ח' סיון התשפ"ד
14.06.2024
הצרות של הנשיא

מונה תובע מיוחד שיחקור את האישומים נגד האנטר ביידן

בארה"ב מונה תובע מיוחד שיחקור את האישומים נגד האנטר ביידן בנו של הנשיא, זאת לאחר שבית המשפט סירב לקבל את עסקת הטיעון המקלה שחתם משרד המשפטים האמריקאי עם בנו של הנשיא

מונה תובע מיוחד שיחקור את האישומים נגד האנטר ביידן
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

הדרמה המתמשכת סביב התנהלותו המפוקפקת של אנטר ביידן, מאיימת לפגוע באביו, נשיא ארה"ב, לפני הבחירות לנשיאות. זאת, לאחר שבעבר נתפס האנטר בקלקלתו מספר פעמים, ובכל פעם הצליח לחמוק מאימת הדין בזכות הקשרים המסועפים של אביו.

לפני חודשים אחדים כבר קיווה ביידן שהסיפור מאחוריו, לאחר שבסיומן של חמש שנות חקירה, הגיע משרד המשפטים האמריקאי לעסקת טיעון עם בנו האנטר. העסקה היתה אמורה לחסוך מהאנטר ביידן בן ה-52 את הצורך להתייצב עשרות פעמים בבית המשפט, מול הבזקי המצלמות של עיתונאים מכל כלי התקשורת בעולם.

בעסקת הטיעון הודה האנטר ביידן כי העלים מס בשני מקרים שונים, בכל פעם בסכום של 100 אלף דולרים, וכן שהחזיק נשק בתקופה שבה היה מכור וצרך אלכוהול ועישן חומרים ממכרים באופן בלתי נשלט, פעולה שנחשבת לחמורה על פי החוק האמריקאי ואמורה לגרור עונש מאסר של עד עשר שנים.

על פי ההסכם שהתקבל בין הצדדים, בית המשפט אמור היה לקבוע 'תקופת מבחן' על העבירות הללו, ובמידה והאנטר ביידן יצא מהתקופה הזאת מבלי שנתפס כשעבר עליהן פעם נוספת, הוא לא יישלח לכלא. אלא שמיד עם חתימת ההסכם בין התביעה ובין האנטר ביידן, טענו כלי תקשורת אמריקאים שעסקאות מהסוג הזה נדירות מאוד בארה"ב, בוודאי בשלב זה של תחילת המשפט.

בעקבות פרסום ההחלטה יצא אז הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בהתקפה חריפה וכתב: "משרד המשפטים המושחת של ביידן מחק מאות שנים של התנהגות באחריות בנושאים פליליים בכך שאפשר להאנטר ביידן לחמוק מעבירות חמורות, שעליהן הוא קיבל בקושי 'דו"ח תנועה'. המערכת שלנו מקולקלת", קבע טראמפ.

גם חברי הסנאט וצירים בבית הנבחרים מטעם המפלגה הרפובליקנית הצטרפו לביקורת הקשה שמתח טראמפ, וכמה מחברי בית הנבחרים גם הודיעו כי לא יניחו לנושא, ויחקרו אותו באופן עצמאי במסגרת ועדה בבית הנבחרים שתדרוש מאנשי משרד המשפטים שניהלו את התיק להתייצב ולהסביר מדוע ננקטה גישה רכה כל כך כלפי האנטר ביידן, ועד כמה הדבר קשור לעובדת היותו בנו של הנשיא המכהן.

הביקורת, כך נראה, עשתה את שלה, וכשהגיעה עסקת הטיעון לבית המשפט סירבה השופטת לאשר אותה. מעבר לענישה המקלה כל כך והנסיון של משרד המשפטים לבוא לקראת בנו של הנשיא, תהתה השופטת בעיקר סביב השאלה כיצד הצליח משרד המשפטים לכרוך את העבירה של החזקת נשק בניגוד לחוק יחד עם העבירות של העלמת מס. היא דרשה שהצדדים יסבירו לה מדוע עליה להסכים לנסיון לקשור בין הדברים למרות שאין ביניהם שום קשר ומדובר במקרים שונים לחלוטין של הפרת חוק מצדו של הנאשם.

ואכן, העסקה ירדה לטמיון וביידן חזר לנקודת ההתחלה, כשהוא צריך לחשוש מפני כתב אישום, אלא שהפעם, לנוכח הביקורת הנוקבת של הרפובליקנים והרגישות הרבה של הפרשה, מינה התובע הכללי של ארה"ב, מאריק גרלנד, תובע מיוחד לפרשת האנטר ביידן.

התובע המיוחד שמונה לשם כך הוא דייוויד וייס, המשמש כתובע במדינת דלאוור, שבה מתגוררת משפחת ביידן. וייס מכיר היטב את האישומים נגד האנטר ביידן, משום שהוא היה מעורב בעצמו בחקירת פשעיו של בן הנשיא, ובעיקר בסוגיית העלמת המס. לרשותו של התובע המיוחד הוקצה תקציב, והוא נהנה מסמכות ועצמאות מלאה לחקור את הפרשה וגם להחליט על העמדה לדין.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הביע שביעות רצון מכך שעסקת הטיעון נגנזה, אבל הביע ספק רב באשר למידת העצמאות של התובע מדלאוור, והעריך שהמינוי שלו נועד לשמש ככסות לטיוח הפשעים של בן הנשיא. לדברי טראמפ, רק אם בסופו של דבר יוגש נגד ביידן הבן כתב אישום התואם את האישומים המוגשים נגד אנשים אחרים שנתפסו בעבירות דומות – ניתן יהיה לקבוע שהתובע אכן פעל הפעם באופן עצמאי ולא היה כפוף ללחצים פוליטיים.

בנוסף, טראמפ דורש כבר תקופה ארוכה, שבמסגרת זו ייחקר גם חלקו של ביידן האב, הנשיא ג'ו ביידן, כדי לברר עד כמה הוא נטל חלק פעיל בנסיונות לשבש את החקירה ולהוציא את ביידן הבן עם עונש קל במיוחד.

ארה''ב דונלד טראמפ ג'ו ביידן האנטר ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד