י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
כסף לא חוקי

לא תאמינו: כמה ישראלים בני 14 יצאו לעבוד

לומדים ועובדים: 34% מבני הנוער בגילאי 14-18 עבדו לפחות חודש אחד במהלך 2022. שני כתבי אישום בלבד הוגשו בגין הפרת חוק עבודת בני נוער במהלך כל שנת 2022. נציגת מועצת התלמידים: מפחדים להתלונן כדי שלא נפוטר

לא תאמינו: כמה ישראלים בני 14 יצאו לעבוד
אילוסטרציה צילום: unsplash

הוועדה לזכויות הילד קיימה דיון מיוחד בנושא התופעה של עבודות בני נוער, בדגש על חודשי הקיץ. יו"ר הוועדה ח"כ אלי דלל מ'הליכוד' אמר בפתח הדיון כי נערות ונערים יכולים וצריכים לעבוד בחודשי הקיץ, אך עליהם לקבל את השכר והזכויות המגיעים להם ע"פ חוק. נערים רוצים לעבוד אך לא יודעים מהם הזכויות שלהם.

ד"ר יסכה מוניקנדם-גבעון ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת הציגה את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהם עולה כי שיעור הנערות העובדות בחברה היהודית בשנת 2022 היה גבוה פי 1.6 משיעור הנערים העובדים, אך בחברה הערבית המצב היה הפוך: נערים עבדו בכמעט פי 7 יותר מהנערות. שירותי האירוח והאוכל הם הענפים העיקריים בהם הם מועסקים.

על פי נתוני הביטוח הלאומי, 34% - כ-258 אלף מבני הנוער בגילים 14-18 עבדו לפחות חודש בשנת 2022. 3% מבני הנוער בגילים אלה - כ-30 אלף) עבדו 12 חודשים.

ע"פ נתוני סקר הסתדרות הנוער העובד והלומד 53% מבני הנוער בגילים 14-19 עבדו במהלך שנת 2019, מתוכם 70% מבני הנוער בחברה היהודית שאינה חרדית ו-33% מבני החברה החרדית והערבית. סקר זה בדק בנוסף את נושא הזכויות המרכזיות שהופרו לפי בני הנוער באותה שנה: 58% דיווחו על אי קבלת דמי הבראה ו-46% דיווחו על אי קבלת תלוש שכר מידי חודש.

מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה כי 875 בני ובנות נוער נפגעו מתאונות עבודה בשנים 2018-2022, כשחבלה היא תאונת העבודה השכיחה ביותר. שיעור הנפגעים ביישובים הערביים (34%) גבוה משיעורם באוכלוסייה (21%). בכל אחת מהשנים 2018-2019 נהרגו שני בני נוער בזמן העבודה, כולם היו מהחברה הערבית.

מנהל מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה במשרד העבודה, מאיר דוד אמר בוועדה: "יש עבודה מאומצת מול בני הנוער בנושא זכויות במקומות העבודה בעזרת סדנאות והרצאות בפריסה ארצית. מגבירים את האכיפה במהלך חודשי הקיץ. יש לנו אתר ייעודי בנושא תעסוקת בני נוער, פועלים גם ברשתות החברתיות וגם מענה אנושי. נוער עובד הוא חלק מהבדיקה בכל עסק במהלך כל השנה. כרגע חסרים לנו 21 מפקחים".

ח"כ יוסף עטאונה אמר כי נושא האי דיווח וההסדרה גבוה הרבה יותר מהנתונים הקיימים, ובני הנוער משלמים את המחיר על העדר פיקוח.

נציג פרלמנט הנוער של המועצה הלאומית לשלום הילד, אילאי דוד מרדכייב, הציג נתונים לפיהם, מעל 100,000 בני נוער עובדים, אך רק שני כתבי אישום הוגשו על הפרת חוק שנוגעת לבני נוער, זה לא הגיוני. בני נוער לא יודעים מהם הזכויות שלהם. עובדים לא מבקשים לצאת להפסקה מחשש שיפטרו אותם.

עו"ד שרית אולשביץ מהלשכה המשפטית בהסתדרות הנוער העובד והלומד סיפרה ליושבי השולחן: "אנו נותנים ייצוג משפטי אזרחי לבני הנוער. במהלך 2022 קיבלנו למעלה מ-4000 תלונות. יש לנו אפליקציה דרכה בני בנוער יכולים לדווח את שעות העבודה שלו ובסוף החודש לוודא שקיבל את השכר שמגיע לו".

בתום הדיון פנה יו"ר הוועדה, ח"כ אלי דלל למשרד העבודה בבקשה לקחת אחריות על נושא הפיקוח, ההסברה וההפצה של זכויות בני הנוער במקומות העבודה, תוך שיתוף פעולה עם ארגוני נוער והורים, ארגוני חינוך והמרכז השלטון המקומי.

בני 14 ניצול קטינים עובדים בחורים עובדים עבודות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד