כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
בפעם העשירית ברציפות

בנק ישראל מעלה את הריבית בעוד רבע אחוז

בנק ישראל ממשיך במדיניות האגרסיבית כנגד האינפלציה ומודיע כי הוא מעלה את הריבית לרמה של 4.75% | בנק ישראל : "המשך המדיניות צפוי להביא להאטה בקצב האינפלציה לצד האטה מסוימת בפעילות הכלכלית בישראל"

בנק ישראל מעלה את הריבית בעוד רבע אחוז
בנק ישראל צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (שני) להעלות את הריבית ב25 נקודות בסיס מ-4.50% ל-4.75%. זאת לאחר מדד המחירים המדאיג של חודש אפריל, שרשם עלייה חודשית של 0.8%, הרבה מעבר לתחזיות. זו הפעם העשירית ברציפות שבה הוועדה מחליטה להעלות את הריבית במשק.

את ההשפעה ירגישו החל מהחודש הבא כל נוטלי המשכנתאות בריבית משתנה, בשל עליית ריבית בנק ישראל הסכום אותו הם משלמים מידי חודש יזנק. כבר עכשיו משקי בית רבים מדווחים על צמצום רכישות ודחיית קניות לא דחופות במטרה לעמוד בהחזרי המשכנתא.

בהודעת הבנק שנלוותה להחלטה הם כותבים כי "האינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים מצויה מעל הגבול העליון, מקיפה מנעד רחב של סעיפים, ועומדת על 5%. בהסתכלות על 6 החודשים האחרונים, וביתר שאת על 3 החודשים האחרונים ניתן לראות כי קצב האינפלציה נמוך יותר מזה של האינפלציה השנתית".

עוד נכתב בהודעה כי "הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסויימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה רוחבית ועדיין מצויה ברמה גבוהה. לכן, הוועדה החליטה על העלאת הריבית. תוואי הריבית יקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות.

ולסיום, בנק ישראל משדר אופטימיות ואומר כי  "הפעילות הכלכלית בישראל מצויה ברמה גבוהה, אם כי ישנה התמתנות במספר אינדיקטורים. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק ומצוי בסביבת תעסוקה מלאה. האינפלציה נמצאת מעל היעד ומקיפה מנעד רחב של סעיפים. המשך המדיניות המוניטרית המצמצמת וההתמתנות בפעילות בעולם צפויים להביא להאטה בקצב האינפלציה לצד האטה מסוימת בפעילות הכלכלית בישראל.

כלכלנים רבים תוהים לעצמם האם תהיה זו החלטת הריבית האחרונה או שמא תהיה העלאה נוספת בישיבה הבאה שתתרחש. הנתון המעניין הוא שעוד לפני סיום המחצית הראשונה של 2023, הריבית מגיעה לרמה שהייתה אמורה להגיע אליה רק בסוף השנה. 

בהודעת הריבית האחרונה שהייתה בחודש אפריל, העריך בנק ישראל שהריבית תגיע רק בסוף השנה הנוכחית ל־4.75%, אולם בעקבות הדיווח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשבוע שעבר על קצב אינפלציה שנתי של 5%, בנק ישראל העלה את הריבית כבר לרמתה החדשה מוקדם מן הצפוי.

בנק ישראל ריבית בנק ישראל נגיד ריבית על משכנתא משכנתא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד