כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
החזן הראשון בצה"ל

מת מצווה הכל קרוביו: נכדו של ר' ישעיה'לה יובא היום למנוחות

כבוד אחרון: משה שמעון קראוס שנפטר בשבוע שעבר בגיל 100 בקנדה, יובא למנוחות היום | הותיר את אשתו רבקה, לה הוא היה נשוי במשך 72 שנים אך לא היו להם ילדים | הלויותו מתוכננת היום בבית העלמין 'ארץ החיים', הסמוך לבית שמש בשעה 14:30 | מת מצווה הכל קרוביו

מת מצווה הכל קרוביו: נכדו של ר' ישעיה'לה יובא היום למנוחות
משה שמעון קראוס ז"ל צילום: באדיבות המצלם

דרכו האחרונה: משה שמעון קראוס, נכדו של ר' ישעיה'לה מקרעסטיר, החזן וניצול השואה שנפטר בשבוע שעבר בגיל 100 בקנדה, יובא למנוחות היום. הציבור נקרא לצאת ולוות את הנפטר, שהותיר את אשתו רבקה, לה הוא היה נשוי במשך 72 שנים. לא היו להם ילדים.

כפי שפורסם אמש בהרחבה כאן ב'בחדרי חרדים', משה שמעון קראוס נולד באוז'הורוד שבצ'כוסלובקיה (אוקראינה של ימינו) להוריו מאיר קראוס והניה, בתו של ר' ישעיה'לה מקרעסטיר. כנער הוא למד בישיבה בעיר מונקאץ' ולמד חזנות אצל החזן לייבוש מילר. בשנת 1939 התמנה לחזן בעיר סיגט, ובשנת 1940 עבר לבודפשט לשמש בה כחזן עד השואה.

בשנות הזעם הוא נשלח למחנה ברגן-בלזן, שם קיבל את הכינוי 'מוישלה דער זינגער', מוישלה הזמר. הוא היה עובר בין צריפי היהודים ושר קטעי תפילה על מנת לעודד את רוחם. מפקד המחנה הנאצי שמע אותו שר ולקח אותו לצריף המפקדים. הוא צווה עליו לשיר לקצינים הנאצים שירים בגרמנית ובתמורה היה זורק לו מעט פרוסות לחם. כך ניצל משה ממוות.

עם שחרור המחנה הגיע משה קראוס לישראל. הוא התגייס לצה"ל והחל את דרכו בחיל השריון עד שהרמטכ"ל יגאל ידין שמע אותו שר את ה'שבע ברכות' מתחת לחופה של חברו ואמר לו: 'יש לי מספיק שריונרים, אנחנו צריכים חזן'. כך הוא נהיה החזן הצבאי הראשי הראשון וניהל אזכרות, טקסים ותפילות בכישרון גדול, בימי הקמת המדינה.

לאחר שחרורו מצה"ל הפך לחזן עולמי ועבר לאנטוורפן שם כיהן כחזן הראשי של הקהילה. בהמשך עבר לדרום אפריקה,משם הגיע לבסוף לאוטווה בירת קנדה, שם התגורר עד פטירתו.

הוא חי בקנדה כ-50 שנה וריגש וחיזק אלפי יהודים בחגים ובשבתות לאורך כל הדור האחרון. משה היה מספר את סיפורו כניצול שואה במשך שנים ועזר להילחם באנטישמיות ובהכחשת שואה. ביום השואה האחרון עוד השתתף בטקס הממלכתי לזכר השואה בקנדה, במעמד ראש הממשלה.

ר' ישעיה מקרעסטריר מת מצווה ארץ החיים הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד