כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
צחצוח חרבות במערב אפריקה

מאלי ובורקינה פאסו יתערבו במתחולל בניז'ר

ניז'ר שעברה מהפכה שלטונית על ידי מהלך שתוכנן על ידי רוסיה, לא מתכוונת לוותר. המערב חושש שאם לא תהיה תגובה, תמשיך רוסיה לחתור תחת שאר הממשלות באזור

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: צבא סודן

אחרי שההפיכות הצבאיות במאלי ובבורקינה פאסו עברו בשקט יחסי ולא זכו להתערבות של מדינות זרות, מבינות מדינות המערב והמדינות האפריקאיות שנמצאות תחת השפעה המערבית, שההפיכה בניז'ר הינה חלק ממהלך שתוכנן על ידי רוסיה להשתלט על האזור כולו, ואם לא תהיה תגובה, תמשיך רוסיה לחתור תחת שאר הממשלות באזור.

בעקבות כך הודיע איגוד המדינות במערב אפריקה, על אולטימטום לפיו אם הנשיא המודח של ניז'ר מוחמד באזום לא ישוחרר בתוך עשרה ימים ויושב לתפקידו, הן ישקלו בכובד ראש התערבות צבאית. אתמול נרשמה התפתחות בדרמת ההפיכה הצבאית בניז'ר, כשהמדינות השכנות שכבר חוו הפיכה צבאית הודיעו שהן מתכוונות להתערב ולסייע למשטר החדש של ניז'ר, אם המדינות השכנות תתערבנה.

למהלך חברו בורקינה פאסו וגם מאלי, שעברו שתיהן הפיכה צבאית והפכו למדינות פרו רוסיות, כשלקבוצת וגנר יש השפעה מכרעת על ההתנהלות בהן, בין היתר באמצעות חמושים רוסים ובעלי תפקידים רוסים המוצבים במדינות אלו בעמדות מפתח ודואגים לשמור על האינטרס הרוסי.

הגנרל השולט במאלי הודיע ש"רוסיה היא משפחה של אפריקה", והצהיר שהרוסים הם אלו שדאגו לאפריקה לאחר שהמערב ניצל אותה לאורך שנים ושדד ממנה את אוצרות הטבע שלה. הוא הצהיר שכל נסיון להתערב צבאית בניז'ר יגרור תגובה חריפה מצד צבאה של מאלי. דברים דומים נשמעו גם מכיוונה של בורקינה פאסו. כמו כן גם גינאה השכנה עברה הפיכה צבאית ומזוהה עם אותו גוש שכעת התרחב, וכך גם חלק מסודן שנמצא תחת שליטת מיליציית 'כוחות ההתנגדות המהירה', שמרדה בשלטון ומנהלת מלחמת אזרחים מול הצבא הרשמי של סודן.

בעקבות איומי המלחמה הודיעה צרפת כי היא פועלת במשנה מרץ לחלץ את אזרחיה הנמצאים בניז'ר, לאחר שהמשטר הצבאי סגר את מעברי הגבול. בשלב זה לא ברור אם הצדדים יגיעו לכדי לחימה של ממש, אבל המתיחות כבר עכשיו גבוהה מאוד, וספק גדול אם המערב ימשיך לשתוק על מול ההשתלטות הרוסית על המדינות בזו אחר זו.

אפריקה מאלי בורקינה פאסו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד