כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
בכ-60%

משרד האנרגיה מקדם הרחבת ההיצע של גז טבעי ממאגר תמר

משרד האנרגיה והתשתיות מקדם את הרחבת ההיצע של גז טבעי ממאגר תמר בכ-60%. על פי הערכות גורמי המקצוע במשרד, הודות להרחבת ההפקה מהמאגר, יהיה קיים היצע זמין של גז טבעי המספיק לצרכי המשק המקומי לפחות עד לשנת 2048

משרד האנרגיה מקדם הרחבת ההיצע של גז טבעי ממאגר תמר
מאגר הגז כריש בגבול הלבנוני צילום: אנרג'יאן

משרד האנרגיה והתשתיות פועל לקידום תכנית להרחבת היצע הגז הטבעי ממאגר תמר בכ-6 BCM בשנה החל משנת 2026, המהווים גידול של כ-60% ביכולת ההפקה של המאגר ביחס ליכולת הקיימת כיום, לטובת חיזוק הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל וכן למען עידוד התחרות במשק הגז הטבעי, זאת לאחר ששר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ, אישר את המלצתו של מנהל מינהל אוצרות טבע והממונה על הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות, חן בר-יוסף, לאחר שנועץ במנהל רשות הגז הטבעי, משה גראזי, כנדרש על פי החלטת הממשלה.

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ אמר: "לאחר שווידאנו שאספקת הגז למשק הישראלי מובטחת, חתמתי כעת על אישור לתוספת ייצוא גז למצרים דרך מאגר "תמר". זהו צעד חשוב שיגדיל את הכנסות המדינה ויחזק את הקשר המדיני בין ישראל ומצרים. תודה לראש הממשלה נתניהו ולשר לשעבר שטייניץ שלא ויתרו על הוצאת הגז מהמים. אני לא אוותר על המשך הוצאתו לטובת כל אזרחי ישראל".

ההרחבה, הממתינה כיום להחלטת השקעה סופית של השותפות במאגר, תתבצע באמצעות הוספת קו הולכה שלישי מבארות תמר אל אסדת ההפקה, וכן שדרוג הציוד במערכת ההפקה.

ההחלטה אודות קידום הרחבת ההפקה התקבלה בתום עבודת מטה מקצועית ומקיפה שנערכה בחודשים האחרונים במשרד האנרגיה והתשתיות, שכללה בחינה של תחזיות היצע וביקוש הגז הטבעי ב-25 השנים הקרובות - ברמה השנתית, החודשית והיומית.

הגורמים המקצועיים במשרד האנרגיה והתשתיות נקטו בגישה שמרנית ולפיה יישמר גז טבעי עד שנת 2048, על אף שהחלטות הממשלה הקודמות חייבו שמירת גז טבעי עד שנת 2043 בלבד. לפי הערכות גורמי המקצוע במשרד, גם לאחר אישור הייצוא הנוסף, קיים היצע זמין של גז טבעי המספיק לצרכי המשק המקומי לשנים אלה, הודות להרחבת ההפקה כאמור.

כשליש מהגדלת יכולת ההפקה יהיו מיועדים לשוק המקומי, וצפויים לספק כ-15-25% מהצריכה הקיימת של הגז הטבעי במשק הישראלי. במקרי חירום ניתן יהיה להסיט את כלל ההפקה הנוספת לשימוש המשק המקומי, בהתאם להוראות ההיתר.

מתן היתר הייצוא לחברות בהיקף של 3.5 BCM לשנה מותנה בהרחבת ההפקה אשר בגינה ייהנה המשק המקומי מתוספת של כ-15-25% מהצריכה הקיימת של הגז הטבעי במשק הישראלי.

במסגרת התכנית, אושרה האפשרות לייצוא למצרים בהיקף של סה"כ 38.7 BCM לכ-11 שנים. אישור הייצוא ניתן תחת המסגרת הכוללת שאושרה בהחלטות הממשלה (4442, 442, 476) ובהתייעצות עם מנהל רשות הגז הטבעי. בנוסף לכך, תיתכן הגדלה של כמות הייצוא המאושרת בכ-0.5 BCM, זאת בהתאם לבדיקות מסכמות ביחס להגדלת היקף ההפקה, מכלל המאגרים במשק, הצפויה בשנים הקרובות.

מלבד העובדה כי הייצוא מאפשר מבחינה כלכלית את ההשקעה בהרחבת ההפקה, הוא צפוי לייצר למדינת ישראל הכנסות בשיעור כולל של מיליארדי דולרים, לחזק את הקשרים האנרגטיים עם מצרים ומדינות האזור, ובכך לחזק את מעמדה המדיני והגיאופוליטי של ישראל.

בנוסף על הגבלת סך הכמות הכוללת לייצוא, אישור הייצוא מכיל הגבלות גם ברמה השנתית, החודשית והיומית, על מנת לוודא זמינות מקסימלית של היצע גז טבעי למשק המקומי, בעיקר בזמני שיא ביקוש, תקלה או תחזוקה בלתי-מתוכננת.

חשיבות ההרחבה גובתה גם במסגרת דיוני ועדת המחירים במשרד האוצר. כפי שהוזכר בפרוטוקול הוועדה (שהתכנסה בחודש פברואר) ופורסם על ידיהם אתמול בערב, נכתב: "ככל שייצאו אל הפועל בשנים הקרובות השקעות לצורך הרחבת יכולת ההפקה במאגרי הגז הקיימים וחלק מהכמויות הנוספות שיופקו יופנו למשק המקומי, הדבר יגדיל את היצע הגז הכולל למשק המקומי ועשוי להגביר את התחרות במשק הגז הטבעי."

בתקופה הקרובה יקיים משרד האנרגיה והתשתיות דיונים על הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן, ובמסגרת דיונים אלה, ייבחנו אפשרויות להרחבת כמות ייצוא ממאגרים נוספים.

בהמשך למתן אישור הייצוא, צפויה בשבועות הקרובים הודעה רשמית על כינוס הוועדה לבחינת מדיניות משק הגז הטבעי, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין, אשר תעסוק בין היתר במדיניות הייצוא ביחס לתגליות עתידיות, בהתאם לאמור בהחלטת הממשלה 4442.

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד