כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024
"אין צורך בחקיקה הזאת"

הווטו של שר הביטחון: מתנגד לחוק שאוסר החזרת גופות מחבלים

שר הביטחון גלנט הביע התנגדות תקיפה לחוק שהגיש ח"כ אליהו רביב. לחוק יש תמיכה של מפלגות בקואליציה ובאופוזיציה, אך בעקבות התנגדות השר החוק נבלם ולא יקודם. גלנט: "אין צורך בחקיקה הזאת". רביבו: "ללא תמיכת שר הביטחון גלנט, אין להצעת החוק הזו סיכוי"

הווטו של שר הביטחון: מתנגד לחוק שאוסר החזרת גופות מחבלים
הלוויות המחבלים בשכם צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

שר הביטחון יואב גלנט הטיל וטו על קידום הצעת חוק שאוסרת החזרת גופות מחבלים לידי משפחותיהם או ארגוני הטרור שאליהם הם השתייכו, כך דווח ב"ישראל היום".

הצעת החוק ביקשה לקבוע כי מי שנהרג לאחר או בזמן שביצע פעולת טרור ייקבר בבית קברות לחללי אויב בישראל. כמו כן, החוק משאיר שיקול דעת לרה"מ להחליט להחזיר גופות בשיקולים מיוחדים.

ח"כ אליהו רביבו מהליכוד, אשר הגיש את הצעת החוק, ביקש להעלות אותה לאישור ועדת השרים לחקיקה כבר ביום ראשון הקרוב, זאת כדי להעלות אותה לקריאה טרומית ביום רביעי הבא. החוק כבר היה על סדר היום של ועדת השרים, אך לאור התנגדותו של גלנט, שאמר בצורה ברורה כי הוא מתנגד בתוקף להצעה, ח"כ רביבו משך את הצעת החוק מהוועדה והוא לא יקודם.

מדובר בהצעה אשר זוכה לתמיכה רחבה בקואליציה וגם נתמכת על ידי חלק מחברי האופוזיציה. בכנסת הקודמת הוגשה הצעת חוק זהה על ידי חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' וכל חברי מפלגת הציונות הדתית, וגם בכנסת הנוכחית הוגשה אותה הצעת חוק על ידי חברי האופוזיציה ח"כ זאב אלקין וח"כ שרן השכל מהמחנה הממלכתי.

מקורות אשר נחשפו לפרטים אמרו כי גלנט אמר לגורמים בקואליציה כי החוק לא ישיג את מטרתו ורק יתסיס את השטח.

החוק נועד למנוע את טקסי קבורת המחבלים שנערכים לעיתים קרובות על ידי ארגוני הטרור ואשר עלולים לגרום להסתה לפיגועי נקמה או פיגועי חקיינות של המפגע שנהרג.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת במסגרתה לאחר ביצוע פיגועי טרור נשמעים גילויי תמיכה, עידוד או הזדהות עם מעשה הטרור, המפגע, הארגון שאליו השתייך או האידיאולוגיה שבשמה ביצע את מעשה הטרור. במיוחד ניתן לכך ביטוי במהלך טקסי הקבורה של המפגעים. לא אחת אירעו מקרים שבהם הונפו כרזות, נשמעו קריאות ונאומים המביעים תמיכה בפיגוע שבוצע או הקוראים לביצועם של מעשי טרור נוספים.

"עם התגברות האירועים הללו לכדי תופעה שיש בה כדי לסכן באופן ממשי את שלום הציבור ואת ביטחונו, החליט לעיתים הדרג המדיני להשהות את מסירת גופות המחבלים. זאת בשל החשש שההסתה אשר נשמעת באותם טקסי קבורה תביא אחרים המושפעים ישירות או בעקיפין באמצעות הרשתות החברתיות ואמצעי המדיה האחרים לבצע מעשי טרור מתוך הזדהות או רצון לחקות את המפגע. ואולם, לא פעם נתקל הדרג המדיני בלחצים מצד גורמים בינלאומיים או משפטיים שדרשו את החזרת הגופות.

"משכך, מוצע לקבוע בחקיקה ראשית וכברירת מחדל כי גופת אויב שנהרג כחלק מביצוע מעשה טרור לא תוחזר למשפחתו ותיקבר כפי שהיה נהוג בעבר במקרים דומים בבית קברות לחללי אויב. כמו כן מאפשרת ההצעה לראש הממשלה להורות על החזרת גופת אויב למשפחתו מטעמים מיוחדים".

ח"כ אליהו רביבו מסר בתגובה: "גישתי היא כי אכן מדובר בצעד נדרש. יחד עם זאת, כשחקן קבוצתי, ברור לי כי ללא תמיכת שר הביטחון, אין להצעת החוק הזו סיכוי להתקדם ולכן הסכמתי להסירה מסדר היום".

 

יואב גלנט אליהו רביבו גופות מחבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד