י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
שערורייה מפתיעה

"מל"טים מתאבדים" של איראן מפותחים באוניברסיטאות בריטיות

חברי פרלמנט בכירים בבריטניה מביעים דאגה עמוקה מהממצאים והגילויים על כך שמל"טים איראניים מיוצרים בבריטניה. הם מעצימים את הקריאות להגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור  

חלקי מל"טים איראניים
חלקי מל"טים איראניים צילום: באדיבות המצלם

מדענים באוניברסיטאות בריטיות סייעו למשטר האיראני לפתח טכנולוגיה שניתן להשתמש בה בתוכנית המל"טים ובמטוסי הקרב של איראן, כך חושף העיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle. חברי פרלמנט בכירים הביעו דאגה עמוקה מן הממצאים, כאשר דובר ממשלתי אמר לעיתון כי בריטניה "לא תקבל שיתופי פעולה הפוגעים בביטחון הלאומי שלנו".

לפחות 11 אוניברסיטאות בריטיות מעורבות, עם צוות של לפחות 16 מחקרים עם יישומים צבאיים איראניים פוטנציאליים. בריטניה אוסרת על ייצוא של טכנולוגיה צבאית לאיראן ולאחרונה אף הטילה סנקציות חדשות נגד יחידים ונגד ארגונים איראנים המספקים לרוסיה מל"טי קמיקזה (מתאבדים) שתוקפים באוקראינה.

ארסנל המל"טים והטילים של איראן נשלט על ידי חיל משמרות המהפכה. והקריאות לממשלה גוברות להגדיר את הארגון כארגון טרור. עם זאת, בפרויקט אחד חוקרים בבריטניה עבדו לשיפור מנועי מל"טים, והעלו את הגובה המהירות והטווח שלהם, המחקר מומן על ידי טהראן.

עוד דווח, כי אוניברסיטה בריטית מסוימת עבדה עם עמיתים איראנים כדי לבדוק מערכות בקרה חדשות ומתוחכמות למנועי סילון, שמטרתן להגדיל את "יכולת התמרון וזמן התגובה" שלהם ב"יישומים צבאיים".

מדענים אחרים מבריטניה עבדו עם איראן כדי לחקור את השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים (מל"טים) וזאת במטרה להרחיב את מגוון מערכות התקשורת למטוסים צבאיים ושדרוג השריון.

חברי פרלמנט דרשו לדעת כיצד בוצע המחקר מתחת לאף של הממשלה. לורד פולק, נשיא ארגון ידידי ישראל השמרנים, אמר: "ברור שמשמרות המהפכה שולטת בתוכניות המל"טים של איראן, וכי הנשק הזה משמש את הרוסים במלחמתו של פוטין באוקראינה. העובדה שיש לה נוכחות באוניברסיטאות הבריטיות היא עדות נוספת - לא שצריך להזדקק לה - שהיינו צריכים לאסור את משמרות המהפכה מזמן".

שר החוץ של ממשלת הצללים של הלייבור, דייוויד לאמי, אמר כי המידע "מטריד מאוד" וקרא לממשלה לחקור בדחיפות אם הסנקציות הופרו. שר הקבינט לשעבר, דייוויד דייויס, תהה האם הממשלה אוכפת את הסנקציות. הוא אמר: "אין טעם להטיל סנקציות אלא אם כן משרדי הממשלה הרלוונטיים מפקחים ואוכפים אותו כראוי. לא אמור להיות אפשרי עבור חוקרים באוניברסיטאות הבריטיות לסייע ביעילות למדינה האיראנית בשיפור מערכות הנשק שלה שעשויות להיות פרוסות נגד בעלות בריתנו, או אפילו נגד חיילים שלנו".

בין האוניברסיטאות המובילות שבהן התקיימה עבודה עם איראן נמצאת אוניברסיטת קרנפילד, מוסד מחקר המתמחה במדע, תעופה וחלל והנדסה, שיש לו שותפות אסטרטגית עם חיל האוויר הבריטי.

אקדמאים באוניברסיטאות אחרות בבריטניה כתבו יחד מאמרים אקדמיים על תוכנה צבאית, אחרים עובדים לצד אקדמאים באוניברסיטאות איראניות כאלה שיש עליהן סנקציות.

בפברואר האחרון ביוזמת שר ההגנה האוקראיני, ראשי אגודת הידידות ישראל-אוקראינה, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין ויו"ר סיעת המחנה הממלכתי ח"כ זאב אלקין קיימו ביקור במעבדה לחקר המל"טים האיראנים במכון מחקר של המודיעין הצבאי האוקראיני.

במהלך הביקור הוצגו למשלחת הישראלית מל"טים וחלקי מל"טים איראניים שנתפסו על ידי צבא אוקראינה במהלך המלחמה בשנה האחרונה. בין השאר הוצגו הוכחות שמדובר במל"טים מתוצרת איראן (כתובת בפרסית שבטעות נשמרה בחלק אחד למרות ניסיונות להסוואת המקור), כמו כן תאריכי ייצור שמופיעים על המל"טים המוכיחים בבירור, שסופקו מאז תחילת המלחמה (בניגוד לטענות השקריות של האיראנים).

החוקרים פרסו בפני חברי הכנסת את הממצאים שלהם מחקר המל"טים ואת האתגרים השונים בהתמודדות עם איום מסוג זה. ראשי המכון וראשי משרד ההגנה האוקראיני הביעו בפני חבר כנסת את רצונם לשתף פעולה עם גורמים ישראלים במחקר ההתמודדות עם המל"טים האיראניים וביקשו מחברי הכנסת לקדם שיתוף פעולה זה.

 

 

מל"טים איראן בריטניה מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד