כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
בן גביר תקף

חודשו המגעים של בית הנשיא לגנץ וראש הממשלה

במהלך היום חודשו מאמצי התיווך של בית הנשיא בין נתניהו לגנץ. השר בן גביר: "ההתקפלות בבית הנשיא פירושה השפלת יותר מחצי מהעם". לשכת נתניהו: "אם תושג הסכמה, אף אחד לא ימנע את מימושה". בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו שוקל לשאת הצהרה. במקביל, שר האוצר סמוטריץ' ייתן הצהרה ויתייחס למאמצי הפשרה

חודשו המגעים של בית הנשיא לגנץ וראש הממשלה
בני גנץ/בנימין נתניהו צילום: תומר נויברג, פלאש 90/פלאש 90

מאמצי התיווך של בית הנשיא חודשו היום (שני) בין יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לרה"מ בנימין נתניהו.

על פי דיווח בחדשות 12, נתניהו מעוניין למצות את ניסיונות התיווך לפני שילך למהלך חד-צדדי, והאתגר כרגע הוא כיצד לשכנע את גנץ שהוא (נתניהו) יעמוד הפעם מאחורי ההצעות".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לדיווח ואמר: "אני בעד הידברות, אבל נגד כניעה. הרפורמה חשובה למדינת ישראל, היא תאזן בין שלושת הרשויות - הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת".

השר איתמר בן גביר על ההידברות בבית הנשיא

בן גביר הוסיף: "התקפלות בבית הנשיא פירושה השפלת יותר מחצי מהעם. התקפלות בבית הנשיא פירושה פגיעה בערכי הימין. עוצמה יהודית לא תיתן את היד להתקפלות הזאת. אני קורא לחבריי ראשי הקואליציה, השמיעו את קולכם, בואו נצא נגד ההתקפלות והכניעה".

מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר הצהרת בן גביר: "ראש הממשלה נתניהו פועל כדי למצות כל אפשרות כדי להגיע להסכמה לאומית שתביא לאיזון בין שלוש הרשויות. אם תושג הסכמה כזאת, אף אחד לא ימנע את מימושה".

בתוך כך, שר האוצר ויו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ייתן הצהרה לתקשורת בפתח אירוע נציגי הבחירות המקומיות של המפלגה. בהצהרה יתייחס השר סמוטריץ' למאמצי הפשרה בעניין הרפורמה המשפטית.

על פי דיווח של העיתונאי מיכאל שמש, גם ראש הממשלה נתניהו שוקל לשאת הצהרה.

כזכור, הבוקר דווח בגל"צ כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין חותר לפשרה סביב הרפורמה המשפטית ומתווך ההבנה כי ככל הנראה לא תהיה כזו עם האופוזיציה, לוחצים על הנשיא לתמוך בהצהרה אפשרית על ריכוך חד צדדי של החקיקה.

על פי הדיווח בלשכת נתניהו ניסו לבקש הצהרה משותפת, והם אף יסתפקו בהודעת תמיכה. לפי שעה הנשיא הרצוג מסתייג מכך. על פי הדיווח, רה"מ מחפש "גורמים אובייקטיבים" שיתנו חותמת כשרות לריכוך שלו, כדי להרגיע את הרוחות בלי תמיכת האופוזיציה.

הערכה היא כי ראש הממשלה נתניהו צפוי לצאת בהצהרה לציבור עוד לפני ראש השנה ולהודיע לציבור על גורל הרפורמה המשפטית. לאורך כל הימים האחרונים, ראש הממשלה נתניהו נועד עם סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, השר רון דרמן ומקורבים נוספים.

עדיין לא הוחלט על מועד מדויק של ההצהרה.

אמש דווח כי הממשלה צפויה להציג מספר אפשרויות לפשרה חד צדדית בעניין הרכב הוועדה למינוי שופטים. אחת החלופות שיוצגו, אשר פורסמה ב'ישראל היום', תיתן חמישה נציגים לקואליציה וחמישה לאופוזיציה - ולא יהיו חברים בוועדה שופטי עליון.

חלופה אחרת הנבחנת היא זו שהציע שר המשפטים לשעבר חיים רמון. לפי ההצעה, במקום שני נציגי לשכת עורכי הדין - שני נציגי אופוזיציה. כך יהיו שלושה נציגי קואליציה, שלושה לאופוזיציה וכן שלושה שופטים. עוד מציע רמון כי כל שופט ימונה ברוב של 7 מתוך 9 ולא פחות מכך.

מתווה זה לדעתו של רמון, אמור להעניק לימין ביטחון שלא יידרס גם כאשר יהיו אולי בעתיד שוב באופוזיציה, ומצד שני, המתווה לא מגדיל את כוח הממשלה בהליך מינוי השופטים.

יחד עם זאת דווח כי הממשלה שוקלת ריכוך בתיקון עילת הסבירות - זאת כאשר הדיון אודות העניין בבג"ץ נמצא ממש מעבר לפתח.

בנימין נתניהו בני גנץ יצחק הרצוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד