ט"ז אייר התשפ"ד
24.05.2024

האב ירד מנכסיו, השופטת סירבה להפחית לו את דמי המזונות

אב גרוש תושב פתח תקווה לא אסף את הילדים מבית הספר, והשופטת סירבה להפחית לו את דמי המזונות למרות שטען כי ירד מנכסיו | הסיפור המלא

האב ירד מנכסיו, השופטת סירבה להפחית לו את דמי המזונות
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

כבוד השופטת עידית בן-דב ג'וליאן, מבית משפט לענייני משפחה בפתח תקוה, דחתה בקשת אב לבטל את המזונות לשני ילדיו, או להפחיתם באופן גורף, ל-300 שקלים בחודש, משום שירד מנכסיו ונכנס להליך פשיטת רגל.

בפסק דינה, קבעה השופטת כי המזונות יופחתו רק ב-750 שקלים לכל ילד ולא ב- 3,000 שקלים לילד כפי שביקש האב, משום שעל האם מוטלת רוב האחריות בגידול הילדים, וכל הפחתה במזונות תפגע כלכלית באם, ותבוא על חשבון סיפוק צרכיהם של הילדים. את האישה ייצגה בתיק עו"ד לירית אביטל בר נתן.

יחסי בני הזוג על שרטון לפני כ-6 שנים. לדברי עו"ד אביטל בר נתן, כשנתיים לאחר הפרידה, מאסה האם בכך שהאב מסרב שוב ושוב לעמוד בהתחייבויותיו כלפיה וכלפי ילדיהם, בכל הקשור לזמני שהות עם הילדים, אחריות הורית וטיפול. לאור זאת, הגישה האם, באמצעות עו"ד אביטל בר נתן, תביעה לבית המשפט לענייני משפחה, להגדלת דמי המזונות ולהטלת קנסות על האב.

כשנה וחצי אחרי הגשת תביעת האם, הגיש האב תביעה משלו, לביטול תשלום דמי המזונות, או להפחתתם בצורה משמעותית, בטענה כי מצבו הכלכלי הידרדר לתהום מאז חתם על הסכם הגירושין, וכי הוא נתון כעת בהליך של פשיטת רגל.

לגרסת האישה, האב לא עמד בהסכם ביניהם, על פיו הילדים ישהו עמו בימי שני וחמישי, מסיום שעות הלימודים ועד למחרת היום.

לדברי האם, האב ביטל באופן חד צדדי את מרבית זמני השהות בימי חמישי, וכאשר היה מגיע לאסוף את הילדים, נהג שלא לאוספם ממוסדות החינוך, אלא מביתה של האם. כמו כן, טענה האם, כי האב נמנע מלקחת את הילדים לעשרה ימי חופשה בקיץ, כפי שסוכם ביניהם. הוא לא שוהה עימם בימי מחלה, ביקורים אצל רופא, אסיפות הורים וכדומה.

לטענת עו"ד בר-נתן, הפרות ההסכם מצד האב דרדרו את מצבה הכלכלי של מרשתה, ופגעו ביכולתה להתפרנס בכבוד. בשל כך, ביקשה עו"ד בר נתן לחייב את האב ב-300 שקלים על כל יום שבו הוא חומק מהסדרי השהייה, ו-100 שקלים עבור כל יום שבו הוא מאחר אליהם.

האב, מצדו, ביקש מבית המשפט לבטל את תשלום המזונות לחלוטין, או לחלופין, להפחיתו ל-300 שקלים לחודש עבור כל ילד, מאחר שלטענתו, הוא נקלע להליכי חדלות פירעון בשל חובות כבדים בסך 3 מיליון שקלים, וכעת, הכנסתו הפנויה ירדה מ-25 אלף שקלים לחודש ל-10 אלפים שקלים בלבד.

בפסק דינה דחתה השופטת בן-דב ג'וליאן את מרבית טענות האב, וקבעה כי האם הוכיחה את טענותיה בנוגע לפגיעה בזמני השהות מצד האב.

השופטת נעתרה לבקשתה יוצאת הדופן של עו"ד אביטל בר-נתן, לקנוס את האב בכל פעם שלא יעמוד בזמני השהות. גם בקשתה לקבוע סכום מזונות גלובלי, הכולל בתוכו את הוצאות החינוך והרפואה של הילדים - התקבלה.

השופטת קבעה כי האם היא ההורה הדומיננטי, משום שהיא שוהה עימם כשהם חולים וכאשר המסגרת החינוכית מתבטלת, או כשצריך להוציא אחד מהם מהמוסדות באמצע יום לימודים.

השופטת דחתה את בקשתו של האב להפחית את מזונותיו ב-3,350 שקלים עבור כל קטין, ולהעמידם על 300 שקלים בלבד לכל אחד מהם. בפסק דינה קבעה השופטת כי קיימת משמעות כלכלית לכך שנטל איסוף הקטינים ממסגרות החינוך נופל לאורך כל השבוע על הורה אחד בלבד.

כמו כן, קבעה השופטת כי כאשר האב שולח מסרונים לאם שבהם הוא מודיע כי לא ייקח את הילדים בימי חמישי, בניגוד להסכמה ביניהם, גם לכך קיימות השלכות כלכליות. לפי בית המשפט, עצם שליחת ההודעות מחייבת את האם להיערך לכך, דבר הבא על חשבון שעות עבודתה.

בנוסף, ציינה השופטת, כי האב כלל לא פרט את הכנסותיו מהשכרת שלוש יחידות דיור שבבעלותו, ונמנע מלציין כי חלק גדול מהחובות שאותם הוא נושא, היה ידוע לצדדים במועד אישור ההסכם בבית המשפט.

בנוסף, קבעה השופטת, כי הוכח שהאב מנהל אורח חיים המעיד על הכנסות גבוהות ורמת חיים גבוהה.

חרף כך, קבעה השופטת, כי הוכח שינוי נסיבות מהותי לרעה לגבי הכנסותיו של האב, באופן המצדיק בחינה מחודשת של סכום המזונות שנקבע בהסכם.

בסופו של הליך, מצאה השופטת בן-דב ג'וליאן את נקודת האיזון, בין בקשות האם לטענות האב, בכך שהפחיתה את המזונות האב מ-6,700 שקלים ל-5,200 שקלים עבור שני הילדים.

השופטת קבעה כי מזונות אלה יהיו גלובליים, ויכללו בתוכם גם את הוצאות החינוך והרפואה, לאור העובדה שהאם היא ההורה הדומיננטי, המרכז את כלל הוצאות הילדים מול הגורמים הרלבנטיים.

לצד זאת, התרתה השופטת באב, להקפיד ולאסוף את ילדיו בזמני השהות שנקבעו לו, ולשהות עימם בחופשת הקיץ לתקופות ארוכות, בהתאם לקבוע בהסכם שנחתם בין הצדדים.

בנוסף, בהחלטה יוצאת דופן, קבעה השופטת בן-דב ג'וליאן, כי מעתה ואילך ישלם האב לאם 300 שקלים עבור כל יום שבו הוא לא מקיים את זמני השהות עם ילדיו.

תשלומי מזונות הסדר ראיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד