ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
האם זה מסוכן

זה המקור לשיבושים בנמל התעופה בן גוריון

השיבושים באמצעי הניווט בשדה התעופה בן גוריון נגרמים על ידי סוריה ולבנון. יחד עם זאת, לא נרשמה פגיעה במבצעיות המטוסים | טייסים סבורים שהשיבושים מסכנים את הטיסות, לעומת רש"ת שסבורה כי ישנם אמצעי ניווט חלופיים במקרים כאלה

זה המקור לשיבושים בנמל התעופה בן גוריון
מטוסים בנתב"ג צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בחודשים האחרונים נרשמים שיבושי GPS בנמל התעופה בן גוריון. לפי גורם המעורה בפרטים מקור השיבושים בסוריה ובלבנון. לפי הדיווח ב'כאן חדשות', מדובר בתופעה שקיימת בשנים האחרונות, אך בחודשים האחרונים נרשמת עליה במקרים. עם זאת, למרות ההפרעות לא נגרמה פגיעה במבצעיות של המטוסים שבהם מותקנים אמצעי ניווט נוספים.

בשנים האחרונות, טייסים בחברות תעופה התמודדו עם תופעה של שיבושי GPS קשים במטוסים הנערכים לנחיתה בנמל התעופה בן גוריון. בשנה שעברה, פעילות הצבא הרוסי בבסיס חמיימים בעיר הנמל לטקיה שבסוריה, הובילה להפעלת מערכות הגנה מתקדמות ורבות עוצמה, שמשבשות את הגלים האלקטרו-מגנטיים במזרח הים התיכון. כך נגרמה הפרעה גם לנחיתות מטוסים בישראל.

גם בשנת 2019, נרשמו שיבושים בקליטת ה־GPS בנתב"ג. אז הודו ברשות שדות התעופה בתקלה, וטענו כי "השיבוש אינו מסכן את בטיחות המטוסים או הטיסה. נמל התעופה בן גוריון מצוייד במכשור בטיחותי תעופתי מהמשוכללים בעולם בתחום התעופה". באיגוד הטייסים וחברות תעופה נוספות לעומת זאת, ביקרו בחריפות את התנהלות הרשות והתריעו כי ההתנהלות "מסכנת את בטיחות הטיסה בנתב"ג".

ב-2019 נטען ע"י רשות שדות התעופה כי "בנתיבי הטיסה ובנתיבי הנחיתה וההמראה יש חלופות טכנולוגיות מבצעיות, שאינן מצריכות קליטת GPS, ומגדל הפיקוח מנחה את המטוסים לחלופות אלו בעת הצורך. בנוסף, פקחי הטיסה עוקבים אחרי כל מטוס ממריא ונוחת על מסך המכ"ם ומוודאים שאינו סוטה מנתיבו ומהגובה הנדרש".

בסוף חודש יוני באותה השנה שיבושי ה-GPS הורחבו לכיוון מדינות נוספות, בהן: קפריסין, טורקיה וחלק מאיי יוון. כך דיווחו טייסים ל'כאן חדשות'.

נתב"ג נמל התעופה בן גוריון שדה התעופה בן גוריון GPS

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד