ו' סיון התשפ"ד
12.06.2024
גרועים מהנאצים

הרוסים פרסמו מסמכים מסווגים: הנאצים נדהמו מהאכזריות שבה פעלו הליטאים

רוסיה פרסמה מסמכים חדשים הטוענים כי אסטוניה, לטביה וליטא היו מעורבות מאוד ברצח יהודים במהלך השואה. השירות החשאי ה-FSB פרסם מסמכים על השמדת יהודים במדינות הבלטיות ב-1941

הרוסים פרסמו מסמכים מסווגים: הנאצים נדהמו מהאכזריות שבה פעלו הליטאים
יונתן זינדל פלאש90

מסמכים חדשים על פעולות המדינות הבלטיות במהלך השואה שוחררו לפרסום על ידי שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, כך דיווח אתר RIA (התקשורת הממלכתית הרוסית). המסמכים פורסמו במסגרת פרויקט "ללא התיישנות".

המסמך מפרט את רציחתם של "עשרות אלפי יהודים" בשנת 1941 במהלך הכיבוש הנאצי על ידי תושבי המדינות והן על ידי כוחות הכיבוש. המדינות המפורטות בדו"ח הן אסטוניה, לטביה וליטא, מדינות שמאז יישרו קו עם אוקראינה לאחר הפלישה הרוסית.

בדיווח נטען כי הנאצים נדהמו מהאכזריות שבה פעלו הליטאים אידיאולוגית ואנטישמית ומהאכזריות שהם היו מוכנים להפגין יותר מהנאצים עצמם. יש לציין שהרוסים פרסמו את הדו"ח כדי להראות למערב שהרוסים היו הטובים ואילו המדינות שהיום תומכות באוקראינה, היו גרועים מהנאצים.

"כאשר הכוחות הגרמנים נכנסו לשטח ליטא, שנאת הליטאים ליהודים הביאה לפוגרומים. כתוצאה מהפוגרומים, שבוצעו בפעולה משמעותית של משטרת ליטא, חיסלו הליטאים 3800 יהודים בקובנה וכ-1,200 יהודים בערים קטנות", נכתב בדו"ח.

חלק מהיהודים הוחזקו בגטאות כדי להשתמש בהם לעבודות. בדיווח מצוין כי 15,000 יהודים הוחזקו בקובנה ובווילנה, ו-4,500 נוספים נשמרו בשאולאי. לפי RIA, היהודים הללו נאלצו לעבוד בשדה התעופה המקומי, שם ביצעו משימות הקשורות ל"עבודות אדמה ועבודות אחרות".

לפי הדיווח, 2,000 יהודים חיו באסטוניה לפני המלחמה, אם כי מספר זה שנוי במחלוקת, ולא נותרו לאחר מכן. כעת יש קצת פחות מ-2000 יהודים באסטוניה.

הדו"ח ממשיך, בשנת 1942 הקים היטלר לגיון SS אסטוני. לגיון זה השתתף בטבח של אזרחים בבלארוס, מדינה הנחשבת כבעלת ברית עם רוסיה. לגיון ה-SS, היה אחראי לרצח יהודים באזור מינסק. עוד דווח, כי 1,000 יהודים נרצחו על ידי המשטרה האסטונית בשיתוף עם הנאצים.

רצח יהודי לטביה בוצע "באמצעות צוותים מיוחדים, בסיוע כוחות העילית של משטרת העזר הלטבית".

RIA דיווח כי ב-9 בנובמבר 1941 הוצאו להורג 11,000 יהודים על ידי כוחות לטביה ונאצים. בדצמבר הוציאו קציני SS ואנשי משטרה להורג 27,800 יהודים בריגה בירת לטביה. מספר ימים לאחר מכן נרצחו בליבאו עוד 2,350 יהודים.

"העבודה השיטתית לטיהור המזרח, בהתאם לפקודות העיקריות, הייתה מטרה חיסול מוחלט אפשרי של היהודים. מטרה זו הושגה בעצם", הודגש בדו"ח.

נאצים רוסיה ליטא לטביה אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד