביום שישי כי יותר מ-100 מיליון דולר יועדו לסודן ולמדינות המקבלות פליטים מסודאן, כולל למזון וסיוע רפואי נחוצים. "קשה להעביר את היקף הסבל המתרחש כעת בסודן", אמרה ראש הסוכנות סמנתה פאוור. קטאר גינתה ביום שבת את הפצצת השגרירות שלה בחרטום על ידי "הכוחות המזוינים הבלתי סדירים", וציינה שהדיפלומטים והצוות הקונסולרי שלה כבר פונו. בהודעת משרד החוץ קראו להעמיד לדין את העבריינים.

סודן מלחמת אזרחים הומינטרית משבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד