י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
דורשים מיליארדים

פעילי חמאס הגישו תלונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג

תביעה בשווי 25 מיליארד דולר הוגשה נגד ישראל לבית המשפט הפלילי הבין לאומי בהאג. התביעה הוגשה בשם חברי המועצה המחוקקת של הרשות הפלסטינית מרצועת עזה שיזמו את התביעה

פעילי חמאס הגישו תלונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
מסיבת העיתונאים של מגישי התביעה צילום: אתר המועצה המחוקקת ברצועה

תביעת ענק בשווי 25 מיליארד דולר הוגשה נגד ישראל, על ידי קבוצה של עורכי דין אירופאים, לבית המשפט הפלילי הבין לאומי בהאג. לדברי עורכי הדין, התביעה הוגשה בשם שמונה חברי המועצה המחוקקת של הרשות הפלסטינית מרצועת עזה שיזמו את התביעה וכי ישראל נתבעת על “פשעים” שביצעה נגד תושבי עזה מאז 2007 בדגש על נזקים שנגרמו כתוצאה מ”המצור” שהיא הטילה, לדבריהם, על רצועת עזה.

הסכום אליו הגיעו התובעים מבוסס על מסמך שפרסם האו”ם לפני מספר שנים שם צוין כי נזקי “המצור” על רצועת עזה בין השנים 2007 ו-2018 נאמדים בסכום של 16.7 מיליארד דולרים. כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

התביעה מוגשת בסיוע שני ארגוני חברה אזרחית בינלאומיים: AFD International, ארגון זכויות אדם שמטהו בבריסל וארגון One Justice, שמקום מושבו בפריז. בראש קבוצת עורכי הדין עומד עורך דין צרפתי העוסק מזה שנים רבות בהגשת תביעות נגד ישראל לבית הדין הפלילי הבינלאומי.

המאבק המשפטי נגד ישראל והפנייה לבתי הדין מוגדרים על ידי הפלסטינים כאחת מצורות “ההתנגדות” ואחד הכלים החשובים שבידיהם במאבק נגד ישראל. בראייתם, עצם הגשת התביעות, גם אם הן לא מגיעות לכדי פסק דין, מצמצמת את מרחב הפעולה של ישראל, תורמת להוקעת הנרטיב שלה ומגבילה את פעילותה המדינית והדיפלומטית.

חברי המועצה המחוקקת ציינו כי הם הגישו את התלונה בשם העם הפלסטיני. אולם, בפועל היא הוגשה בשם חמאס, שכן המועצה המחוקקת הפסיקה להתקיים, הלכה למעשה, לאחר הקרע בין חמאס לפתח ברצועת עזה בשנת 2007. זאת ועוד, ב-22 בדצמבר 2018 הודיע אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, כי בית המשפט החוקתי של הרשות החליט לפזר את המועצה המחוקקת ולקרוא לבחירות חדשות תוך שישה חודשים. בחמאס, הדגישו בזמנו שההחלטה חסרת תוקף, משום שבית המשפט החוקתי הוא גוף שרירותי ולא עצמאי שהקים אבו מאזן אשר אין ביכולתו לשנות את מעמדה הריבוני של המועצה המחוקקת. בפועל, ברצועת עזה ממשיכים חברי המועצה המחוקקת לנהל ישיבות, לקדם חוקים ולפקח על עבודת משרדי ממשל חמאס.

הרשות הפלסטינית חמאס מכון מאיר עמית האג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד