כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
שערורייה שלישית בממשלת פינלנד תוך חודש

השר שהחליף שר גזען שהתפטר, התגלה גם הוא כנאצי וגזען נגד מוסלמים

פלטפורמות הרשתות החברתיות הפיניות כמרקחה לאחר חשיפת מסרים גזעניים ונאציים של שר הכלכלה הנוכחי בממשלת הימין. המסרים הכילו שפה גזענית נגד מוסלמים, שחורים ומהגרים ויהודים.  

השר שהחליף שר גזען שהתפטר, התגלה גם הוא כנאצי וגזען נגד מוסלמים
סמארטפון פתוח על טלגרם צילום: unsplash

שערוריית גזענות שלישית בממשלת פינלנד תוך חודש, מפלגת הימין הקיצוני בפינלנד נתונה שוב לביקורת עקב מסרים גזעניים ששלח שר הכלכלה שהחליף שר כלכלה אחר שנאלץ להתפטר עקב היותו גזען ופשיסט.

העיתון הפיני "Helsingen Sanomat" פרסם כי השר ווילי רדמן (ממפלגת הימין הקיצוני "מפלגת הפינים") שלח לפני כ-7 שנים מסרים גזעניים כשהיה חבר פרלמנט.

העיתון דיווח כי השר השתמש ב"שפה גזענית נגד מיעוטים". בזמן שליחת ההודעות היה רדמן חבר בוועדה למשפט חוקתי ובוועדה המנהלית, שבמהלכן סייע בהעברת חוקים נגד מהגרים, כך לפי העיתון.

השר רדמן השווה את גידולו של צמח מסוים לסומלים במדינה "זה מתפשט ומתרבה כמו הסומלים".

ההודעות חשפו את השימוש של רדמן במונחים פוגעניים כמו "קופים" או "קופי מדבר", המתייחסים לערבים או לאנשי המזרח התיכון.

בהודעות אחרות, אשתו דאז הביעה את רצונה לתת לילדה שמות יהודיים, והוא אמר לה בתגובה "אנחנו הנאצים לא אוהבים את השמות היהודיים האלה", וכן הביע חרטה על כך שגרמניה "עזבה את הנאצים".

ראש ממשלת פינלנד פטרי אורבו גינה את דברי השר רדמן, אך לא אמר כי ינקוט צעדים כלשהם נגדו. השערורייה הגדולה הגיעה לאחר שהשר רדמן מונה כמחליף לשר הכלכלה לשעבר וילהלם גונלה, שהתפטר ביוני האחרון לאחר 10 ימים בתפקיד, בשל הצהרותיו הפרו-נאציות.

השר רדמן ציין בתגובתו להדלפות ההודעות כי הוא שוקל לתבוע את העיתון, וכתב בטוויטר, "כותב הסיפור בעיתון כבר חשוד בלשון הרע נגדי, והמשטרה דיווחה כי הנושא נמצא בחקירה משפטית".

גולשים ברשתות החברתיות גינו את ההודעות הגזעניות שנחשפו, אחד צייץ בטוויטר: "ראש הממשלה שלנו, פטר אורבו, מוצא שההודעות של השר שלו רדמן אינן הולמות, אבל הוא עדיין סומך עליו. אין זה סביר שמר אורבו יאפשר גזענות כזו בממשלתו".

אחר כתב: "יום טיפוסי בממשלת פינלנד, מדי שבוע מתפרסמות הצהרות גזעניות של שר חדש במפלגת הפינים".

כזכור ריקה בורה, שרת האוצר הנוכחית וסגנית ראש הממשלה מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני "מפלגת הפינים" התמודדה עם ביקורת בתחילת יולי, לאחר הופעתן של הצהרות ישנות שבהן אמרה הערות גזעניות ופוגעניות נגד מוסלמים, מהגרים ושחורים.

דבריה של בורה, ב-2008, כללו גזענות, הסתה לאלימות ורצח ולעג למוסלמים, לאסלאם, למהגרים ולאנשים צבעוניים. בורה התנצלה על דבריה ואמרה בציוץ: "אני מתנצלת על התגובות המטופשות שכתבתי לפני 15 שנה והפגיעה שגרמתי, אני לא אדם מושלם".

 

נאצי אנטישמיות גזענות פינלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד