כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
ניתוח נתונים

זו הסיבה המרכזית לסגירתם של עשרות אלפי עסקים בישראל מדי שנה

החסמים המשפיעים ביותר על כוונת סגירה, לפי דרגת ההשפעה, הם: (1) עלויות ייצור, חומרי גלם או סחורות (ההשפעה הגבוהה ביותר), (2) גישה למימון, (3) מציאת לקוחות, (4) עומס בירוקרטי, (5) זמינות כוח עבודה או ניהול מיומן

 זו הסיבה המרכזית לסגירתם של עשרות אלפי עסקים בישראל מדי שנה
עסקים קטנים צילום: פיקסביי

הסוכנות לעסקים קטנים והבינונים במשרד הכלכלה והתעשייה פרסמה היום (רביעי) נתונים מהם עולה כי בעלי עסקים שטרם הקמת העסק השתתפו בתוכניות הדרכה "יוזמים עסק", הקטינו ב-28% את הסיכון שהעסק שלהם ייסגר במהלך תקופת הסיכון המשמעותית - שלוש השנים הראשונות לפעילות.

מדי שנה נסגרים במשק כ-40 אלף מתוך כ-600 מאות אלף עסקים, רובם המכריע עסקים זעירים, קטנים או בינוניים. על מנת לבחון את הסיבות לסגירת עסקים ולייצר פתרונות מתאימים, ביצעה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מחקר בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון. 

מגוון סיבות יש לסגירת עסקים. במחקר נמצא שהגורם השכיח ביותר לסגירת העסק בשנת 2022 היה חוסר רווחיות (29%), ואחריו סיבות אישיות/משפחתיות (23%), השפעת הקורונה (12%), קושי בהשגת מימון (9%), הזדמנות לתעסוקה אחרת (9%), סגירה מתוכננת מראש (9%), הזדמנות לסגור את העסק (3%), מדיניות ממשלתית/בירוקרטיה (3%) ופרישה לגמלאות (2%). חלק גדול מהעסקים נסגר בשלוש השנים הראשונות לקיומם. נתוני הלמ"ס מראים שכ-65% מהעסקים שנפתחים כל שנה ימשיכו לפעול אחרי שלוש שנים, בדומה למדינות ה-OECD. 

מניתוח נתונים משני סקרי עסקים שהסוכנות ביצעה ב-2022: סקר עסקים כללי וסקר אשראי בעסקים, במטרה להתעמק עוד יותר בסיבות לסגירת עסק, נמצא כי החסמים המשפיעים ביותר על כוונת סגירה, לפי דרגת ההשפעה, הם: (1) עלויות ייצור, חומרי גלם או סחורות (ההשפעה הגבוהה ביותר), (2) גישה למימון, (3) מציאת לקוחות, (4) עומס בירוקרטי, (5) זמינות כוח עבודה או ניהול מיומן.

בתחום המימון נמצא שיש השפעה על כוונת סגירה באם עסק היה זקוק למימון, אולם לא קיבל את המימון, או שקיבל מימון חלקי בלבד. במקרים כאלו פי שתיים, עד שתיים וחצי, יותר בעלי עסקים שקלו לסגור את העסק שלהם. כן נמצא, בקרב עסקים שזקוקים למימון, שגברים שוקלים לסגור את העסקים שלהם יותר מנשים.

בבחינת השינויים העסקיים, נמצא שבקרב עסקים שצמצמו את כמות העובדים שלהם ישנה נטייה גבוה לסגור את העסק (פי 3 יותר שוקלים לסגור את העסק), כך גם בקרב בעלי עסקים שהרווחיות של העסק שלהם ירדה, לעומת הרווחיות בשנה הקודמת (פי 2.6 יותר שוקלים לסגור את העסק).

 בבחינת מאפייני עסקים, שמשפיעים על הכוונה של בעלי עסקים לסגור אותם, ניתן לציין את גודל העסק, כאשר (1) ככל שהעסק קטן יותר, יש הסתברות גדולה יותר שבעל העסק שוקל לסגור אותו, ו-(2) גיל העסק, כאשר נמצא שכאשר גיל העסק נע בין 3 ל-6 שנים, קיימת הסבירות הגבוהה ביותר שבעלי העסק שוקלים לסגור אתו.

 

 

עסקים עסק כלכלכה פשיטת רגל עסקים קטנים הלוואות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד