י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024
כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי

ארה"ב מקדמת הסכם לא רשמי עם איראן

בתקווה למנוע משבר גרעיני, ארה"ב מקדמת הסכם לא רשמי עם איראן. השיחות משקפות את חידוש הדיפלומטיה בין ארה"ב לאיראן לאחר קריסת המשא ומתן להשבת הסכם הגרעין מ-2015. ארה"ב מכחישה את הדיווח

ארה"ב מקדמת הסכם לא רשמי עם איראן
שיחות הגרעין עם איראן בווינה בדצמבר 2021 צילום: Iran international

ממשל ביידן מנהל משא ומתן שקט עם איראן כדי להגביל את תוכנית הגרעין של טהראן ולשחרר את האמריקנים הכלואים באיראן, כך לפי גורמים רשמיים משלוש מדינות, המהלך מגיע כחלק ממאמץ אמריקאי גדול יותר להוריד על המתיחות ולהפחית את הסיכון לעימות צבאי עם הרפובליקה האסלאמית של איראן.

המטרה של ארה"ב היא להגיע להסכם לא רשמי ולא כתוב, שכמה גורמים רשמיים איראנים מכנים "הפסקת אש פוליטית". כדי למנוע הסלמה נוספת במערכת יחסים עוינת ארוכת שנים, שהלכה וגברה עוד יותר, ככל שאיראן בונה מאגר של אורניום מועשר מאוד קרוב לפצצות, מספקת לרוסיה מל"טים למלחמה באוקראינה.

קווי המתאר הרחב של השיחות אושרו על ידי שלושה בכירים ישראלים, פקיד איראני ופקיד אמריקאי. פקידים אמריקאים לא פירטו על הנסיון לשחרר אסירים אמריקאים באיראן, מעבר לכך שזה בעדיפות דחופה של ארה"ב, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

איראן תסכים במסגרת הסכם חדש ששני פקידים ישראלים טענו ש"יקרה בקרוב": לא להעשיר אורניום מעבר לרמת הייצור הנוכחית של 60 אחוזים.

איראן גם תפסיק את ההתקפות על קבלנים אמריקאים בסוריה ובעיראק על ידי נציגיה באזור, תרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם פקחי גרעין בינלאומיים ותימנע ממכירת טילים בליסטיים לרוסיה, כך אמרו גורמים איראנים.

בתמורה, ארצות הברית תימנע מהחמרת הסנקציות שכבר חונקות את כלכלת איראן, לא תתפוס מכליות זרות נושאות נפט, כפי שעשתה לאחרונה, ולא תחפש ענישה חדשה באו"ם או בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נגד איראן על פעילותה הגרעינית.

איראן גם מצפה מארה"ב לשחרר מיליארדי דולרים בנכסים איראניים מוקפאים, שהשימוש בהם יהיה מוגבל למטרות הומניטריות, בתמורה לשחרור שלושה אסירים איראנים אמריקאים שארה"ב מכנה 'עצורים שלא כדין'. ארצות הברית אישרה כבר בשבוע שעבר לעיראק לשלם חובות בסך 2.76 מיליארד דולר לאיראן. הכסף יוגבל לשימוש על ידי ספקי צד שלישי שמאושרים על ידי ארה"ב ויגיע למזון ותרופות לאזרחים איראנים, כך לפי מחלקת המדינה.

ארה"ב מכחישה את הדיווח, דובר משרד החוץ, מתיו מילר, אמר אתמול כי "השמועות על הסכם גרעין ביניים הן שקריות או מטעות".

"המדיניות מספר 1 שלנו היא להבטיח שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני, אנחנו מאמינים שהדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להשיג זאת, אבל אנחנו מתכוננים לכל האפשרויות".

 

הסכם גרעין איראן ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד