כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
אושרה בממשלה

אזורי עדיפות לאומית חדשה למתן הטבות בתחום הבינוי והשיכון

אושר-מתן הטבות בתחום הבינוי והשיכון למפת אזורי עדיפות לאומית חדשה, ולראשונה יתווספו למפה יישובי פריפריה חברתית

אזורי עדיפות לאומית חדשה למתן הטבות בתחום הבינוי והשיכון
יצחק גולדקנופף צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

בישיבת הממשלה היום (ראשון) אושרה הצעת שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף למפת אזורי עדיפות לאומית חדשה למתן הטבות בתחום הבינוי והשיכון.

בנוסף, הכריז השר כי בכוונתו לקיים דיון ולהוביל החלטה לקידום ופיתוח הגליל.

מטרת המפה החדשה הכוללת ישובים רבים, לחזק את האזורים שמחוץ לאזורי הביקוש והפריפריה והחברתית, בכדי לייצר הגירה חיובית ליישובים אלו, לעודד בנייה ולהעצים את חוסנם הכלכלי של היישובים.

בישיבה הוחלט כאמור על עדכון מפת העדיפות הלאומית ולהוסיף לה יישובים שנכללו במפת הפריפריה החברתית שבהחלטה 1371, על פי הכללים שאושרו:

- יישובים שדירוגם במדד החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא 1 או 2, שאינם כלולים במפה הכללית.
- יישובים עירוניים שמרכיב ערך הקרקע שלהם בבנייה רוויה ביישוב נמוך מ-25% מערך קרקע מפותחת.
- יישובים כפריים בהם מדד הפריפריאליות הוא 1 עד 5, שבהם ישווקו קרקעות לבניה רוויה, ומרכיב ערך הקרקע באותם שיווקים, נמוך מ-25% מערך קרקע מפותחת.


על פי ההחלטה שאושרה, משרד הבינוי והשיכון יסבסד הוצאות תכנון ופיתוח לתשתיות ציבוריות לבניה חדשה, רוויה וצמודת קרקע, על קרקעות מדינה המשווקת על-ידי המדינה.

שיעור סבסוד הפיתוח לבניה רוויה הוא 50% ולבניה צמודת קרקע – 70%, 50%, 20% או סבסוד תכנון בלבד, בכפוף לתקרה כספית ובהתאם לקבוצת הישובים.

נציין כי הרשימה שאושרה היום במסגרת מפת אזורי עדיפות לאומית, מתבססת על החלטה מס' 1371 ששל הממשלה "הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית".

בנוסף ולראשונה אושר כלי משלים למפה לפיו תושבי היישובים הכוללים במפה החדשה יוכלו לממש הלוואה לדיור הניתנת למחוסר דיור ממשרד הבינוי והשיכון הזכאות להלוואה תינתן על פי ניקוד מינימאלי של 1,500 נקודות לרוכשים דירה בחלק מקבוצות היישובים וכן תינתן תוספת הלוואה לדיור, בדרך של הלוואת מקום. הטבה זו מחזקת אף היא, מצד הביקוש, ואת יכולתם של הישובים הכלולים בהחלטה לעודד רכישת בתים מצד מתיישבים חדשים שהם מחוסרי דיור.

מפת העדיפות הלאומית החדשה כוללת יישובים עירוניים שמספר תושביהם עולה על 2,000 נפש שאינם כלולים במועצות אזוריות ודירוגם במדד החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא 5 ומעלה ומרכיב ערך הקרקע בבנייה רוויה בהם, נמוך מ- 25% מערך קרקע מפותחת.

בנוסף נכללים ברשימה יישובים כפריים הכלולים במועצות אזוריות וכן מועצות מקומיות שמספר תושביהן אינו עולה על 2,000 נפש, למעט ביישובים כפריים שבהם שווקו קרקעות על-ידי רשות מקרקעי ישראל בשיטת שיווק תחרותית החל מיום 1.1.2019 ועד 31.12.2022, ומרכיב ערך הקרקע, על-פי תוצאות המכרזים, גבוה מ-25% מערך קרקע מפותחת.

קרקע פיתוח עדיפות לאומית בינוי ושיכון פריפריה הטבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד