י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
פיצוץ מסתורי

ארה"ב הזהירה את אוקראינה לא לתקוף את נורד סטרים

ה-CIA לחץ על קייב שבועות לפני שפיצוצים חיבלו בצינורות הגז הטבעי שהעביר גז רוסי לאירופה. שבועות לאחר מכן, ב-26 בספטמבר, נפגעו הצינורות. אוקראינה הכחישה בתוקף שיש לה קשר למתקפה על הצינורות

ארה"ב הזהירה את אוקראינה לא לתקוף את נורד סטרים
צינורות גז צילום: Pixabay

סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב הזהירה את ממשלת אוקראינה שלא לתקוף את צינורות הגז 'נורד סטרים' בקיץ שעבר לאחר שהשיגה מידע מפורט על מזימה אוקראינית להרוס את צינורות הגז המרכזיים בין רוסיה לאירופה, כך אמרו גורמים הבקיאים בנושא ל'וול סטריט ג'ורנל'.

הבקשה של האמריקאים, שנמסרה על ידי בכירי ה-CIA, הגיעה בעקבות מידע שקיבל ה-CIA משירות הביון הצבאי של הולנד, כך אמרו המקורות. ה-CIA לקח את הנושא ברצינות, אמרו הגורמים, אך האמריקאים תהו אם לאוקראינה יש את היכולת לבצע תקיפה כזו, שתחייב הצבת מטעני חבלה עמוק מתחת לים הבלטי.

שבועות לאחר מכן, ב-26 בספטמבר, נפגעו הצינורות. אוקראינה הכחישה בתוקף שיש לה קשר למתקפה על הצינורות. גורמי מודיעין צבאיים הולנדים אמרו ל-CIA שצוות חבלה אוקראיני מחפש לשכור יאכטה על קו החוף הבלטי ולהשתמש בצוות צוללנים כדי להטמין חומרי נפץ לאורך ארבעת הצינורות של צינורות נורד סטרים 1 ו-2.

בכירי ה-CIA שאלו את עמיתיהם בקייב אם הם מתכננים מתקפה בצינורות. אך לא ניתן לקבוע כיצד הגיבו האוקראינים. ה-CIA קיבל אז מידע שאוקראינה ביטלה את התוכנית המקורית, כך לפי גורם אמריקאי.

בסוף הקיץ האחרון, ה-CIA אמר לגרמניה ולמדינות בעלות ברית אחרות שרמת האיום ממבצע כזה פחתה מכיוון שארה"ב כבר לא האמינה שקייב תבצע מתקפה כזו, אמרו גורמים אירופאים שקיבלו או תודרכו על הערכה זו. בחודש שלאחר מכן, סדרה של פיצוצים תת-מימיים חזקים קרעו לגזרים שלושה מארבעת הצינורות הראשיים של נורד סטרים.

אנדריי צ'רניאק, דובר סוכנות הביון הצבאית של אוקראינה, הכחיש כי אוקראינה הייתה מעורבת בפיצוץ כשנשאל ביום שלישי על ה-CIA. בראיון שנערך לאחרונה לעיתון הגרמני "בילד", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי , "אני מאמין שהצבא שלנו והמודיעין שלנו לא עשו את זה, וכשמישהו טוען ההיפך, הייתי רוצה שיראו לנו את הראיות".

בשבוע שעבר דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי חוקרים גרמנים בוחנים ראיות המצביעות על כך שצוות חבלה אוקראיני השתמש בפולין, מדינה באיחוד האירופי ובעלת ברית של נאט"ו, כמרכז ללוגיסטיקה ולמימון של המתקפה בשנה שעברה. החוקרים לא האשימו את ממשלת פולין או אנשים פולנים כלשהם במעורבות.

 

מלחמת אוקראינה רוסיה גז ארה"ב פולין CIA

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד