ח' סיון התשפ"ד
14.06.2024
חופשה מהחופשה

תופעה: ישראלים חוזרים ארצה עם קורונה

ישראלים מעידים לאחרונה כי חלו בקורונה לאחר ששבו מיעדים שונים בחו"ל, חלקם חלו לא בפעם הראשונה בחייהם, מומחית למחלות זיהומיות מסבירה: "אנשים יושבים במטוסים בצפיפות בלי מסכות ויש לכך השלכות" | במשרד הבריאות מרגיעים: "אין חשד שקיים גל חריג של תחלואה בימים אלו"

תופעה: ישראלים חוזרים ארצה עם קורונה
בדיקת קורונה צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

כבר שכחתם מהי מסכה ואיך נראה מטוש? ב-5 במאי 2023, ארגון הבריאות העולמי הודיע כי מגפת הקורונה, אינה מוגדרת עוד כ"מקרה חירום בריאותי בקנה מידה עולמי", אולם לאחרונה ישראלים שחוזרים מחו"ל מאומתים לקורונה.

יותר ויותר ישראלים שחוזרים מאזורים שונים מעבר לים חשים אחרי יומיים בסימפטומים המוכרים לכולנו משנות ה-2020 ו-2021, מבצעים בדיקה עצמאית ומגלים שחולים בקורונה. עד כמה התופעה נרחבת או מצומצמת אין לדעת, שכן משרד הבריאות כבר לא אוגר, עוקב ומפרסם נתונים בנושא הקורונה. 

ניתן ללמוד על כך בעיקר מפה לאוזן, שבים שמספרים לחבריהם או מגלים על כך ברשתות החברתיות לעוקביהם. זו עדיין לא סיבה לבהלה שכן מנין המאושפזים בבתי החולים עם קורונה נמוך למדי המספרים שהכרנו בימים הנוראים שכולנו מעדיפים לשכוח.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

לפי 'מאקו', נכון לסוף חודש יולי נרשמו בבית החולים שיבא בתל השומר שני אשפוזים בממוצע ביום, עם זאת ציינו בשיבא שרוב המאושפזים עם קורונה הגיעו בכלל בגלל מחלות אחרות, ושהקורונה התגלתה רק באמצעות בדיקה אקראית. בבית החולים וולפסון נרשמו כ-15 מאושפזים נכון לסוף חודש יולי, באסף הרופא – 8 ובבית החולים איכילוב בתל אביב כבר לא מבצעים בדיקות קורונה למאושפזים.

באתר 'מאקו' אספו כמה עדויות מישראלים ששבו מחו"ל והחלו כעבור יומיים לחוש תסמיני קורונה. 

ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים וולפסון לא מביעה דאגה, וגם לא שאננות. לדבריה, "הקורונה עדיין קיימת - גם בארץ וגם בעולם", עם זאת "בכל העולם וגם בארץ חלה ירידה בכמות התחלואה גם בנדבקים המדווחים, גם בכמות המתים וגם בכמות המתאשפזים, וזה בהחלט משמח. עם זאת, צריך להבין שאנחנו עדיין לא במצב של מיגור המחלה. עד מאי תועדו בארץ בין 100-70 מקרי תמותה מקורונה. בין מאי ליולי חלה ירידה, אבל התחושה היא שכרגע יש עלייה".

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

"אגב, המספר הזה נכון לתמותה ישירה מהמחלה, אבל יש תמותה מפוסט קורונה. למשל, מישהו שהחלים מקורונה וכמה חודשים לאחר מכן התאשפז עם דלקת ראות ונפטר. מקרה כזה לא בהכרח מיוחס לקורונה. אנחנו אמנם לא נמצאים במגפה שהיינו בה אבל אנחנו עדין בבעיה רצינית. אף שיש שיפור במצב החולים, עדיין יש הרבה מאד הדבקות וניכרת תחלואה. אנשים יושבים במטוסים בצפיפות בלי מסכות ויש לכך השלכות".

לדבריה, "החדשות הטובות הווריאנטים משתנים כל הזמן, ומדי פעם מופיעים תתי-זנים של אומיקרון. עדיין יש תמותה, בעיקר אצל אנשים מבוגרים או של כאלה עם מחלות רקע. אגב, חלק ניכר מהם לא התחסן. אומנם ישנן תרופות שיכולות לצמצם את אחוז התמותה בקרב אנשים בקבוצות סיכון, אבל כדי לתת אותן לחולים, צריך לאבחן אותם באמצעות בדיקה רשמית המבוצעת לאחר הפניה של רופא. קשה לעשות את זה כשלא נבדקים".

עוד מציינת ד"ר יסמין מאור כי חיסון הקורונה יעיל מבחינת הדבקה ב-50% בערך; "הוא מאד יעיל בהפחתת סיבוכים ותמותה. וגם בהפחתת תסמיני פוסט קורונה. שיעור ההתחסנות בארץ במנה החמישית נמוך מאוד – רק 4% התחסנו. חשוב לעלות את זה למודעות, אבל עדיף לחכות לאוקטובר לחיסון המעודכן לקורונה".

מחלקת קורונה באיכילוב. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90.

במשרד הבריאות הגיבו ל'מאקו' ומסרו: "בשלב זה אין עדויות לעלייה בתחלואה בישראל. חשוב להדגיש שקיימת ירידה בכמות הבדיקות המבוצעות, וגם שיעור המאושפזים עם קורונה נמוך ויציב. לכן, אין חשד שקיים גל חריג של תחלואה בימים אלו. במעקב של משרד הבריאות אחר וריאנטים של קורונה בעולם אין בעת הזו חשד לווריאנט מטריד".

חוץ לארץ קורונה בדיקת קורונה חולי קורונה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד