כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
אחרי 38 שנות כהונה

ראש ממשלת קמבודיה הודיע על פרישה

ראש ממשלת קמבודיה הודיע על פרישה אחרי 38 שנות כהונה, בנו יכהן תחתיו. ראש הממשלה העתידי הוא הון מאנט בן ה־45 שמכהן כיום כמפקד צבא קמבודיה

ראש ממשלת קמבודיה הודיע על פרישה
הדס פרוש, פלאש90

ראש ממשלת קמבודיה הון סן, הודיע אתמול על פרישתו מהתפקיד בעוד כשלושה שבועות, לאחר שרק השבוע נבחר לכהונה נוספת בת חמש שנים. הון סן בן ה-70 מכהן בתפקיד כבר 38 שנה ברציפות מאז היה בן 32 בלבד. את ההודעה על ההתפטרות מסר הון למלך קמבודיה נורודום סיהאמוני.

לפני הבחירות שנערכו השבוע הודיע הון סן כי הוא מתכוון לפרוש במהלך הקדנציה הקרובה ולהעביר את השלטון לבנו, אבל ההודעה שלו ביום שלישי השבוע הפתיעה רבים שהעריכו שהוא יפרוש רק לקראת סופה של הקדנציה.

ראש הממשלה העתידי הוא הון מאנט בן ה־45 שמכהן כיום כמפקד צבא קמבודיה. הון הבן למד באוניברסיטה בארה"ב ורכש השכלה במוסדות מערביים, אבל לעת עתה לא נראה שיש לו כוונות כלשהן להנחיל ערכים מערביים כמו דמוקרטיה וזכויות אדם על אזרחי ארצו.

האב הפורש צפוי להתמנות לתפקיד נשיא הסנאט, ומשם ימשיך לפקח על עניני המדינה. בשלב זה לא ברור עד כמה יהיה הבן עצמאי בהחלטותיו ובהתנהלותו, וייתכן שהאב נוקט בהליך רק כדי להבטיח את הירושה החלקה לבנו, למרות שהוא מתכוון להמשיך ולהחזיק במושכות השלטון באופן לא רשמי גם מכאן ולהבא.

קמבודיה מגדירה את עצמה כמדינה דמוקרטית, מאז תבוסתה של ממשלת ה'קמר רוז', לפני 38 שנים. ראש הממשלה היוצאת היה אחד המתנגדים הבולטים של ה'קמר רוז' שביצעה רצח עם בקמבודיה ונחשבה למתועבת בעיני העולם כולו. הוא גלה לווייטנאם ושב לקמבודיה רק לאחר שממשלת וייטנאם פלשה אליה והדיחה את ה'קמר רוז' מהשלטון. זמן קצר לאחר מכן נבחר הון לראשות הממשלה באופן דמוקרטי, ומאז הוא שולט במדינה ביד ברזל.

בבחירות שהתקיימו השבוע זכתה מפלגתו של הון בלא פחות מ-120 מקומות בפרלמנט הקמבודי, מתוך 125 המקומות שהועמדו לבחירה. הנצחון הגורף כמובן לא בא רק בגלל הפופולריות הגדולה של הון, ולכך סייעה גם העובדה שהוא פסל את מפלגת האופוזיציה המרכזית מלהתמודד בבחירות, כלא את ראשי האופוזיציה, הקפיד שבכלי התקשורת 'יסבירו' לאזרחים מה היא הבחירה הנכונה, וכמובן גם דאג שהאנשים הסופרים את הקולות לאחר ההצבעה יהיו האנשים הנכונים והמתאימים לתפקיד.

בעקבות תוצאות הבחירות פרסם האיחוד האירופי ביקורת נוקבת על הפגיעה החמורה בהליך הדמוקרטי במדינה, וארה"ב הודיעה שהיא נערכת להטלת סנקציות על הגורמים המעורבים בעיצוב תוצאות הבחירות בצורה לא דמוקרטית בעליל.

קמבודיה ראש הממשלה פרישה מהחיים הפוליטיים האיחוד האירופי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד