י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
ברקע הניסיונות להסכמות

החלו דיוני תקציב המדינה במליאה; כך הגיב גפני למסיתים

הדיון על תקציב מדינת ישראל החל הבוקר בצל המשבר מול אגודת ישראל ועוצמה יהודית. גפני התייחסת להסתה: "בית הספר של הנכדה שלי היה מתוקצב בחצי ממה שמתוקצב בית ספר ממלכתי". כץ: "מעבירים פה תקציב טוב, שיועיל לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל לשגשג ולפרוח"

החלו דיוני תקציב המדינה במליאה; כך הגיב גפני למסיתים
ח"כ משה גפני צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הדיון על תקציב מדינת ישראל החל הבוקר (שני) בצל המשבר מול אגודת ישראל ועוצמה יהודית. הדיון על אישור תקציב 2024-2023 החל בשעה 09:00 וההצבעות עליו אמורות להתחיל מחר בערב בשעה 21:00.

יו"ר ועדת הכספים, חה"כ משה גפני, פתח את הדיונים על התקציב במליאת הכנסת ואמר: "יש לי נכדה, נולד לה בן, הנין שלי. היא בחורה צעירה, עובדת בהיי-טק, מרוויחה יפה. עובדת יחד עם החברות החרדיות שלה שלמדו איתה בסמינר בבני ברק. בית הספר שלה היה מתוקצב בחצי ממה שמתוקצב בית ספר ממלכתי".

גפני הוסיף: "זה בית ספר שמפוקח לחלוטין בידי משרד החינוך, לומדים ליבה, והבוגרות הולכות להיי-טק. אולם פה יושבים אנשים שאומרים שלא מגיע לה. היא לא לומדת רק ליבה, כימיה, אלגברה, היא גם לומדת יהדות. ועדיין מקבלת חצי מהתקצוב. למה?".

יו״ר הקואליציה אופיר כץ אמר: "אנחנו מעבירים פה תקציב טוב, שיועיל לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל לשגשג ולפרוח. תקציב בו הכנסת הייתה שחקן משמעותי ומרכזי. ישבו בוועדות חברי כנסת דעתניים מהקואליציה, שבאו לשפר את החוקים, להוסיף הערות וזוויות אחרות ולהציג בעיות שהוצפו להן מהציבור. הייתה התנהלות נכונה של איזון בין הרשויות, והתנהלו ויכוחים חשובים ובריאים בין חברי הכנסת מהקואליציה לבין הממשלה. מחזה מרענן בניגוד לכנסת הקודמת שם לא ראינו פיצול אחד, אבל כן ראינו את חברי הכנסת שלהם מרימים יד לפי הוראות הפעלה, מבלי לשאול שאלות.

כץ הוסיף: "התקציב הזה כולל בתוכו בשורות גדולות לציבור הישראלי- ביטול קיזוז קצבאות אבטלה, נכות, זקנה והבטחת הכנסה, הגדלת מענקי חימום, פתיחת שוק המזון לתחרות והוזלת מחירים, ייעול הליכים וזירוז בנייה בתחום הדיור, חוק קרן הארנונה שמתמודד פנים מול פנים מול משבר הדיור ומביא פתרון טוב, שמעודד בנייה למגורים ויוביל להורדת מחירי הדיור.

חוק שלמרות שהיו לו התנגדויות, שינינו ושיפרנו אותו, תיקנו עיוותים לכלל הרשויות ולי אישית היה חשוב להכניס סעיף שמסייע לרשויות פריפריאליות בסוציו נמוך.

לשמחתי הצלחתי גם בעצמי להביא עשרות מיליונים למטרות חשובות והכרחיות: גיוס רופאים מומחים והגדלת תקציבים לבתי החולים בפריפריה, הכפלת סיוע בשכר דירה ללוחמים בודדים, הקמת מיון קדמי בקרית שמונה- בשורה ענקית שפותרת עוול של שנים רבות, מלגות לסטודנטים קשי יום מהפריפריה, הוספת מורים לפריפריה, הקמת חדרי מיון קדמיים בנגב ועוד. אנחנו מביאים בשורה גדולה לאזרחי ישראל!", אמר.

בתום הדיון הארוך, ביום שלישי, בשעה 20:30 יסוכם הדיון על ידי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה, יאיר לפיד ויושב ראש ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.

לאחר הסיכום ולא לפני השעה 21:00 יחלו ההצבעות על 7 הצעות החוק. כמו שנהוג באופן מסורתי בהעברת תקציב, גם הפעם כמות ההצבעות על ההסתייגויות תוגבל לפי סעיף 98.

בקואליציה מתכוונים לסיים עם אישור התקציב עד ליום רביעי. עם זאת נערכו גם לאפשרות שהדיונים יתארכו ומאחר ויום חמישי הוא ערב חג השבועות נקבעה ישיבה נוספת ליום ראשון בשעה 10:00 בבוקר.

עם תחילת הדיונים ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין ניצב מול שתי מפלגות בקואליציה אשר טרם הצהירו כי יתמכו בתקציב.

תחילה, המשבר מול מפלגת אגודת ישראל בעקבות דרישות התקציב שלה כאשר ההערכה היא כי זה קרוב מאוד לסיום. במסגרת סיום המשבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחייב להביא את הכסף ומנהל שיחות עם משרד האוצר על הדרך שבה הכסף יעבור.

ההסכמה היא שהתקציב לא ייפתח. על פי דיווח ב'חדשות 13', בכירי האוצר העבירו לאגודת ישראל הצעה ולפיה הכסף לחינוך יועבר אבל על חשבון תקציב אחר שמיועד לחרדים.

בנוסף, ראש הממשלה נתניהו מתמודד מול דרישות התקציב של עוצמה יהודית אשר דורשת תוספת תקציב למשרד הנגב והגליל. 

בשבוע שעבר החרימה המפלגה את חלק מההצבעות בקואליציה ובעקבות כך האופוזיציה ניצחה במספר הצבעות. ההערכה בקואליציה היא שחברי המפלגה יתמכו בסופו של דבר בתקציב, אך נכון לעכשיו - הסכנה עדיין מרחפת.

אמש בישיבת הממשלה התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיומים מתוך הקואליציה ואמר: "כדי להמשיך לקיים את הממשלה הלאומית שלנו, אנחנו חייבים להעביר את התקציב. יש לי ניסיון בזה, ואני יכול להגיד שתמיד מתעוררים ויכוחים ברגע האחרון - אני מאמין שנתגבר עליהם".

נתניהו הוסיף: "ליריבים הפוליטיים אני אומר - אל תפתחו ציפיות וכדאי שתפסיקו עם הצביעות".

המועד האחרון להעברת התקציב בקריאה שניה ושלישית הוא ביום שני הבא, 29 במאי. במידה והתקציב לא יעבור המשמעות היא פיזור הכנסת ועוד מערכת בחירות, שתהיה השישית.

משה גפני תקציב המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד