י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
ישראל השנייה?

אזורי הפריפרייה סובלים מכמעט אפס מענה ברפואת אלרגיה

ברוב בתיה"ח בצפון הארץ, אין מומחי אלרגיה, וכך גם הדרום, סובל מהיעדר מומחים, או ממענה לא מספק | בגלל מיעוט המומחים והמענה הלא מספק בקהילה (חרף הביקוש האדיר), זמני המתנה לתור לרופאים מומחי אלרגיה בבתי החולים הם מעל חצי שנה, ולבדיקות ולטיפולים - שנה ויותר

אזורי הפריפרייה סובלים מכמעט אפס מענה ברפואת אלרגיה
אילוסטרציה צילום: unsplash

 

 

 

 

 

 

 

מחר (יום ראשון), נפתח שבוע המודעות הבינלאומי לאלרגיה. 

הנושא המרכזי במוקד העולמי השנה הוא: תופעת האלרגיה - בעידן של שינויים סביבתיים. 

בארץ, מוביל האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה פעילות הסברה בתחום.

לפי נתוני האו"ם, הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ חמה כעת בכ-1.1 מעלות צלזיוס לעומת סוף המאה ה-18 (לפני המהפכה התעשייתית). כשהעשור האחרון, הוא החם ביותר שנרשם. 

שינויי האקלים מביאים לבצורות, שטפונות וסערות, לירידה במגוון הביולוגי וגם לעלייה בשכיחות האלרגיה. בעקבות מגמת ההתחממות הגלובאלית, עונות הפריחה ארוכות יותר וכמות יצור האבקנים של הצומח - גדולה יותר מבעבר.

 

אז מהי בעצם אלרגיה?

אלרגיה היא תגובה לא רצויה של מנגנון ההגנה על הגוף: המערכת החיסונית, כלפי גורם חיצוני הקרוי אלרגן, כאילו הוא גורם מזיק ומסוכן.

קיימים סוגים שונים של אלרגיות, והביטוי שלהן תלוי במנגנון, באלרגן, ובאופי החשיפה. 

אלרגיה, שמתרחשת על ידי נוגדן מסוג IGE, יכולה להתבטא בנזלת אלרגית או אסתמה, בעת חשיפה לאבקנים אלרגניים, לבעלי חיים, או לקרדית אבק הבית. 

לעומת זאת, במקרה של אלרגיה למזון, או לארס חרקים, תגובה מסוג IGE יכולה להתבטא במערכות שונות (עור, עיכול, נשימה), ובמקרים קיצוניים - בתגובות רב מערכתיות (אנאפילקסיס), ועד לירידה בלחץ הדם. 

תגובה אלרגית הנובעת ממנגנון שונה קרויה: דלקת עור במגע. תגובה זו מתרחשת על ידי תאים בדם המכונים: לימפוציטים, ונובעת ממגע עם חומרים שונים, כמו: צבעי שיער, לק ג'ל, מתכות (ניקל), חומרי קוסמטיקה, מוצרי עור ועוד. היא גורמת לפריחה שמתפתחת תוך ימים.  

ישנם אלרגנים אחרים, למשל תרופות, כגון פניצילין, שעלולים לגרום לתגובות אלרגיות מסוגים שונים: לתגובה מיידית, מסוג IGE, או לתגובה מאוחרת המתבטאת בפריחה עורית.

דרכי האבחון והטיפול באלרגיה משתנים בהתאם למנגנון ואופי התגובה. 

בחלק מהאלרגיות, הטיפול העיקרי הוא: מניעת חשיפה ובאחרות: הטיפול הוא תרופתי. 

במקרה של תגובה אנאפילקטית - הטיפול באפיפן, הוא הטיפול הראשוני והיעיל ביותר. 

בחלק מהאלרגיות, ניתן לתת טיפולים של חשיפה הדרגתית, המרגילים את מערכת החיסון לאלרגן (ונקראים: דה-סנסיטיזציה).

אלרגיה בישראל:

לפי הערכה, קרוב ל- 30% מאזרחי מדינת ישראל סובלים מסוגים שונים של אלרגיות, כאשר השכיחות הגבוהה היא של נזלת אלרגית (בעיקר בעונת האביב).

למרות השכיחות הגבוהה של תופעות האלרגיה, יש בארץ פחות מ- 100 מומחי אלרגיה ואימונולוגיה. הם עוסקים באבחון, בטיפול ובחקר המחלות האלרגיות, כגון: אסתמה, נזלת אלרגית, אטופיק דרמטיטיס, אלרגיה למזון, אלרגיה לארס חרקים ואלרגיה לתרופות.

אזורי הפריפרייה סובלים מכמעט אפס מענה ברפואת אלרגיה. 

ברוב בתיה"ח בצפון הארץ, אין מומחי אלרגיה, וכך גם הדרום, סובל מהיעדר מומחים, או ממענה לא מספק. כמו כן, למרות שהמענה העיקרי בתחום האלרגיה צריך להינתן בקהילה, זמינות רופאי האלרגיה בקופות החולים - נמוכה. 

בגלל מיעוט המומחים והמענה הלא מספק בקהילה (חרף הביקוש האדיר), זמני המתנה לתור לרופאים מומחי אלרגיה בבתי החולים הם מעל חצי שנה, ולבדיקות ולטיפולים - שנה ויותר.

עושים סדר! כמה עובדות בסיסיות בנושא אלרגיה לרגל שבוע המודעות הבינלאומי:

1. מוות מתגובה אלרגית למזון, תרופה, או ארס חרקים - הוא אירוע נדיר.

2. לא כל תופעת לוואי ממזון, או מתרופה, היא אלרגיה. למשל, קל לייחס תופעות שונות במערכת העיכול לאלרגיה למזון, אולם במקרים רבים אלרגיה אינה הגורם. במקרים של תרופות, התגובות השכיחות הן תופעות לוואי נובעות ממנגנון התרופות, ולא מתגובה אלרגית. לדוגמא: חומרים נוגדי קרישה - עלולים לגרום לדמם, ואין לכך קשר לאלרגיה. 

3. אי סבילות ללקטוז - אינה אלרגיה. רבים מתקשים לפרק את סוכר הלקטוז שבחלב, תופעה שעלולה להוביל לכאבי בטן ולתחושת נפיחות ושלשול. האבחון נעשה במרפאות המשפחה, או אצל מומחים בדרכי עיכול. מטופלים אלו - אינם דורשים בירור אלרגי, או נשיאת אפיפן. 

4. גם חסר באנזים G6PD - אינו אלרגיה. זוהי תכונה גנטית, שגורמת לרגישות לקטניית הפול ולתרופות מסוימות. עקב חשיפה לחומרים אלו, עלול להתרחש הרס של תאי דם אדומים. תבחיני אלרגיה ומזרק אפיפן - אינם עוזרים במקרים אלו. 

5. אלרגיה אינה גזירת גורל, ובמקרים רבים היא דועכת במהלך החיים. למשל, תינוק אלרגי לחלב, או לביצה, יחלים לרוב במהלך גדילתו. דוגמא נוספת היא: אלרגיה לפניצילין, שלרוב תחלוף לאחר עשר שנים, בפרט אם התגובה לא הייתה מסוכנת. 

6. רבות מהתופעות העוריות המגרדות -אינן ביטוי לאלרגיה. למשל, "סרפדת" (urticaria), פריחה מגרדת עם נפיחות בעור, ולעיתים ברקמות הפנים (בשפתיים, בעפעפיים, באפרכסת האוזניים). למרות הגרד העז והסבל, אין מדובר בתגובה לאלרגן חיצוני, אלא בתהליך פנימי של מערכת החיסון. עם זאת, רופא מומחה באלרגיה, יכול לתת מענה טיפולי מצוין לתופעה זאת בעזרת תרופות יעילות ובטוחות.

 

 

 

אלרגיה פריפריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד